• Autumnus

    Bo nära varandra - men HUR nära är Ok ?

    Jag och barnens pappa är separerade sedan 3 år. Vi har en bra relation sinsemellan och båda vill det bästa för barnen. Vi är flexibla och hjälps åt om vi behöver hjälp vid olika situationer kring barnen.
    Han har träffat en ny tjej som barnen tycker om - och jag med för den delen. 

    Idag bor vi med någon kilometers avstånd, skolan ligger lite mitt emellan våra adresser. Jag har idag en ganska stor lägenhet själv på 114m² som blir rätt dyr på en ensam lön och jag ser mig mer och mer om efter ett annat boende då det börjar bli ohållbart att aldrig känna man har någon buffert.

    Det har nu dykt upp en intressant lägenhet med en hyra drygt 2000:- lägre än vad jag har idag som skulle göra stor skillnad.
    Men, den ligger i samma lägenhetshus som barnens pappa, våningen under.

    Är det något ni andra som separerat ser som ett hinder?
    Jag har själv alltid tyckt det skulle ses som konstigt att man som separerad ändå bor i samma hus? Finns det några för och nackdelar?
    Vi är som sagt vänner idag och kan umgås som normala människor, båda har gott vidare och vill nog bara den andre väl. Skulle det funka att bo i samma hus?


    Hjälp mig! Vad har ni för erfarenheter?

  • Svar på tråden Bo nära varandra - men HUR nära är Ok ?
  • Almina

    Jag kan se båda möjligheter och tänkbara problem. Hur gamla är barnen? Vad skulle ni tycka om att de springer emellan era lägenheter? Ligger lägenheten precis under ditt ex, så att du kommer kunna höra ljud från dem?

    I vilket fall skulle jag absolut diskutera saken med exet. Jag tycker faktiskt att han har vetorätt. Dvs om han tycker att det är en dålig idé så får du fortsätta leta. Det är inte värt om det skulle förstöra ert fina samarbete.

  • Majan78

    För exets skull skulle jag inte bry mig, men utifrån boendesituationen för barnen skulle jag inte bo så nära. Vi bor ca 10 minuters promenad från varandra och tyvärr så springer barnen emellan när de blir sura eller arga på den andre föräldern. Detta är ingen bra lösning, likväl som att man kanske vill ha besök ibland där man inte vill att barnen ska kliva in... Tror att det blir oklart för barnen om det är mammavecka eller pappavecka och att det blir mycket spring...

  • GAndrea
    Majan78 skrev 2018-09-26 11:08:23 följande:

    För exets skull skulle jag inte bry mig, men utifrån boendesituationen för barnen skulle jag inte bo så nära. Vi bor ca 10 minuters promenad från varandra och tyvärr så springer barnen emellan när de blir sura eller arga på den andre föräldern. Detta är ingen bra lösning, likväl som att man kanske vill ha besök ibland där man inte vill att barnen ska kliva in... Tror att det blir oklart för barnen om det är mammavecka eller pappavecka och att det blir mycket spring...


    Detta!
  • ventilera mera

    Jag håller med de som säger att det faktiskt kan bli FÖR nära också. Nog för att man vill ha sina barn hos sig hela tiden, men det är lätt att det blir rörigt också.
    Jag och exet bor i varsin ände av en ganska stor BRF med varsin ny sambo, och vi bor tillräckligt långt ifrån varandra för att inte springa på varandra hela tiden MEN vi har också nackdelen som nämnts, att de utan problem kan springa hem till den andre när de blir sura eller inte gillar maten osv... inte helt bra ibland.

    Det känns inte helt bra när man vet att det är pappavecka och man hänger kvar i stan efter jobbet, går och handlar, fikar osv för att man vet att man inte behöver ansvara för nån middag, och sen kommer man hem till en skithungrig unge som sagt till pappa att han ska äta hos mamma idag, och pappan inte kollat det med en.
    Eller då pappan inför spelförbud då de tjafsat på hans vecka, och de inte är dummare än att fatta att om man hänger hos mamma ett par timmar efter skolan innan pappa slutat jobba, så kan man ju spela ändå. Så blir pappan irriterad över att inte förbudet följs och vill att jag ska följa hans beslut och jag tycker att jag inte kan dela ut straff då de uppfört sig felfritt hos mig... osv osv. Du fattar. 

    Jag tycker verkligen att det är sjukt smidigt att de bor nära, men vissa nackdelar får man ta med fördelarna också... MEN jag skulle inte vilja bo i samma hus, hur bra kontakt vi än har med varandra.

Svar på tråden Bo nära varandra - men HUR nära är Ok ?