• emhu

    Igång sättning imorgon och sådan ångest!

    Jag väntar mitt första barn och har idag gått 13 dagar över tiden. Imorgon är det bokat för igångsättning. Jag har sådan stark ångest i för detta, vill verkligen inte bli igångsatt. Jag är rädd för att forcera kroppen till något som den inte är redo för. Jag har dessutom inte känt någonting alls än så länge så jag misstänker att jag kommer vara helt omogen när jag kommer in i imorgon.

    Jag avskyr sjukhus och bara tanken på att behöva vara där under så lång tid får mig bara att vilja gråta. Men jag vill ju såklart att min bebis ska komma ut och må bra så jag förstår ju innerst inne varför dom vill sätta igång det hela.

    Jag behöver få höra lite uppmuntrande historier! Nu gråter jag bara när jag tänker på det. Hur är dom på förlossningen när man sätts igång? Lyssnar dom på ens önskemål och farhågor? Jag ska föda på KS i Solna. Livrädd för att det ska gå för fort så att jag får allvarliga bristningar eller att bebisen blir stressad så det slutar i sugklocka eller snitt. Usch, vill verkligen inte!!!

  • Svar på tråden Igång sättning imorgon och sådan ångest!
  • Jilo

    Jag blev igångsatt på KS i Solna. Det tog längre tid än vad som är normalt och barnet blev stressat så sugklocka var nära, men det kan ju hända även med naturlig fl. Sedan får man ju tänka på riskerna med att inte bli igångsatt också när man gått över så långt som du har, så tycker absolut inte du ska oroa dig. Vad gäller bristningar så fick jag allra mest med första barnet vars fl startade naturligt. Jag var också nervös och orolig men personalen på KS var mer än underbara! Vi hann med 14 (!) st och det var bara en som jag inte gillade.

    Stort lycka till och grattis! Allt kommer att gå jättebra och snart får du det mest underbara av allt i din famn <3

  • neaaaak

    Jag har fått 4st barn varv 1 barn blev jag igångsatt med och det var defenitivt den bästa förlossningen tog 24 tim. Försök att tänk på hur skönt det också är att du redan är på sjukhuset och att du är under ständig koll. Jag upplevde att jag hann få en bättre kontakt med personalen eftersom vi var där från start :)

  • grönaärtan

    jag blev igångsatt på onsdag morgon 42+0 och sonen föddes fredag kväll men bli inte skrämd, inte låg jag med värkar i 3 dygn!

    jag fick cytotec och min tapp var helt omogen så på en och halv dag försvann den i alla fall (jag hade väl lite ont men inget som man inte står ut)... sedan dag 3 fick jag ballongkateter och 1,5 timmar senare kunde dem ta hål på hinnan och värkarna kom, fick lustgas, sedan epidural och födde en frisk kille med liiiite hjälp av sugklocka (syntes inte ens) ... hela förlossningen tog 7,5t (från när vattnet gått) och var helt okej.. hade gärna velat känna på när kroppen påbörjar allt av sig själv men när jag tänker tillbaka på min förlossning så var den bra bara att jag var jättetrött efter dem första 2 dagar så försök om det går vila mycket!!

    lycka till det kommer gå jättebra!

  • emhu

    Tack för svaren! Min strategi just nu är att förklara för alla inblandade hur jag känner för igångsättningen och hoppas på att få gehör för min oro och ta det som det kommer. Viktigaste är ju att bebisen kommer ut och mår bra.

  • grönaärtan
    emhu skrev 2018-10-03 13:07:09 följande:

    Tack för svaren! Min strategi just nu är att förklara för alla inblandade hur jag känner för igångsättningen och hoppas på att få gehör för min oro och ta det som det kommer. Viktigaste är ju att bebisen kommer ut och mår bra.


    eftersom du ska sättas igång så kommer dem också ha lite extra koll på dig! det kan ju gå fort eller man blir trött osv. så jag var på förlossningen under hela tiden (fick BB familjerum direkt och fick sova där första 1,5 dygn å få mina doser där) och hade alltid någon med mig på förlossningssalen. Va tydlig och säg om du är rädd för något. Det jag tyckte var jobbigt var smärta jag visste inte att det skulle komma igång direkt på 140% så kanske tänk innan hur du vill göra med epidural, bad osv. så att dem vet innnan:) 
  • jagjag

    Jag blev igångsatt efter 14 dagar. Hade haft några enstaka värkar natten innan men annars inte heller känt något. Jag förstår om du är rädd, det var jag med, men det kommer gå bra. Personalen var helt fantastisk, födde på SÖS, och jag kände mig helt trygg. Jag blev igångsatt kl.16 och 11 dagen efter kom hon, så tog inte så lång tid som jag hade trott. Det du kanske får vara beredd på är att det kan gå ganska snabbt för smärtan att dyka upp. Någon nämnde det längre upp men jag säger bara epidural!! Min räddning, hade inte klarat det annars. Innan förlossningen hade jag läst på om att epidural inte är att rekommendera etc men när det väl kom till kritan så var det det bästa jag gjorde att ta den. Jag sprack en del, 3:e graden, men det var nog också för att hon hade så stort huvud. Men det läkte jättebra efteråt, kände ingenting efter två månader.

    Lycka till imorgon! Och lita på personalen, de vet vad de gör!

  • Ellifant

    Hej! Jag blev igångsatt med mitt första barn för 5 veckor sen på csk. Jag var i vecka 42+0, öppen 1,5 cm, och mjuk. Så jag sattes igång med hjälp av tabletter som jag fick ta en varannan timme. Kl 12 fick jag första tabletten och kl 20:00 börja jag få värkar som kändes som mensvärk. Vi 22:00 ställde jag mig i duschen och då gick vattnet något som jag själv inte kände. Visst gjorde värkarna väldigt ont men det gör det ju om förlossningen startar av sig själv med. Efter ca 40 minuter med krystvärkar gick hjärtljudet ner och dom var tvungna att få ut han med sugklocka, de drog en gång och ut kom han, och jag sprak inget ( det tog 7 tiar från första värk). Jag hatar med sjukhus men jag kände mig hela tiden så trygg och dom var så proffsiga. Nu efteråt tycker jag det var skönt att man var på plats när det börja, hade lätt valt att bli igångsatt igen men inte behöva gå över 2 veckor för det var drygt.

    Även min syster har blivit igångsatt med två av sina 3 barn och hon sa att dom var dom bästa förlossningarna.

    Lycka till och ta det som det kommer <3

  • LaFontaine

    Jag blev igångsatt en söndag eftermiddag och barnet kom tisdag morgon. Fram till måndagskvällen hände absolut ingenting. Det "värsta" var att det var lite tråkigt. Vi gick runt på sjukhuset, köpte glass, pratade och gick ett varv till på sjukhuset. När det väl satte igång tog det inte särskilt lång tid, blev inte överdrivet jobbigt och jag fick några stygn för att det inte skulle svida när jag kissade.

    Lycka till!

  • Lotchi

    Hej! Förstår din oro, självklart vill man att allt ska ske s naturligt som möjligt! Men oroa dig inte för själva igångsättningen, de vet vad dem gör! Jag blev igångsatt på ks i Solna. Jag var i v 37 så jag var helt omogen! Igångsatt på grund av tvillingar. Jag kom in kl 11 och den första tittade ut vid 21-tiden samma kväll!

    Jag fick först en ballong insatt därefter tog de hinnorna så vattnet gick därefter fick jag värkstimulerande och sen skötte kroppen resten själv.

    Sååå himla nöjd, visst det blir kanske ett intensivare värkarbete men man är ju förberedd så jag hann ta EDA och det tog udden av topparna.

    Förlossningen och BB på ks är jättebra!

    Lycka till och håll oss uppdaterade!!

  • Guldbarb

    Jag blev igångsatt efter 14 dagar över tiden. Inga sammandragningar eller förvärkar innan trots en hinnsvepning. Var öppen typ 1-2 cm så väldigt lite. Sattes igång med ballong runt kl 10. Ballongen trillade ut och vattnet togs runt 17. Först då startade värkarna och jag fick smärtstillande och sov mig igenom en del av processen. Runt 22 blev jag flyttad till ett förlossningsrum och fick ryggbedövningen. Runt 3 startade krystvärkarna och 3.45 var han ute.

    Med nummer 2 har jag ingen oro för eventuell igångsättning :) mer tryggt i och med att jag inte behövde fundera på om jag hade tillräckligt med värkar för att åka in och så vidare. Jag gillar inte heller sjukhus men den delen var helt okej, tyvärr fick vi vara kvar på neo pga en infektion orsakad av uvi hos mig. Så mina planer på att åka hem snabbt efter hoppas jag går bättre denna gången :)

  • nernu

    Det här med att det ska vara naturligt kan du släppa. Hade du låtit det gå naturligt hade barnet kanske inte överlevt alls. Igångsättning är till för att skydda både barn och mamma. Min mamma blev igångsatt med mig och när jag kom ut konstaterade de att jag förmodligen inte hade överlevt länge till i magen.

    Syrran hade två ?vanliga? och en igångsatt. Hon föredrog den sista för att den gik fortast. Hon hann inte bli lika slut som med de två första.

    Och spricka är inget som behöver vara farligt. De flesta spricker ju och läker ihop fint. Läs inga skräckhistorier.

    Lycka till! Nu har du snart en liten skatt.

  • emhu

    Tack alla som har tagit sig tid att svara i tråden! Nu är jag inlagd och har fått en ballongkateter. Visade sig att jag var öppen 1 cm när vi kom in och tappen var mjuk, dock en aning lång. Men hur som helst så är vi på gång nu. Jag har regelbundna värkar som jag behöver andas mig igenom och än så länge känns det helt ok.

  • Sodergok

    Åå stort lycka till och många styrkekramar till dig! Känner ju dig från en helt annan tråd.. och tänk att snart är erat mirakel äntligen här <3 <3

    Hur det än går nu så försök tänka positivt och att detta är historien om hur just erat barn kom till världen! Det kommer säkert att vara både fantastiskt och väldigt läskigt på samma gång, men det är så det är att föda tänker jag, alla känslor på en och samma gång :)

  • JLES
    emhu skrev 2018-10-04 17:34:18 följande:

    Tack alla som har tagit sig tid att svara i tråden! Nu är jag inlagd och har fått en ballongkateter. Visade sig att jag var öppen 1 cm när vi kom in och tappen var mjuk, dock en aning lång. Men hur som helst så är vi på gång nu. Jag har regelbundna värkar som jag behöver andas mig igenom och än så länge känns det helt ok.


    Jag hoppas att det höll sig där! Jag fick fruktansvärda värkar av ballongkatetern ända tills jag började öppna mig tillräckligt. Grät och skrek för de var fan inte nådiga! Efter 8 timmar ryckte jag lite i den och tog ut den själv med lätthet.. Ballong är ju det skonsammaste fick jag höra men jag fick också höra att pinvärkar var väldigt vanligt! Jag önskar dig en positiv förlossningsupplevelse och att bebben kommer ut frisk och kry (samt att du mår bra i slutändan)! <3
  • emhu

    Igångsättningen gick toppen. Jag var 1 cm öppen när jag kom in så dom satte ballongkateter med en gång vilket skapade rätt så kraftiga värkar. Efter det tog dom hål på hinnorna. Efter det har jag två timmar som jag inte kommer ihåg så mycket av. Sedan fick jag EDA och Halleluja så skönt! Jag blev människa igen! Efter en timmes kryssning kom en liten pojke ut till slut. Nu är vi på BB och bekantar oss med vår nya familjemedlem.

    Jag har ju inget att jämföra med nu men Jag skulle nog säga att jag hade en väldigt bra igång sättning. De satte värkstimulerande precis i slutet för att jag skulle få lite tätare värkar bara.

    Lycka till alla där ute som ska in på igångsättning!

  • grönaärtan
    emhu skrev 2018-10-05 09:32:27 följande:

    Igångsättningen gick toppen. Jag var 1 cm öppen när jag kom in så dom satte ballongkateter med en gång vilket skapade rätt så kraftiga värkar. Efter det tog dom hål på hinnorna. Efter det har jag två timmar som jag inte kommer ihåg så mycket av. Sedan fick jag EDA och Halleluja så skönt! Jag blev människa igen! Efter en timmes kryssning kom en liten pojke ut till slut. Nu är vi på BB och bekantar oss med vår nya familjemedlem.

    Jag har ju inget att jämföra med nu men Jag skulle nog säga att jag hade en väldigt bra igång sättning. De satte värkstimulerande precis i slutet för att jag skulle få lite tätare värkar bara.

    Lycka till alla där ute som ska in på igångsättning!


    grattis!! 
  • Sjuttiosjuan
    emhu skrev 2018-10-05 09:32:27 följande:

    Igångsättningen gick toppen. Jag var 1 cm öppen när jag kom in så dom satte ballongkateter med en gång vilket skapade rätt så kraftiga värkar. Efter det tog dom hål på hinnorna. Efter det har jag två timmar som jag inte kommer ihåg så mycket av. Sedan fick jag EDA och Halleluja så skönt! Jag blev människa igen! Efter en timmes kryssning kom en liten pojke ut till slut. Nu är vi på BB och bekantar oss med vår nya familjemedlem.

    Jag har ju inget att jämföra med nu men Jag skulle nog säga att jag hade en väldigt bra igång sättning. De satte värkstimulerande precis i slutet för att jag skulle få lite tätare värkar bara.

    Lycka till alla där ute som ska in på igångsättning!


    Stort grattis!!! Skönt att det gick så bra:)

    Kram
Svar på tråden Igång sättning imorgon och sådan ångest!