• ESand

    3 missfall, gravid igen. Självmedicinera med albyl?

    Hej!

    Jag har tre missfall från detta året, har ej barn sedan tidigare. Har läst att lågt vitamin C kan orsaka missfall, att ta Albyl/trombyl kan hjälpa. Min gynekloog vill inte skriva ut trombyl eftersom min provsvar var bra. Likaså sköldkörteln och vi tog även prover när jag var gravid för min hormoner. Allt bra!

    Nu undrar jag, ni som varit gravida och tagit Albyl. Hur gick det för er? Kunde ni gå hela vägen? Biverkningar? Något man ska tänka på?

    Jag fick veta i söndags att jag var gravid igen, känns jättekul men vågar knappt tro eller tänka hur det ska gå men känner inte samma glädje eftersom jag fått missfall alla graviditeter.

    Jag blev dessutom gravid igen innan jag fått min mens sedan sista missfallet, jag har lätt för att bli gravid men har förlorat det tidigt, v10, v7, V6. Har alltid låna efter ett missfall att jag har ont på vönster sida om äggledaren och ner mot låret. Någon som känner igen sig och lyckats fullgå graviditet?

  • Svar på tråden 3 missfall, gravid igen. Självmedicinera med albyl?
  • Rafael90

    Ser inte kopplingen mellan C-vitamin och Albyl. Det är dock ingen som har C-vitaminbrist i Sverige, så dina missfall beror på nåt annat.

  • Lottenlott

    Jag förstår din oro. Jag har själv haft tre missfall på två år (ett spontant och två MA). Det tär verkligen. Jag är nu gravid i vecka 10 och behandlas med en cocktail av Trombyl, Prednisolon (vilket är kortison) och intralipiddropp. Jag vet att många gynekologer är väldigt kritiska till detta men för mig verkar det fungera - för första gången har vi fått se ett levande foster! Teorin är att immunförsvaret många gånger stöter bort embryot, antingen innan det hinner fästa eller därefter vilket resulterar i missfall. Kortisonet och droppet lugnar ner immunförsvaret medan trombylen minskar risk för blodpropp i moderkakan (har såvitt jag vet ingenting med C-vitamin att göra). Vi testar detta trots att min missfallsutredning inte visade någonting. De flesta läkare jag varit hos har sagt att det är naturens gång och att det bara är att fortsätta att försöka, men jag vill känna att jag gör allt jag kan.

    Min läkare säger att trombylen inte kommer att påverka barnet.

    Så mitt råd till dig är att stå på dig - får du inte gehör av din läkare så byt tills att du hittar någon som kan ge dig den rådgivning och behandling du vill ha

  • ESand

    Tack så mycket @lottenlott! Och grattis till graviditeten, hoppas så det går hela vägen för dig! :)

    Jag tänkte fortsätta ta Albyl och se om det faktiskt gör skillnad för mig. Har hört väldigt goda resultat, känner att det är värt att testa.

    Jag ska också försöka stå på mig, men det är svårt tycker jag för min provsvar säger att jag inte behöver det. Allt ser så bra ut.

    Vad gör intralipidropp för något?

    Vad gäller vitamin c läste jag att även det kunde påverka, så jag tänkte att jag tar även det.

  • Rafael90
    ESand skrev 2018-10-05 07:57:35 följande:

    Tack så mycket @lottenlott! Och grattis till graviditeten, hoppas så det går hela vägen för dig! :)

    Jag tänkte fortsätta ta Albyl och se om det faktiskt gör skillnad för mig. Har hört väldigt goda resultat, känner att det är värt att testa.

    Jag ska också försöka stå på mig, men det är svårt tycker jag för min provsvar säger att jag inte behöver det. Allt ser så bra ut.

    Vad gör intralipidropp för något?

    Vad gäller vitamin c läste jag att även det kunde påverka, så jag tänkte att jag tar även det.


    Överskott av C-vitamin kommer man bara kissa ut, det stannar inte kvar i kroppen och gör nånting alls så det är helt onödigt.
  • ESand

    Rafael90, tack! Hade ingen aning om att det var så! Men då kan jag iaf utesluta att det inte är det som är orsaken :)

  • Lottenlott

    Åh, jag vet hur det känns. När jag fick mina provsvar önskade jag nästan att de hittade något som gick att åtgärda, så att vi skulle slippa ovissheten.

    Intralipiddroppet är ett näringsdropp som man bl.a. ger till organtransplanterade och som lugnar ner immunförsvaret. Det är dock dyrt, jag har inte lyckats få det på högkostnadsskyddet så betalar 1800 kr per gång.

    Det är frustrerande hur dåligt med information det finns, så stressande att läsa om alla mirakelkurer. Har lagt sjukt mkt pengar på akupunktur och akupressur utan resultat. Men kanske funkar för vissa.

    Håller tummarna för att det går för dig nästa gång! Om du har frågor kring behandling etc så svarar jag gärna (har läst i princip alla studier jag kommit över kring upprepades missfall).

  • Kfons

    Jag har alltid haft utmärkta provsvar men ändå fått Trombyl utskrivet efter nu tre missfall (MA) på raken. Är i vecka 13 så kan inte uttala mig ännu om det faktiskt går vägen den här gången. Har i alla fall fått ultraljud varje till varannan vecka hittills, och de har allihop sett väldigt bra ut.

  • ESand
    Lottenlott skrev 2018-10-07 20:37:57 följande:

    Åh, jag vet hur det känns. När jag fick mina provsvar önskade jag nästan att de hittade något som gick att åtgärda, så att vi skulle slippa ovissheten.

    Intralipiddroppet är ett näringsdropp som man bl.a. ger till organtransplanterade och som lugnar ner immunförsvaret. Det är dock dyrt, jag har inte lyckats få det på högkostnadsskyddet så betalar 1800 kr per gång.

    Det är frustrerande hur dåligt med information det finns, så stressande att läsa om alla mirakelkurer. Har lagt sjukt mkt pengar på akupunktur och akupressur utan resultat. Men kanske funkar för vissa.

    Håller tummarna för att det går för dig nästa gång! Om du har frågor kring behandling etc så svarar jag gärna (har läst i princip alla studier jag kommit över kring upprepades missfall).


    Stort stort tack för dina svar och den hjälp jag fått!

    Vi har faktiskt fått veta att vi är gravida igen och idag är jag i vecka 10+5. Helt otroligt! Vi har än så länge bara varit på ett väldigt tidigt ultraljud. Och då fanns det ett litet tickande hjärta!! Kan knappt förstå det. Sedan dess har allt gått i ett, fick utskrivit trombyl och krämen Crinone som jag ska ta t o m v 14. Jag hoppas dock på att jag ska få kunna fortsätta ta trombyl även efter v 14, är så rädd att jag ska få missfall annars igen. Jag tror nämligen att det är orsaken till att jag kunnat behålla detta barnet.
  • ESand
    Kfons skrev 2018-10-08 11:42:09 följande:

    Jag har alltid haft utmärkta provsvar men ändå fått Trombyl utskrivet efter nu tre missfall (MA) på raken. Är i vecka 13 så kan inte uttala mig ännu om det faktiskt går vägen den här gången. Har i alla fall fått ultraljud varje till varannan vecka hittills, och de har allihop sett väldigt bra ut.


    Wow vilken MVC eller läkare du har! Så fantastiskt att kunna få den stöttningen ge och få gå på UL så pass ofta. Måste kännas så skönt! Även om det kan bli ett flängande.

    Vi har också blivit gravida och är i v 10+5, jag har fått trombyl och Crinone kräm. Denna ska jag ta t o m v 14 men jag hoppas att jag kan få fortsätta med trombylen ett bra tag till.

    Jag tror att anledningen till att jag har ett litet tickande hjärta i mig är p g a trombylen, annars tror jag tyvärr jag fått missfall igen.
  • ESand
    Kfons skrev 2018-10-08 11:42:09 följande:

    Jag har alltid haft utmärkta provsvar men ändå fått Trombyl utskrivet efter nu tre missfall (MA) på raken. Är i vecka 13 så kan inte uttala mig ännu om det faktiskt går vägen den här gången. Har i alla fall fått ultraljud varje till varannan vecka hittills, och de har allihop sett väldigt bra ut.


  • ESand
    Kfons skrev 2018-10-08 11:42:09 följande:

    Jag har alltid haft utmärkta provsvar men ändå fått Trombyl utskrivet efter nu tre missfall (MA) på raken. Är i vecka 13 så kan inte uttala mig ännu om det faktiskt går vägen den här gången. Har i alla fall fått ultraljud varje till varannan vecka hittills, och de har allihop sett väldigt bra ut.


  • ESand
    Kfons skrev 2018-10-08 11:42:09 följande:

    Jag har alltid haft utmärkta provsvar men ändå fått Trombyl utskrivet efter nu tre missfall (MA) på raken. Är i vecka 13 så kan inte uttala mig ännu om det faktiskt går vägen den här gången. Har i alla fall fått ultraljud varje till varannan vecka hittills, och de har allihop sett väldigt bra ut.


    Glömde ju säga GRATTIS till er, håller tummarna för att det ska gå vägen :)
Svar på tråden 3 missfall, gravid igen. Självmedicinera med albyl?