• Anonym (Moralens väktare)

    Lutherska oket? Hur mår ni?

    En nyfiken fråga. Jag surfar runt på Familjeliv ibland. Trådar som ?vi som ska föda barn 2018? eller ?vi som ska provrörsbefrukta oss? etc kikar jag inte på av den enkla anledningen att det inte är min grej. Men människor som inte är intresserade av att vara otrogna ägnar extrem energi åt att förklara sin ståndpunkt för människor som är intresserade av otrohet. Är det avundsjuka? Är det någon kvarleva av det Lutherska oket eller vad fan är grejen? Visst, jag kan haja att det är lite provocerande med de patetiskt dreglande män som kastar sig över dessa trådar, vars desperation inte verkar veta några gränser. Men hur orkar man bry sig? Så kom igen moralens väktare och ni sårade som inte bara kan gå vidare, upplys mig!

  • Svar på tråden Lutherska oket? Hur mår ni?
  • Anonym (man)

    Du verkar ha en ganska bestämd uppfattning om "moral" och "lutheranska ok" så att upplysa dig är nog bortkastad tid. Du får helt enkelt konstatera att det finns många som inte gillar svek och lögner

  • Anonym (Moralens väktare)

    Ja det förstår jag, vad jag inte förstår är vitsen med att försöka fostra sin omgivning?

  • Isis

    Är väl superbra om dessa människor kan få stöttning i sin personliga utveckling?

  • Konservativ

    Äh vad? Tycker du alltså att det är bra med otrohet? Gäller det bara i äktenskapet eller vill du bli lurad när du köper något i affärer också?

    Gällande Luther så kan man konstatera att han bröt mot sitt munklöfte.

  • Anonym (Ka)
    Anonym (Moralens väktare) skrev 2018-09-21 17:17:44 följande:

    En nyfiken fråga. Jag surfar runt på Familjeliv ibland. Trådar som ?vi som ska föda barn 2018? eller ?vi som ska provrörsbefrukta oss? etc kikar jag inte på av den enkla anledningen att det inte är min grej. Men människor som inte är intresserade av att vara otrogna ägnar extrem energi åt att förklara sin ståndpunkt för människor som är intresserade av otrohet. Är det avundsjuka? Är det någon kvarleva av det Lutherska oket eller vad fan är grejen? Visst, jag kan haja att det är lite provocerande med de patetiskt dreglande män som kastar sig över dessa trådar, vars desperation inte verkar veta några gränser. Men hur orkar man bry sig? Så kom igen moralens väktare och ni sårade som inte bara kan gå vidare, upplys mig!


    Tja.. det är ju ett öppet forum där vem som helst får skriva, och just vad det gäller otrohet tror jag många har både upplevelser och åsikter om.

    Jag tror att om en tråd skulle öppnas där ts skriver..."Jag har fått tag på min bäste kompis kontokort, och panerar att ta ut alla hans pengar" skulle få ungefär samma utseende.

    Men hur tycker du själv att en otrohetstråd skall se ut?
    Skippa "moralen" och låta hejarklacken få fritt spelrum?
  • Anonym (man)
    Anonym (Moralens väktare) skrev 2018-09-24 16:31:50 följande:

    Ja det förstår jag, vad jag inte förstår är vitsen med att försöka fostra sin omgivning?


    Ja det är väl det bra att folk säger ifrån när någon beter sig som ett as?
    Eller tycker du hellre att alla ska låtsas som ingenting?

    Hur ska folk då förstå att de beter sig illa åt om alla bara accepterar deras beteende utan kritik?
  • Anonym (Nästan)

    Inte avnudsjuk. Orolig. Verkar va som en självklarhet som är helt acceptebel när man läser en del av trådarna.

  • Anonym (man)
    Anonym (Ka) skrev 2018-09-24 16:53:03 följande:
    Tja.. det är ju ett öppet forum där vem som helst får skriva, och just vad det gäller otrohet tror jag många har både upplevelser och åsikter om.

    Jag tror att om en tråd skulle öppnas där ts skriver..."Jag har fått tag på min bäste kompis kontokort, och panerar att ta ut alla hans pengar" skulle få ungefär samma utseende.

    Men hur tycker du själv att en otrohetstråd skall se ut?
    Skippa "moralen" och låta hejarklacken få fritt spelrum?
    Bra poäng där!

    Det är lustigt det där med selektiv moral. Tydligen gäller den i alla sammanhang utom just otrohet, Man får inte blåsa sin polare på pengar, då är det befogat med kritik men helt ok att lura frugan, då ska ingen säga ett pip.

    Än lustigare blir det när man tänker på att alla dessa moralresistenta personer själva förmodligen vill bli bemötta moraliskt av sin omgivining och umgås förmodligen helst med folk med moral som de kan lita på. Då är moral något jättebra... men när den är i vägen för att göra som man vill utan att få skit för det, nä då är moral skitdåligt...Drömmer
  • Sinnligkvinnlig

    Jag tycker din fråga är helt relevant och undrar detsamma. Vad får de hätska kommentarsskrivarna att tro att någon som fattat ett beslut att vara otrogen kommer bry sig om vad en okänd människa anser om det? En människa som desutom inte har en aning om bakgrunden till beslutet. Att moralpoliserna dessutom ofta häver ur sig hårda och elaka omdömmen i sin pompösa iver att uppfostra andra vuxna människor gör det hela än mer obegripligt. Oftast sker det även när TS uttryckligen ber att få diskutera ämnet sansat och utan osakliga påhopp.

  • Mongoliet

    Är det inte så att kanske 90 % av Familjelivs skribenter är antingen ensamstående mammor, gravida mammor eller mammor med nyfödda. Alla kvinnor ca 30-40 år som hatar alla som inte mår lika dåligt som de själva? Övriga 10 % roar sig här med lite funderingar.

Svar på tråden Lutherska oket? Hur mår ni?