• mommadearest

    Barn med feber fast utan "feber" fler?

    Ända sedan han var mycket liten så har hans temperatur sällan gått över 38 grader. Det sägs ju att det endast är feber om det går över just 38 grader.
    Grejen är att sonen får alla symtom som vid feber, han blir matt, ont i kroppen, varm så man nästan bränner sig på honom på kroppen, och rödmosig om kinderna. Men hans tempt ligger ändå på 37,2 just nu. Hur kommer det sig?
    Är det för att han har låg temp i vanliga fall? Vet inte exakt vad den ligger på.

    Fler som har det såhär?

  • Svar på tråden Barn med feber fast utan "feber" fler?
  • Minis4567

    Utgå från allmäntillståndet. Och har du tempat sonen på morgonen så är det troligt att tempen stiger vid lunchtid. Har barnet 37,5 på morgonen så är det feber för mina barn.

    Han kanske har en förkylning i kroppen som håller på att bryta ut. Själv känner jag mig febrig vid 37:7.

    Försök att tempa honom när han är frisk, notera tempen varje dag så får du en bild av vad han normalt ligger på i temp. Försök tempa samma tid varje dag.

    Lycka till!

  • Sharper

    Jag ligger på 36,5 ungefär i vanlig temp så när det går över 37,6 någonstans är jag dålig och det räknar jag som feber på mig själv. I regel är mina barn hängiga och dåliga runt 37,7-37,8 också.

  • MR Xyz

    Numera är rådet angående gräns för feber ungefär 38 grader, men att det är allmäntillståndet som får avgöra. Så kanske feber om man gör en mycket välvillig tolkning av ungefär 38 grader, men mer formellt så är det inte feber. Det innebär ju så klart inte att barnet nödvändigtvis är friskt.

    Kan ta mig själv som exempel, som barn/tonåring hade jag under några år hög kroppstemperatur, ofta runt 38 grader på morgonen. Steg sedan till strax under 38,5 vid lunch. Ett bra sätt att få stanna hemma från skolan, men inte var jag sjuk egentligen. Självklart kan det vara åt andra hållet också, dvs allmäntillståndet är påverkat vid klart lägre kroppstemperatur.

  • 2barnsmorsan

    Man ska inte hänga upp sig vid temperaturen. Har han inte över 38 är det inte feber men däremot kan ju barnet vara sjukt ändå. Om han är hängig, matt har ont, kanske inte äter eller visar andra tecken på sjukdom så är han ju sjuk även om han inte har feber.

  • Duckan

    Både jag och dottern tempar vanligtvis på 36,7 så när vi är över 37,5 är det absolut kännbart för oss. Dock stannar inte jag hemma för det och dottern gör det inte heller om hon inte är sjuk i övrigt.

  • mommadearest

    Okej,, dock kallar jag det för feber då han blir sådan här även fast inte tempen är 38 eller över, iomed att han blir så dålig och så väldigt varm precis som vid feber. 
    De gånger han haft närmare 38 eller över så får jag knappt kontakt med honom, han ligger bara och yrar. 

    Men ja, som ni säger så är det ju allmäntillståndet man får gå efter.
    Jag har bara så svårt att inte hänga upp mig på det där med feber och icke feber bara för att han blir så dålig precis som vid feber men bara för att han inte har en speciell grad så heter det inte feber. 

Svar på tråden Barn med feber fast utan "feber" fler?