• kangli

    2 familjer/bolån

    Hej!

    Jag har lite komplicerade sitiuation, och behöver åsikter om hur kan man lösa det!

    Vi är 2 familjer som vill ansöka om bolån.

    Fam 1:

    2 vux, 2 barn (3,5)

    Lön1: 34000kr

    Lön2: 31000kr

    Radhus värde ca. 3mil

    Bolån ca. 1.7m

    Ingen andra skulder

    Fam 2:

    2 vux, 3 barn (1,7,8)

    Lön1: 29500kr

    Lön2: 26000kr

    Radhus värde ca. 3mil

    Bolån: ca. 2mil

    Skulder ca. 900k

    (Ska lösa allt och bli skuldfri)

    Vi vill sälja våran hus och köpa/bo tillsammans i ett hus som är nu till salu för 5mil och vi ska lägga kontant insats minst 15%

    Jag kontaktade flera banker men så länge fick jag ett svar från Länsförsäkringar Bank med avslag.

    Problemet ligger på att banken kan inte garantera att jag betalar mina skulder (900k) efter att jag sålde huset och de vill inte heller ta pengarna och lösa mina skulder själva, och då vet jag inte hur kan jag garantera det till de?

    Nu behöver vi bara ett lånelöfte vilket är inte problem om vi inte har skulder!

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden 2 familjer/bolån
  • Anonym (***)

    Ni ska alltså bo två familjer i samma hus?

    Tror det blir svårt när du har lån på 900 000 utöver huslånet.

  • Anonym (***)
    Anonym (***) skrev 2018-09-25 22:41:34 följande:

    Ni ska alltså bo två familjer i samma hus?

    Tror det blir svårt när du har lån på 900 000 utöver huslånet.


    Dessutom, ni måste  lägga 375 000 i kontantinsats (er del), hur ska ni få ihop de pengarna?
  • kangli
    Anonym (***) skrev 2018-09-25 22:41:34 följande:

    Ni ska alltså bo två familjer i samma hus?

    Tror det blir svårt när du har lån på 900 000 utöver huslånet.


    Men vi ska betala allt när vi säljar huset, dvs innan vi ta över den nya huset!

    Ja, vi ska bo i samma hus, den är 185kv, varje plan räcker till ett familj och den är tillfället 1-2 år sen varje fam ska flytta till ny prod.
  • Anonym (Okej)
    kangli skrev 2018-09-26 02:00:14 följande:

    Men vi ska betala allt när vi säljar huset, dvs innan vi ta över den nya huset!

    Ja, vi ska bo i samma hus, den är 185kv, varje plan räcker till ett familj och den är tillfället 1-2 år sen varje fam ska flytta till ny prod.


    Får jag fråga varför ni inte bara bor kvar som ni gör om ni ändå ska flytta igen sen? Blir ju massa onödiga kostnader med pantbrev, lagfart, skatter osv osv. Om ni ändå bara ska bo där tillfälligt alltså.
  • Anonym (Okej)
    kangli skrev 2018-09-26 02:00:14 följande:

    Men vi ska betala allt när vi säljar huset, dvs innan vi ta över den nya huset!

    Ja, vi ska bo i samma hus, den är 185kv, varje plan räcker till ett familj och den är tillfället 1-2 år sen varje fam ska flytta till ny prod.


    Och har ni sparade pengar till insats+pantbrev osv? Tänker att med era skulder på 900k utöver bolånet så försvinner ju all vinst vid försäljning till den skulden.

    Hur kan man ens ha så mycket i skuld utöver bolån?
  • kangli
    Anonym (***) skrev 2018-09-25 22:43:38 följande:

    Dessutom, ni måste  lägga 375 000 i kontantinsats (er del), hur ska ni få ihop de pengarna?


    Den andra familjen ska betala hela kontant insatsen (15% eller mer), problemet ligger inte där!

    Varför kan inte banken ge oss lånelöfte sen neka bolånet om vi inte sälja/lösa skulden?

    Våran hus är heltrenoverat 3mån sen, friköpt och samma hus framför oss såldes för 3.3m och då kan vi sälja vårans lätt med minst 3mil då har jag lösat allt.
  • kangli
    Anonym (Okej) skrev 2018-09-26 02:02:34 följande:

    Får jag fråga varför ni inte bara bor kvar som ni gör om ni ändå ska flytta igen sen? Blir ju massa onödiga kostnader med pantbrev, lagfart, skatter osv osv. Om ni ändå bara ska bo där tillfälligt alltså.


    För att, när jag blir skuld fri plus lever med andra familjen då kommer jag kunna spara mycket mycket mer, nu betalar jag för mycket för mina skulder.
  • kangli
    Anonym (Okej) skrev 2018-09-26 02:05:05 följande:

    Och har ni sparade pengar till insats+pantbrev osv? Tänker att med era skulder på 900k utöver bolånet så försvinner ju all vinst vid försäljning till den skulden.

    Hur kan man ens ha så mycket i skuld utöver bolån?


    Vi räknar med att vi kommer ha mer över 15% när vi båda säljer våran hus, men ja, jag själv har 400-500k sparad i kryptovalutor som vill inte ta ut just nu.

    Precis vinsten ska lösa alla mina skulder vilket är super bra, den va målet!

    Tack för alla frågor men har någon ett förslag eller känner man en bank som kan fixa ett lånelöfte sen kam bara neka den om vi inte lösa skulden innan de betalar lånet?
  • Anonym (Förslag)

    Familj 1 köper huset och hyr ut ena våningen till familj 2.

  • kangli
    Anonym (Förslag) skrev 2018-09-26 05:15:42 följande:

    Familj 1 köper huset och hyr ut ena våningen till familj 2.


    Det är det vi försöker göra, men de får 3.5m medan de behöver minst 4m och det borde gå up..
  • Kjell2

    Känns verkligen som ni går över ån efter vatten för att lösa ett problem som borde kunna lösa på annat sätt.

    Ni drar på er extrakostnader samt ska bo fyra vuxna och fem barn på 185 kvm. Ett boende ni ska flytta ifrån om ett till två år.

    Om problemet är ert stora lån så värdera om ert hus, höj bolånet och använd de pengarna plus sparande medel till att lösa lånet. Eventuellt be era vänner att höja sitt bolån och låna ut pengar till er. 

    De extrapengar som sen frigörs använder ni för att amortera på bolånen så ni kan flytta till nytt i framtiden..

  • kangli
    Kjell2 skrev 2018-09-26 08:36:22 följande:

    Om problemet är ert stora lån så värdera om ert hus, höj bolånet och använd de pengarna plus sparande medel till att lösa lånet. Eventuellt be era vänner att höja sitt bolån och låna ut pengar till er. 


    Tack för förslaget men tror du att banken kan höja bolånet när vi har 900k privatlån ?

    Det tror jag inte !
  • Kjell2
    kangli skrev 2018-09-26 10:07:07 följande:
    Tack för förslaget men tror du att banken kan höja bolånet när vi har 900k privatlån ?

    Det tror jag inte !
    Försök, berätta vad ni tänkter göra. Ta nya lånet och sparpengar för att lösa dumlån.


  • Anonym (Okej)
    kangli skrev 2018-09-26 02:21:24 följande:

    Vi räknar med att vi kommer ha mer över 15% när vi båda säljer våran hus, men ja, jag själv har 400-500k sparad i kryptovalutor som vill inte ta ut just nu.

    Precis vinsten ska lösa alla mina skulder vilket är super bra, den va målet!

    Tack för alla frågor men har någon ett förslag eller känner man en bank som kan fixa ett lånelöfte sen kam bara neka den om vi inte lösa skulden innan de betalar lånet?


    Kan du inte prata med banken hur det skulle gå för er om du betalar av dina skulder med dina sparade pengar? Alltså om ni får låna pengar då?

    Samtidigt så är ju nästan en miljon i övriga skulder förutom bolån ganska oroväckande. Så tror nog att banken kanske nekar pga det. De kanske tycker att ni inte har så god hand om ekonomin när ni satt er i den skuldfällan.
  • FuckGoggleAskMe
    kangli skrev 2018-09-26 07:37:58 följande:
    Det är det vi försöker göra, men de får 3.5m medan de behöver minst 4m och det borde gå up..

    Kan ni inte sälja huset, betala av bolånet, betala cirka hälften av andra skulden och låna ut 500k till familj 1? Eller missade jag något?
  • Anonym (.....)
    kangli skrev 2018-09-26 02:21:24 följande:

    Vi räknar med att vi kommer ha mer över 15% när vi båda säljer våran hus, men ja, jag själv har 400-500k sparad i kryptovalutor som vill inte ta ut just nu.

    Precis vinsten ska lösa alla mina skulder vilket är super bra, den va målet!

    Tack för alla frågor men har någon ett förslag eller känner man en bank som kan fixa ett lånelöfte sen kam bara neka den om vi inte lösa skulden innan de betalar lånet?


    De pengarna du varit så dum att ha sparat i kryptovalutan kan du se dig inhimlen efter. Är man så dum att man sparar så stora summor i kryptovaltuta (som inte ens är verklig) så får man skylla sig själv!
Svar på tråden 2 familjer/bolån