• Anonymaflickann

    Min syster och pappa förstör familjen

    Ja som rubriken leder - min syster och pappa förstör våran familj.

    Ända sedan jag var liten har min pappa alltid varit på min systers sodan, vare sig hon gjort något fel eller inte. Min syster är två år yngre än mig (15 år) och konstant skapar bråk i våran familj. Hon slår i dörrar, kallar min mamma för hemska saker, skiter fullständigt i vad min mamma säger och bråkar _konstant_. Min mamma behöver alltid ta skit från henne, då hon vet att min pappa kommer försvara henne som vanligt. Min pappa är även ofta väldigt otrevlig mot min mamma och ser ner på henne konstant. Han tycker inte om att ta hand om ?drama?, så min mamma behöver alltid göra det, och då blir han sur på henne när hon försöker lösa bråken.

    Jag själv lider av depression och ångest och håller på att utredas för adhd/add/autism/asperger osv, och min syster har add. Hon äter medicin för det och det verkade gå bra. Vi har båda två ganska grova aggressions problem, men eftersom att min depression har blivit värre har jag nästan ingen ork att spåra ur som jag brukade göra. Jag vet inte vad jag ska göra, min mamma behöver ta hand om så mycket skit (hon gör allt för att jag ska få hjälp med mina mentala problem + min syrras, får jämnt ta hand om bråk, fixar konstant hemma, osv) medans min pappa gör ingenting och min syster bara skapar mer och mer bråk mellan oss alla hela tiden. Jag vill inte att min mamma ska hjälpa mig med mina problem för att hon behöver deala så mycket med min syster, men jag behöver också stöd då jag inte vet hur mycket jag klarar av. Min pappa gör allting bara värre och skäller ut mig och min mamma när skit går snett med syrran, men hon lär sig ju aldrig och fortsätter bete sig som en snorunge. Vet ej vad jag ska göra åt det här längre

  • Svar på tråden Min syster och pappa förstör familjen
  • äldreochklokare

    Det där låter inte som en "familj". Hur mår din mamma? Vill hon vara tillsammans med din pappa? Utifrån vad du skrivit här (men egentligen ska ju inte barn behöva söka hjälp som egentligen föräldrarna borde göra) låter lösningen som att du och din mamma skulle bo för sig, er pappa ensam och din syster vet jag inte riktigt, men jag tror inte hon får tillräckligt med hjälp varken av pappa eller mamma.

    Men vad har ni för hjälp? Kan du tex Ringa BUP och prata med dem? Föräldrar brukar kunna få föräldrastöd där när ens barn ska utredas. Har du prata med skolans kurator?  Denne kan kontakta tex Soc, för det låter som om dina föräldrar behöver hjälp båda två. 

Svar på tråden Min syster och pappa förstör familjen