• Boknördsmamma

    Hur tidigt kan man känna av en graviditet?

    Hej!

    Jag är orolig att jag kanske är gravid. Igår påpekade en vän att jag har varit ganska emotionell de senaste dagarna, (detta är då inget jag har lagt märke till) jag äter mer och känner mig hungrig oftare, mina fingrar och ben/fötter har svullnat upp, kan dock bero på värre eftersom vi är utomlands, mer finnar i ansiktet, ryggont, huvudvärk, lite illamående oxå. Men jag vet inte om jag är gravid, vi hade sex 2 dagar innan ägglossning pch äl hade jag för exakt en vecka sedan. För mig känns det lite tidigt att känna av symptom, det känns även för tidigt för att ta ett test, min beräknade mens är om 7 dagar, men det hat varit lite upp och ner sen min son kom.

    Jag tror inte att jag är skengravid för jag vill verkligen inte bli gravid nu och jag har inte riktigt tänkt på dessa symptom förren efter att min vän påpekade detta och skämtade IM att ?du kanske är gravid??

    Med min son kände jag av illamående 2 dagar innan mensen skulle komma, ömma bröst och humörsvängningar, sedan tog jag ett test 2 dagar efter utesluten mens och det visade då plus. Jag vet att jag ska försöka ta det lugnt och inte tänka så mycket på det men det är svårt med tanke på att jag inte vill vara gravid och jag känner mig så orolig nu.

    Hur tidigt har ni känt av symptom? Har det varit plus eller falskt alarm?

  • Svar på tråden Hur tidigt kan man känna av en graviditet?
  • Anonym (A)

    Från 5 dagar efter ägglossning. Det är då embryot kan börja fästa i livmodern.

  • Anonym (B)

    Kände ganska omgående att något var annorlunda i kroppen (båda graviditeterna).

  • Anonym (Absolut inte.)

    Det är totalt omlöjligt att ha alla de symtomen du rabblade upp så tidigt. Så det beror inte på graviditet i alla fall. Så många symtom får man inte förrän efter någon vecka efter positivt gravtest.

    Typ allt det du beskriver är snarare pga värme/uttorkning.

  • Anonym (..)

    Jag har börjat känna av det alltid 5 dagar efter befruktningen

  • Anonym (..)
    Anonym (Absolut inte.) skrev 2018-09-26 20:45:34 följande:

    Det är totalt omlöjligt att ha alla de symtomen du rabblade upp så tidigt. Så det beror inte på graviditet i alla fall. Så många symtom får man inte förrän efter någon vecka efter positivt gravtest.

    Typ allt det du beskriver är snarare pga värme/uttorkning.


    Man kan visst känna av symtom tidigt. Vissa kvinnor är väldigt känsliga för graviditetshormoner och alla kvinnor är olika. Det kanske inte hör till det jättevanliga men mina symtom har dykt upp 5 dagar efter befruktningen under alla mina 3 graviditeter.
  • Anonym (Absolut inte.)
    Anonym (..) skrev 2018-09-26 20:50:12 följande:

    Man kan visst känna av symtom tidigt. Vissa kvinnor är väldigt känsliga för graviditetshormoner och alla kvinnor är olika. Det kanske inte hör till det jättevanliga men mina symtom har dykt upp 5 dagar efter befruktningen under alla mina 3 graviditeter.


    Ja man kan känna svaga symtom, något enstaka. Speciellt om man väldigt gärna vill och letar symtom så förstärker man själv det lilla man eventuellt känner. Men man får inte en handfull symtom pang på eftersom symtomen beror på mängden hcg som i början är så låga att det knappt är skillnad från när man inte är gravid.
  • Anonym (Pms)

    Det låter väldigt mycket som pms. Vilket också kan komma den tiden i menscykeln.

    Emotionell, svullen, sugen på att äta mkt, finnar...

    det är jag varje månad en vecka före mens.

  • Anonym (..)
    Anonym (Pms) skrev 2018-09-26 20:55:08 följande:

    Det låter väldigt mycket som pms. Vilket också kan komma den tiden i menscykeln.

    Emotionell, svullen, sugen på att äta mkt, finnar...

    det är jag varje månad en vecka före mens.


    Pms och tidiga graviditetssymtom är väldigt lika varandra så det kan ju va vilket som.
  • Anonym (..)
    Anonym (Absolut inte.) skrev 2018-09-26 20:52:43 följande:

    Ja man kan känna svaga symtom, något enstaka. Speciellt om man väldigt gärna vill och letar symtom så förstärker man själv det lilla man eventuellt känner. Men man får inte en handfull symtom pang på eftersom symtomen beror på mängden hcg som i början är så låga att det knappt är skillnad från när man inte är gravid.


    2 av graviditeterna va inte planerade, använde inte preventivmedel men försökte inte bli gravid heller utan tänkte att händer det så händer det hade ändå ett stabilt liv. Letade aldrig symtom eller ens tänkte att jag ville bli gravid. Men efter 5 dagar från samlagen började jag känna mig konstig , mensvärk spända bröst och humörsvängningar från ingenstans, trodde mensen skulle komma på tok för tidigt men det gjorde den inte, efter ca en månad hade jag beräknad mens den kom inte då heller och jag hade gått med symtom en månad så jag tog gravtest som visade plus.
  • Anonym (Pms)
    Anonym (..) skrev 2018-09-26 20:56:35 följande:

    Pms och tidiga graviditetssymtom är väldigt lika varandra så det kan ju va vilket som.


    Ja absolut kan det vara lika. Men om jag hade en hel vecka kvar innan mensen är beräknad och får de symptomen så hade jag i första hand gissat på pms.
Svar på tråden Hur tidigt kan man känna av en graviditet?