• Em155

    Totalt vägrar

    Min snart 9 månader gamla Vincent äter inte mat. Välling är fint men sen tar det stopp. Jag får ångest av att han inte äter mat. Amma vill han inte. Ersättning går bra. Det är gråt vid varje måltid.

    Jag har provat plockmat, äta själv, matad med sked, utan sked, puréer, hemmagjord mat. Sitta i stol, sitta i vagn, vara i mitt knä, stå, ja allt. Det har typ tagit stopp sen han blev 7 månader. Innan gick maten bra att äta. Han har fått 6 tänder.

    Ge mig tips och råd. Stilla min oro. Vad som helst för min oro är inte rolig. Jag blir på dåligt humör och stressar av att han bara vill ha välling.

    Är ensamstående så har ingen sambo eller annan familj att rådfråga

  • Svar på tråden Totalt vägrar
  • legomum

    Fortsätt erbjuda utan att ha kravet med att äta. Låt han leka och undersöka får han bara fokusera och leka så kommer det komma spontant att han stoppar i munnen för att undersöka.

    Men ta det lugnt, att vara så liten och inte vilja äta är inget ovanligt.

  • Mal89

    Min dotter började inte med riktig mat förrän hon var 1 år, innan dess var det bara amning som gällde, hon vägrade flaska. Men så länge hon växte och mådde bra så var inte ens bvc oroliga heller... Så bara din bebis verkar må bra så ser jag inte så stora problem :)

  • Em155
    legomum skrev 2018-10-08 18:27:49 följande:

    Fortsätt erbjuda utan att ha kravet med att äta. Låt han leka och undersöka får han bara fokusera och leka så kommer det komma spontant att han stoppar i munnen för att undersöka.

    Men ta det lugnt, att vara så liten och inte vilja äta är inget ovanligt.


    Ja blir lite stressad liksom. För att han ?SKA? äta fast föda. Tack för att du lugnar mig!
  • Em155
    Mal89 skrev 2018-10-08 18:44:45 följande:

    Min dotter började inte med riktig mat förrän hon var 1 år, innan dess var det bara amning som gällde, hon vägrade flaska. Men så länge hon växte och mådde bra så var inte ens bvc oroliga heller... Så bara din bebis verkar må bra så ser jag inte så stora problem :)


    Vad skönt att höra. Jag vet innerst inne att det kommer lösa sig. Bara inte nu. Och jag blir tusan i mej stressad som sagt. Flaska får jag fortsätta med
  • Jsv17

    Ta det luuugnt, det kommer. Fortsätt bara erbjuda, låt honom få plocka, kladda och leka, han kommer att äta. Så länge han går upp i vikt, är pigg och mår bra så är det inget problem. Vet att man blir så stressad kring barn och mat. Min son föddes liten och det var verkligen hets på att han skulle gå upp i vikt, så jag vet hur stressande det kan kännas kring barn och mat, men för vissa barn tar det bara lite längre tid, det gäller bara att ta det lugnt och fortsätta erbjuda mat utan press.


    Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • Em155
    Em155 skrev 2018-10-10 12:52:03 följande:

    Vad skönt att höra. Jag vet innerst inne att det kommer lösa sig. Bara inte nu. Och jag blir tusan i mej stressad som sagt. Flaska får jag fortsätta med


    Kom på en sak! Erbjöd du fast föda varje dag? Eller struntade du i vilket? Min BVC har sagt att vi ska erbjuda fast föda och sen ta upp honom om det inte duger. För att sedan upprepa samma procedur igen. Men jag kan ju inte låta honom gå hungrig?

    Jag vet inte varför jag tycker det är så jobbigt att han inte äter redig mat utan bara Bill ha ersättning. Eller välling.
  • Em155
    Jsv17 skrev 2018-10-10 13:04:09 följande:

    Ta det luuugnt, det kommer. Fortsätt bara erbjuda, låt honom få plocka, kladda och leka, han kommer att äta. Så länge han går upp i vikt, är pigg och mår bra så är det inget problem. Vet att man blir så stressad kring barn och mat. Min son föddes liten och det var verkligen hets på att han skulle gå upp i vikt, så jag vet hur stressande det kan kännas kring barn och mat, men för vissa barn tar det bara lite längre tid, det gäller bara att ta det lugnt och fortsätta erbjuda mat utan press.


    VARFÖR känner jag mig stressad och känner skam? Är det rätt ord egentligen... Jag önskar att jag kunde släppa det och låta Vincent dricka flaska. Ändå försöker jag med allt. Som du säger, det kommer. Jag vet ju det, men ändå.

    Att vara mamma är inte lätt. När man bara vill göra rätt hela tiden.
  • Mal89
    Em155 skrev 2018-10-10 13:47:14 följande:

    Kom på en sak! Erbjöd du fast föda varje dag? Eller struntade du i vilket? Min BVC har sagt att vi ska erbjuda fast föda och sen ta upp honom om det inte duger. För att sedan upprepa samma procedur igen. Men jag kan ju inte låta honom gå hungrig?

    Jag vet inte varför jag tycker det är så jobbigt att han inte äter redig mat utan bara Bill ha ersättning. Eller välling.


    Ja en period i början men sen "pausade" jag det i perioder eftersom hon inte alls var intresserad sen vid 1år verkade hon vara mer redo, började jag erbjuda sånt som var lite söt i smaken som bröstmjölken, typ banan å så. Har för mig att hon började äta mer efter att jag bestämde mig att inte amma på natten...
Svar på tråden Totalt vägrar