• Gravidmedförstabarnet

    Känner inga fosterrörelser längre, hjälp!!

    Hej alla!

    Jag är i vecka 23+3, alltså i vecka 24. Jag har sedan 1,5 månader känt buffar. Från början någon enstaka buff men de senaste veckorna/senaste månaden har jag känt ganska regelbundet. För en vecka sen började jag känna lite mindre så jag åkte in till förlossningen och bebis huvud var neråt och hon sparkade uppåt så det var en anledning till att jag ej känt så mycket. Några dagar senare började jag känna ännumindre rörelser så jag åkte in igen. Fick veta att allt fortfarande såg bra ut. Igår hade det gått 2 hela dagar av att jag inte känt en ENDA buff/spark, så jag åkte in ytterligare en gång och läkaren sa att det såg bra ut och att bebis sparkade på morderkakan och det kan vara därför jag inte känner av så mycket. Men jag får panik! Har tidigare känt henne konstant och nu har jag knappt känt något på en vecka, det gör att jag mår sjukt dåligt! Har någon varit med om samma? Känner verkligen att något är fel, men förlossningen säger att det är för tidigt för att man ska känna regelbundna rörelser för hon är tydligen för liten fortfarande och har därför gott om plats därinne. Samtidigt står det på 1177.se att från vecka 24 ska man ta minskade fosterrörelser på allvar. Hjälp!

  • Svar på tråden Känner inga fosterrörelser längre, hjälp!!
  • Olivera

    Du kanske ska be om ett samtal på MVC? Så du får det ordentligt utrett och kan sluta oroa dig? Jag var likadan med första barnet , så hemskt och jobbigt. Men jag tror det är helt normalt och vanligt att det känns olika i olika faser av graviditeten, beroende just på hur barnet snurrar och har sig. Men jag förstår din oro, och känner du panik så tror jag det är bättre att åka in till gynakuten än att sitta hemma med stigande ångest! Mödravården är ju för DIG också, inte enbart barnet ska må bra och tas hand om - du också :)

  • Olivera

    Dvs: jag kan ju omöjligen säga säkert men det LÅTER helt normalt. Däremot låter det som att du är mycket orolig, och ganska ihållande? Så jag tycker du ska reda ut det av den anledningen !

  • Gravidmedförstabarnet
    Olivera skrev 2018-10-07 18:25:31 följande:

    Du kanske ska be om ett samtal på MVC? Så du får det ordentligt utrett och kan sluta oroa dig? Jag var likadan med första barnet , så hemskt och jobbigt. Men jag tror det är helt normalt och vanligt att det känns olika i olika faser av graviditeten, beroende just på hur barnet snurrar och har sig. Men jag förstår din oro, och känner du panik så tror jag det är bättre att åka in till gynakuten än att sitta hemma med stigande ångest! Mödravården är ju för DIG också, inte enbart barnet ska må bra och tas hand om - du också :)


    Tack för svar! Hur får man det ordentligt utrett? Har ju varit inne på förlossningen flera gånger redan eller hur tänkte du?.. och kände du inte heller rörelser på veckor? Kan du berätta mer om det?
  • Olivera

    Det jag tänker på är att någon sitter ner med dig och dels undersöker fysiskt men också pratar igenom det ordentligt med dig, din oro och hur det brukar vara och precis vad du ska göra när/om du blir orolig igen. Så att du verkligen känner att du blivit lyssnad på och fått fråga om allt. Och att de gör ett extra UL kanske ? För mig var det lugnande iaf, gjorde mycket att få se fostret röra sig TROTS att jag inte kände något. Då förstod jag att det verklige kan vara full snurr därinne och ändå inte kännas något :)

  • Maramba

    Jag är också i vecka 24 och känner absolut inte rörelser hela tiden ännu. Nån gång om dagen brukar jag känna av bebisen dock, främst på kvällen när jag ska sova. Har fått veta att jag har moderkakan i framvägg. Jag skulle tro att det är fullt normalt så som du har det.

    Vi har haft svårt att bli gravid och även gått igenom MA vilket satt sina spår på mitt psyke i form av att jag oroar mig lätt och något som verkligen hjälpt mig är min doppler. Köpt begagnad på tradera för ca 300 spänn. Med den kan jag lyssna på bebisens hjärta om/när jag blir orolig. Tar bara nån sekund att hitta hjärtljudet och det räcker oftast att bara höra slagen några sekunder för att inse att allt är bra där inne. Tänkte att det kanske vore något för dig?

  • Kronärtskockan

    Jag åkte in till förlossningen i vecka 24 för jag upplevde minskade rörelser. Allt såg fint ut och läkaren sa att i v 24 kan rörelser komma och gå, man behöver inte känna av dem varje dag. Ibland kände jag mycket, ibland mindre. Du kommer märka att med tiden känner du mer och ofta, ju större bebis blir. Jag är i v 37 nu och rörelserna är mera svepande eftersom han är stor, inte samma typ av sparkar som tidigare. Nästa gång du oroar dig, svep två glas iskall äppeljuice och lägg dig på vänster sida i 30-40 minuter. Bebisar gillar sött och de brukar börjar boxas då

Svar på tråden Känner inga fosterrörelser längre, hjälp!!