• Zoegazz

    Frysa in dagen efter?

    Har gjort purjolök och potatissoppa och vill frysa in resterna, men den stora lådan jag har är redan i frysen med något annat i. Kan jag vänta tills imorgon och frysa in soppan då?

  • Svar på tråden Frysa in dagen efter?
  • Anonym (X)

    Absolut. Lägg soppan i en påse, knyt om ordentligt, och lägg försiktigt i frysen.med knuten uppåt annars. Om man kan göra så.med äppelmos borde man.kunma göra det med tjock soppa.

  • Zoegazz
    Anonym (X) skrev 2018-09-24 18:13:54 följande:

    Absolut. Lägg soppan i en påse, knyt om ordentligt, och lägg försiktigt i frysen.med knuten uppåt annars. Om man kan göra så.med äppelmos borde man.kunma göra det med tjock soppa.


    Menar alltså ha den i kylen tills imorgon och sen frysa den?
  • Anonya

    Det händer att vi fryser ner mat dagen efter att vi gjort den. Oftast har vi satt den avsvalnade maten på kylning i kylskåpet och glömt att flytta den till frysen. Då märker vi det följande morgon och förflyttar den dit då. Ibland har vi tänkt äta maten följande dag också, men så blir det inte så och då fryser vi ner den ungefär ett dygn efter att vi tillagat den. 


    Vi är båda rätt nojiga, men tycker inte det här är något konstigt. Förutsatt då att man kyler ner maten och därefter sätter in den i kylskåp snabbt. Ris skulle jag vara tveksam till ändå.


    Brukar tänka att den håller en dag mindre efter att man tagit den ur frysen än vad den gjort om man frusit ner den genast. Kan också tänka att maten inte håller riktigt lika länge i frysen. 


    Det här är så som vi gör och tänker, inget jag läst eller så.


     

  • Tow2Mater
    Zoegazz skrev 2018-09-24 18:48:23 följande:
    Menar alltså ha den i kylen tills imorgon och sen frysa den?
    ja det kan du.
Svar på tråden Frysa in dagen efter?