• Anonym (Bromma)

    Flickvän med adhd. Jag behöver tips

    För 2 år sedan blev jag lämnad efter ett 12 år långt förhållande och är nykär sedan några månader.

    Jag har 3 barn:2,4 och 6 år.

    Jag börjar med att säga att jag har grövre adhd.

    Min nya flickvän har deffenetivt adhd,jag har berättat detta för henne och hon kan hålla med.

    Nu till saken:

    Jag fick min diagnos för 1,5 år sedan och har verkligen kämpat och ansträngt mig med temperament,stress och försökt att hitta alla möjliga sätt för att kunna fungera i vardagen.

    Jag hanterar min adhd mycket bra, men att jag kommer aldrig att kunna ha en vardag som den vanliga Svensson har.

    Jag har minskat min stress från att vara energisk till att bli en lugn och lite halv tråkig kille och det funkar för mig ! Jag pratar inte sönder folks huvuden längre utan jag pratar mindre och lyssnar mer. Nästan så att jag har blivit den tysta killen (absolut inte blyg)detta trivs jag bra med då jag känner ett inre lugn.

    Min flickvän pratar otroligt mycket och har svårt att förstå när man ska sluta prata osv.

    När jag levde själv från de att jag blev lämnad tills nu så har jag börjat känna den här stressen över att jag måste ge respons när hon pratar och visa mitt engagemang.

    Jag kan sitta en kväll och kolla på film och hon hittar någon genre som hon blir intresserad av i detta fallet ekonomi. Detta går hon så djupt in i och pratar mes mig om varenda mening osv osv.

    Jag har slutat att svara mer o mer för att visa (att här sitter jag o spelar och som du vet så har jag väldigt svårt för att göra två saker samtidigt)

    Detta har jag försökt att förklara för henne.

    För min del är det helt omöjligt att svara på frågor eller att tänka när jag tex spelar.

    Jag vill ju naturligtvis visa att jag bryr mig och lyssnar,men om man berättar en lång historia om något helt ointressant. Att en blå färg är fin och att man kan använda den till så många saker gör mig super trött en onsdags kväll.

    Flickvännen har inte några barn sen innan och är 25 år och jag är 28.

    Ni som har adhd eller inte. Har ni lite tips att komma med osv så får ni jätte gärna skriva några rader!

    Jag älskar henne otroligt mycket men att det tar så mycket energi,och jag vet att hon älskar mig med super mycket.

    Vi bor tsm och har barnen varannan vecka.

  • Svar på tråden Flickvän med adhd. Jag behöver tips
  • villbusa

    Hur svårt det än kan vara så måste du ju prata med henne o förklara hur du känner... och gemensamt komma fram till när ni kan prata och när ni får respektera att den andra behöver vara ifred...

  • Kusinen

    När hon pratar när du spelar funkar det inte då att endera ta en paus från spelet en stund eller att informera om nör du har tid att umgås (tex, jag ska spela en halvtimme till och sen kan vi umgås)? Detta i kombibation med att du som du redan gjort förklara att du vara kan göra en sak i taget ich att du lägger aktiviteter i tidsblock (en i taget) ibte har att göra med ointresse på något sätt?

    Så länge du också ger irdentligt med tid för koncentrerat umgänge med henne och ör tydlig, tycjer jag inte att detta borde vara ett problem.

  • Kusinen

    Att bara ignorera (sluta svara) tycker jag inte är särskillt bra.

  • Anonym (Bromma)
    Pope Joan II skrev 2018-10-06 08:28:05 följande:

    Hur mycket spelar du?


    Någon timma på kvällarna. Max 2
  • Anonym (Bromma)
    Kusinen skrev 2018-10-06 08:58:00 följande:

    Att bara ignorera (sluta svara) tycker jag inte är särskillt bra.


    Okej väldigt bra tips ifrån dig. Tack
  • Anonym (Anonym ADHD-tjej)

    Jo, jag förstår. Jag har undvikit partners med ADHD på senare år. Det blir bara för mycket. Jag dejtade en kille (eller två kanske) med ADHD för några år sedan, men märkte att det inte är bra, att vi varvar upp varandra. Nu är jag ganska lugn ändå numera, pratar inte alltför mycket (jag gjorde det när jag var yngre). Men jag skulle inte heller orka med en partner som pratar hela tiden så att jag måste lyssna massor. Det fixar jag inte i längden. Så jag har en partner som är en bra lyssnare. Ibland kan han också babbla på, men inte överdrivet mycket

    Du måste vara realistisk där, du måste fundera om det fungerar i längden. Särskilt då du har tre barn. Då vore det ju bra om det inte blir alltför mycket upp och ner i ditt kärleksliv. Dessutom har hon inga egna barn och det finns ju risk för att hon inte heller kommer att ha tålamod för din situation. Folk som inte har barn själva kan ju ha svårare att sätta sig in i situationen.

    Visserligen kan man i viss mån kompromissa, men jag misstänker att det kan bli lite för svårt här. Särskilt med så små barn, så krävs det ju tålamod och förmåga att anpassa sig.

  • Anonym (Bromma)

    Tack för ett mycket bra svar !

    Jag får ge det ett tag o se hur de går heöt enkelt. För jag kan ju inte leva i et förhållande som tar min energi när jag har full fokus att hålla ordning o reda på mig själv men att jag älskar henne så mycket och ger det en ärlig chans!

    Sen blir det ju mycket mer problematiskt nu när barnen har fäst sig vid henne och tvärt om.

  • Anonym (E)

    Om hon har problem så får du uppmana henne att söka hjälp. Det där behöver inte vara adhd heller.

  • Anonym (Bromma)
    Anonym (E) skrev 2018-10-06 14:13:02 följande:

    Om hon har problem så får du uppmana henne att söka hjälp. Det där behöver inte vara adhd heller.


    Du får gärna fortsätta hur du tänker ! Skriv lite mer min vän :)
Svar på tråden Flickvän med adhd. Jag behöver tips