• Blivandepappa86

    Välja lika namn som finns i familjen?

    Hej,

    Nybliven förälder som har tanke och fundering kring namnval till vårt barn.

    När min bror fick höra namnet på vår son så blev han inte jätteförtjust. Eftersom han anser att vårt barns namn kommer ställa till det problem för hans två döttrar, då de har en kusin redan sol har det namn som vi bestämt till vår son.

    Det är alltså min brors fru som har en bror som har en pojke vid samma namn.

    Min bror tycker att detta blir en utmaning att förklara för sina döttrar, att de har två kusiner med samma namn.

    Jag tog illa upp då jag anser att det inte är ett problem, då vi aldrig träffar den familjen. Det sker ungefär en gång vart annat år max.

    Måste säga att jag blev besviken och ledsen.

    Vad säger ni?

  • Svar på tråden Välja lika namn som finns i familjen?
  • Anonymous31

    Man kan absolut ha samma namn som en släkting. Min pappa har samma namn som sin morbror till exempel. Jag ser inga problem med det. 

  • Fjäril kär

    Herregud vad spelar det för roll?

    Det finns halvsyskon och bonusbarn som har samma namn och som bor under samma tak. Det är inget problem.

  • Fjäril kär

    Jag kan tillägga att mina barn fått namn efter sina pappor och i min ex-makes släkt får alla pojkar namnet Lars som andranamn.

  • Blivandepappa86

    Exakt!

    Detta är dessutom inte i den "riktiga" familjen utan i förlängningen av familjen.

    Han anser inte att problemet uppstår om de t.ex. träffas, båda barnen med samma namn. Utan mer i allmänhet när man ska prata om kusinerna, som då heter samma sak.

    Jag tycker inte att det är ett problem då hans döttrar är relativt stora, 6 och 9 .

  • BuoBä

    Snacka om att konstruera problem som inte finns.

    Min mamma och en av hennes kusiner har samma namn. Jag vet inte hur det kom sig, och personligen hade jag undvikit att göra så, särskilt som familjerna umgicks frekvent, men INGEN har haft problem att veta vem man pratar om.

  • MGA89

    Min pappa har samma namn som min farfars ena halvbror, som numera är död sedan något år. Dock bodde alla halvsyskon till min farfar i USA.

    Så jag ser inga problem med detta. Även en av mina kusiner samt hennes och min syssling har samma namn. Dock kanske man ska försöka undvika samma namn på kusiner som umgås ofta. Men detta gäller ju två personer som inte ens är släkt med varandra. Sen att de båda kommer att dela släktingar är en annan sak.

  • Almina

    Här har flera släktingar samma namn. Systerdotter-moster. Ingift fru med samma namn som mannens syskonbarn. Ingift man med samma namn som kvinnans bror. Osv.

    Vissa är alltså valda "medvetet" medan andra är mer av en slump. Men här handlar det ju ändå om människor som är del av samma släkt och träffas mer eller mindre regelbundet. Och det brukar aldrig bli några problem. I fallet du beskriver känns det väldigt överdrivet att se det som ett problem. Klart att du kan ge barnet det namnet!

  • gisela85

    Visst kan man det. Men din bror har visat misstycke för namnet och jag tänker att det är viktigt att ta hand och bry sig om sin närmsta familj - vilket betyder att man ibland behöver ge efter även när man inte tycker att man borde det - dock håller jag med om att det var rätt konstigt av din bror att säga det han sade. Det finns hundratals namn som man kan ge till sina barn så att hitta ett nytt borde inte vara ett problem (beroende på hur kräsen man är).

  • Alexi

    Brorsbarnen måste vara lite korkade om de inte kan hantera detta gigantiska problem...

    Mina barn har två släktingar i samma ålder som heter samma sak, alltså min bror och min mans frus man. Det går bra det också.

Svar på tråden Välja lika namn som finns i familjen?