• ericaacire

    Dubbelgraviditet

    3 august i år åkte jag in för VUL. Misstänkte att något var fel då jag hade haft krampliknande smärta i magen i ca 1 veckas tid s om kom och gick. Min läkare satte igång med ultraljudet och där visade det sig att jag hade en bukgraviditet. Det vill säga - ett foster växte utanför livmodern och i mitt fall hade den hamnat mitt i buken. Det som oroade dem var att de även kunde se något inne i livmodern. Jag skickades akut till OP för att genomgå en operation för utomkvedshavandeskap och även en skrapning. Tiden har gått och nu är det ca 8v sen jag opererades. Idag ringde läkaren med provsvaren från labb efter skrapningen i livmodern. En graviditet till.

    Alltså har jag ?drabbats? av en dubbelgraviditet, kallas också heterotop graviditet. Extremt sällsynt! Fostret i min buk, utanför livmodern var i v.10. Fostret i min livmodern var inte längre gånget än ca 4v. Det jobbiga med detta är att det inte känns som att jag kan bolla mina tankar med någon. Det är så extremt sällsynt att något sånt här händer vilket också känns bra då jag hoppas hoppas hoppas att vi aldrig ska behöva gå igenom samma sak igen.

    Har någon av er hört något liknande? Eller kanske rent utav gått igenom samma sak? En heterotop graviditet.

  • Svar på tråden Dubbelgraviditet
  • Anonym (Hm)

    Hur är det möjligt för ett foster att växa och överleva någon annanstans än i livmodern?

  • brallison
    Anonym (Hm) skrev 2018-09-27 10:25:04 följande:

    Hur är det möjligt för ett foster att växa och överleva någon annanstans än i livmodern?


    Det är möjligt - därav begreppet utomkvedshavandeskapFlört För det mesta i såna fall så "fastnar" fostret i äggleder, och fortsätter det att växa, så bruster leden. Men ibland hamnar fostret i buken. Som tur är är det utomkveds inte så vanligt (i alla fall mera sällsynt än missfall).
  • Anonym (Hm)
    brallison skrev 2018-09-27 10:31:33 följande:

    Det är möjligt - därav begreppet utomkvedshavandeskap För det mesta i såna fall så "fastnar" fostret i äggleder, och fortsätter det att växa, så bruster leden. Men ibland hamnar fostret i buken. Som tur är är det utomkveds inte så vanligt (i alla fall mera sällsynt än missfall).


    Det är skumt. Kvinnokroppen är fantastisk. Rent logiskt så borde ju män isåfall kunna va gravida om man inplanterade ett befruktat ägg i mannens mage. Det man hört är ju att det krävs en livmoder för att bära och föda iallafall ett fullgånget barn. Om fostret växer i äggledaren så kan det ju aldrig bli ett fullgånget barn eftersom det är så lite plats och äggledaren kommer till slut att brista. Men magen va intressant eftersom det finns gott om plats där, kan fostret växa sig fullgånget i magen?
  • brallison
    Anonym (Hm) skrev 2018-09-27 10:36:08 följande:
    Det är skumt. Kvinnokroppen är fantastisk. Rent logiskt så borde ju män isåfall kunna va gravida om man inplanterade ett befruktat ägg i mannens mage. Det man hört är ju att det krävs en livmoder för att bära och föda iallafall ett fullgånget barn. Om fostret växer i äggledaren så kan det ju aldrig bli ett fullgånget barn eftersom det är så lite plats och äggledaren kommer till slut att brista. Men magen va intressant eftersom det finns gott om plats där, kan fostret växa sig fullgånget i magen?
    Ja, "Junior" är just en film om detFlört
    Och nej, fostret kan inte växa fullt i buken - moderkakan ska fästas på livmodern för att barnet ska ha tillförsel av näring, det är dock omöjligt i buken.
  • brallison
    ericaacire skrev 2018-09-27 10:23:03 följande:

    3 august i år åkte jag in för VUL. Misstänkte att något var fel då jag hade haft krampliknande smärta i magen i ca 1 veckas tid s om kom och gick. Min läkare satte igång med ultraljudet och där visade det sig att jag hade en bukgraviditet. Det vill säga - ett foster växte utanför livmodern och i mitt fall hade den hamnat mitt i buken. Det som oroade dem var att de även kunde se något inne i livmodern. Jag skickades akut till OP för att genomgå en operation för utomkvedshavandeskap och även en skrapning. Tiden har gått och nu är det ca 8v sen jag opererades. Idag ringde läkaren med provsvaren från labb efter skrapningen i livmodern. En graviditet till.

    Alltså har jag ?drabbats? av en dubbelgraviditet, kallas också heterotop graviditet. Extremt sällsynt! Fostret i min buk, utanför livmodern var i v.10. Fostret i min livmodern var inte längre gånget än ca 4v. Det jobbiga med detta är att det inte känns som att jag kan bolla mina tankar med någon. Det är så extremt sällsynt att något sånt här händer vilket också känns bra då jag hoppas hoppas hoppas att vi aldrig ska behöva gå igenom samma sak igen.

    Har någon av er hört något liknande? Eller kanske rent utav gått igenom samma sak? En heterotop graviditet.


    Förlåt att det blev off-top i ditt inlägg.
    Visste du att du var gravid innan du åkte till VUL? Det låter faktiskt ganska troligt att det blev så - du opererades för 8 v. sen, så det är helt möjligt att du haft ÄL för 2-3 veckor sen och då blev du gravid på nytt.
  • ericaacire

    När jag var inne på VUL innan operationen visste jag att jag var gravid. Trodde dock bara det var i v4 eftersom min mens kom som vanligt månaden innan. Men då var tydligen två graviditeter igång inne i min kropp redan då. Nu är båda graviditeterna avslutade och de vågade ej avsluta operationen utan att skrapa mig då man först trodde att jag hade en mola pga skyhögt hcg. Hade man inte skrapat hade kanske ena graviditeten kunnat fortsätta men man vågade inte riskera något. En upplevelse utöver det vanliga.

Svar på tråden Dubbelgraviditet