• Penntrollet83

    Övre slidväggsframfall

    Hade en snabb förlossning för 3veckor sedan,upptäckte till min förskräckelse i helgen att jag hade något som putade ut från min slidmynning som ett ägg.

    Har haft en tyngdkänsla samt globuskänsla sen dag ett men skulle naturligtvis vara helt normalt.

    Nu när stygnen börjar lossna känns det ömt och irriterat.

    Har varit på MVC och blivit undersökt av bm och hon sa att det ser helt normalt ut för att ha fött barn för 3veckor sedan och att min övre slidvägg hänger ner så det är den som buktar ut i mynningen vid stående och sittandes på huk!

    Det jag ska göra är att knipträna för att kunna hålla allt uppe men att det kommer ta tid då musklerna och allt är så uttänjt samt att allt där nere i underlivet inte riktigt kopplar alla muskelträningar.

    Korta promenader på mjukt underlag och att tänka på hållningen o spänna magen var bra..

    Men nu är frågan kan man verkligen träna bort detta?

    Blir ju så torrt o irriterat vid utbuktningen så det skaver o bränner sim tusan fram på em o kvällen!!!

    Har även kontaktat en privat gynklinik för jag vägrar gå runt med detta ?ägg? om det nu är så att det inte går tillbaka!

    Ska åter till bm om 4veckor gör att se om väggen blivit bättre efter träningen.

  • Svar på tråden Övre slidväggsframfall
  • Anonym (G)

    Mn brukar behöva ge det minst 6 månader innan man kan bedömma ett eventuellt framfall. Förstår att det känns jobbigt med det är aaalldeles för tidigt att ställa den diagnosen, och det finns inget man kan göra så nära förlossningen ändå.

  • Anonym (Becca)

    Jag vet inte hur det fungerar när det är tätt på och i samband med förlossning. Men jag har framfall från främre väggen. Men det är inte jätteilla, men en operation kan vara aktuell om ca 4 år. För detta gick inte träna/knipa bort enligt läkaren på gyn.

  • Anonym (Jag me)

    Kände precis så efter mitt tredje barn och det gick helt tillbaka efter några månader. Fick även en grad två bristning och framfall av bakre vägg. Det gyn sa till mig är att man opererar inte förens man vet att man inte ska ha flera barn. Så nu fick jag mitt fjärde barn för 8 veckor sedan och har samma känsla igen. Den är betydligt bättre en för en månad sedan. Jag tror den kommer bli mycket bättre om några månader. Jag kommer vänta 1år innan jag börjar karusellen med gyn och operation för jag vet att mycket går tillbaks.

  • Penntrollet83

    Tack snälla ni!

    Idag har det känts bättre och jag kniper som bara den :)

    Tycker att det inte hänger ner lika mkt idag men kan vara för att jag vilat ganska mkt idag.

    Vet att det är alldeles för tidigt att dra några slutsatser men man blir ju så nojig!

    Det som oroar mig mest är att det ska bli problem vid sex samt att jag kommer få svårt att ruda mina hästar framöver utan smärta vilket skulle vara extremt tråkigt då jag ändå rider o tävlar på ganska hög nivå.

  • Anonym (Jag me)

    Tänk på när du kniper att nedre magmusklerna även ska hjälpa till att lyfta upp. Många kniper bara med fiffan och missar nedre magmusklerna ska hjälpa till.

  • Anonym (S)

    Jag fick det litegrann efter andra barnet fast jag födde andra med akutsnitt (men första vanligt). Tydligen var en muskel i mellangården/ bakre slidväggen trasig från första förlossningen så de opererade det ca 2 år efter andra barnet.

    Det har hjälpt mot tyngdkänslan men främre slidväggen hänger fortfarande ut lite när jag står. De sa att det är vanligt och inte tillräckligt mycket för att de ska operera, och att jag ska göra knipövningar. Har gjort det men kanske slarvat lite så får försöka bli bättre.

  • Anonym (S)

    När jag opererades så gick några stygn i huden upp (kanske pga att jag inte vilade tillräckligt , svårt med en 2-åring). En liten bit av såret läkte aldrig och kommer antagligen inte göra det nånsin , så det är liksom ett pyttelitet hål från mellangården in till slidan precis innanför öppningen.. Så var försiktig med operation , man kan få komplikationer.

  • Anonym (Ingen op.)
    Penntrollet83 skrev 2018-09-27 05:18:58 följande:

    Hade en snabb förlossning för 3veckor sedan,upptäckte till min förskräckelse i helgen att jag hade något som putade ut från min slidmynning som ett ägg.

    Har haft en tyngdkänsla samt globuskänsla sen dag ett men skulle naturligtvis vara helt normalt.

    Nu när stygnen börjar lossna känns det ömt och irriterat.

    Har varit på MVC och blivit undersökt av bm och hon sa att det ser helt normalt ut för att ha fött barn för 3veckor sedan och att min övre slidvägg hänger ner så det är den som buktar ut i mynningen vid stående och sittandes på huk!

    Det jag ska göra är att knipträna för att kunna hålla allt uppe men att det kommer ta tid då musklerna och allt är så uttänjt samt att allt där nere i underlivet inte riktigt kopplar alla muskelträningar.

    Korta promenader på mjukt underlag och att tänka på hållningen o spänna magen var bra..

    Men nu är frågan kan man verkligen träna bort detta?

    Blir ju så torrt o irriterat vid utbuktningen så det skaver o bränner sim tusan fram på em o kvällen!!!

    Har även kontaktat en privat gynklinik för jag vägrar gå runt med detta ?ägg? om det nu är så att det inte går tillbaka!

    Ska åter till bm om 4veckor gör att se om väggen blivit bättre efter träningen.


    Jag har samma situation efter två barn som föddes snabbt. Du kommer inte få opereras förrän du är garanterat helt färdig med barnafödande och sen håller operationen inte hela livet utan endast 5-10 år. Operationen kan även påverka känseln och sexlivet permanent och görs inte lättvindigt. (De flesta som faktiskt opereras för slidväggsframfall är äldre damer i mycket mogen ålder.)
  • Penntrollet83

    Färdig med barnafödandet är jag garanterat nu :) två fina barn räcker för min del och jag är nu 35 så har inga planer på några fler.

    En operation är mkt riskabel är jag medveten om men om jag inte kan fortsätta leva mitt liv normalt sen tidigare utan smärta och obehag är jag villig att ta chansen.

    Hade faktiskt önskat att någon informerat lite bättre om detta vid mina graviditeter för det kommer lite som en chock även om man vet med sig att det kan hända saker men då skulle man kanske vara mer förberedd på något sätt.

Svar på tråden Övre slidväggsframfall