• cupcakemom

    Gdrp och namnskylt i vården

    Hur går det ihop eg? Är det verkligen ok att ha en namnskylt med foto och för och efternamn nu iom nya lagen.. Har försökt googla fram ett svar men hittar inget konkret. Är det någon som vet.

    Vi som jobbar har länge sagt att vi inte vill ha både för och efternamn utan att förnamnet räcker.

    Vet att I butik har man fått plocka bort efternamnet för det var inte ok att ha med

  • Svar på tråden Gdrp och namnskylt i vården
  • MsFry

    För jobb somkräver någon form av identifikations-handling så får man anta att personen godkänt det i och med att personen tackade ja till jobbet. Så nej, gdpr är inte tillämpligt i det fallet.

  • cupcakemom
    MsFry skrev 2018-10-04 17:55:36 följande:

    För jobb somkräver någon form av identifikations-handling så får man anta att personen godkänt det i och med att personen tackade ja till jobbet. Så nej, gdpr är inte tillämpligt i det fallet.


    Fast det var inte ett krav när man började jobba (och inget nödvändigt för arbetet i sig heller) utan helt plötsligt sa man att vi skulle fotas till id kort som ska hängas synligt..Men samtycke ska väl eg inte spela någon roll när man inte ska kunna spåra personer.. Förskolan får tex inte längre ha en tavla med bild och namn på barnen fast att jag som förälder godkänt att barnet får fotas.. Ja barnet får förekomma på bild men inte namnges tydligen
  • Tihi

    Hur lagen är utformad har jag ingen aning om men jag tänker att som sjuksköterska så bör det väl räcka att patienten vet förnamnet för jag vet att det förekommer många hot numera mot personalen så jag förstår att man inte vill visa hela sitt namn. Handlar det om läkare så tycker jag att patienterna har rätt att veta för och efternamn på läkaren som behandlar en.

    Lite ot men jag tycker inte att sjukvårdspersonal bör ropa upp en patients hela namn heller där andra hör. Speciellt inte om det är ett ovanligt namn. Det räcker med förnamnet och om nu två personer reagerar på namnet så kan personalen då säga efternamnet eller på något annat sätt avgöra vem det gäller men jag tycker inte att hela namnet ska ropas upp slentrianmässigt då det är som du själv säger så lätt att spåra folk idag.

  • Anonym (Undrar)

    Men Sverige har ju aldrig varit tryggare än idag

  • Anonym (Läkare)
    Tihi skrev 2018-10-04 19:27:24 följande:

    Hur lagen är utformad har jag ingen aning om men jag tänker att som sjuksköterska så bör det väl räcka att patienten vet förnamnet för jag vet att det förekommer många hot numera mot personalen så jag förstår att man inte vill visa hela sitt namn. Handlar det om läkare så tycker jag att patienterna har rätt att veta för och efternamn på läkaren som behandlar en.

    Lite ot men jag tycker inte att sjukvårdspersonal bör ropa upp en patients hela namn heller där andra hör. Speciellt inte om det är ett ovanligt namn. Det räcker med förnamnet och om nu två personer reagerar på namnet så kan personalen då säga efternamnet eller på något annat sätt avgöra vem det gäller men jag tycker inte att hela namnet ska ropas upp slentrianmässigt då det är som du själv säger så lätt att spåra folk idag.


    Varför skulle det vara skillnad på läkare och sjuksköterskor i det avseendet? Båda legitimerade yrkesgrupper?
  • Tihi
    Anonym (Läkare) skrev 2018-10-04 19:30:45 följande:
    Varför skulle det vara skillnad på läkare och sjuksköterskor i det avseendet? Båda legitimerade yrkesgrupper?
    Det säger väl sig självt var skillnaden ligger?
  • Anonym (Läkare)
    Tihi skrev 2018-10-04 19:32:47 följande:

    Det säger väl sig självt var skillnaden ligger?


    Nej? Du har alltid som patient rätt att veta vem som behandlar dig, läkare som sjuksköterska, och i journalen står alltid för- och efternamn. Men det innebär ju inte att det måste stå hela namnet på namnskyltarna. Och nej jag kan inte se någon uppenbar anledning till att göra skillnad på läkare och sjuksköterskor i detta hänseende.
Svar på tråden Gdrp och namnskylt i vården