• Marreh

    Progesteron lågt, ägglossning?

    Hej.


    Behöver hjälp. Tog progesteronvärde på dag 21 i cykeln, fick värdet 13. Läkarens kommentar på detta var att det tyder på ägglossning. Har tidigare fått hjälp att bli gravid på grund av lågt progesteron.


    Ni andra som tagit detta prov, vad har era läkare sagt och vilka värden har ni haft? Av vad jag läst är 13 lågt och jag är rädd att inte få hjälp fast jag behöver det.

  • Svar på tråden Progesteron lågt, ägglossning?
  • UndrandeSökare
    Marreh skrev 2018-10-08 14:22:32 följande:

    Hej.

    Behöver hjälp. Tog progesteronvärde på dag 21 i cykeln, fick värdet 13. Läkarens kommentar på detta var att det tyder på ägglossning. Har tidigare fått hjälp att bli gravid på grund av lågt progesteron.

    Ni andra som tagit detta prov, vad har era läkare sagt och vilka värden har ni haft? Av vad jag läst är 13 lågt och jag är rädd att inte få hjälp fast jag behöver det.


    Ja det är lågt. Får du inte hjälp av denna läkare så kontakta nån annan läksre för recept på Lutinus eller Crinone.

    Annars köp receptfria Progesteronkrämen Progesterall, den finns på tex Gravidkollen. Det finns också andra receptfria progesteronkrämer tex en som Moodmama säljer som heter Matriarch.

    Annars om du ska på utlandsresa till tex Grekland, Spanien etc så kan man köpa progesteron receptfritt där som heter Utrogestan 100mg eller 200mg.

    Lycka till !
  • Anonym (Hanna)
    Marreh skrev 2018-10-08 14:22:32 följande:

    Hej.


    Behöver hjälp. Tog progesteronvärde på dag 21 i cykeln, fick värdet 13. Läkarens kommentar på detta var att det tyder på ägglossning. Har tidigare fått hjälp att bli gravid på grund av lågt progesteron.


    Ni andra som tagit detta prov, vad har era läkare sagt och vilka värden har ni haft? Av vad jag läst är 13 lågt och jag är rädd att inte få hjälp fast jag behöver det.


    Man ska ha minst 23 för att det ska vara ägglossning
  • Marreh

    Vart kan jag hitta någon källa på det, svart på vitt att mitt värde är lågt?


     

  • Anonym (Bra fråga)

    Hej!

    Är själv mitt uppe i en fertilitetsutredning för man tror att jag har ägglossning men mina prover har inte visat ett godkänt värde flyttar cykeln och då var det på 23. Fick förklarat att olika landsting har olika nivåer för vad de anser är godkända värden, vilket verkar otroligt korkat tycker jag... I alla fall så har de satt 28 som lägsta godkända värde hos oss, i Västerbotten.

  • Anonym (Bra fråga)

    Det verkar ju dock vara mer komplicerat än så. Har lyckats läsa mig till att värdet brukar vara högst 7 dagar efter ägglossning. Ett prov dag 21 förutsätter att du har en regelbunden menscykel på 28 dagar. Annars borde man ta prover andra dagar. Jag har förmodad ägglossning dag 12 i cykeln, så jag har tagit prov dag 17 och 19.

  • Anonym (Hanna)
    Marreh skrev 2018-10-08 16:25:32 följande:

    Vart kan jag hitta någon källa på det, svart på vitt att mitt värde är lågt?


     


    Min läkare sa det till mig. Kolla med din läkare vad den säger. 
Svar på tråden Progesteron lågt, ägglossning?