• Jacaranda

    Avstängd en dag från skolan- fel av skolan eller av sonen?

    Undrar om framförallt personer verksamma inom skola eller ledning kan kommentera huruvida det är "rättvist" att stänga av en kille en dag fran skolan efter att han muntligen fôrsvarat sig fran en kille som retat honom?

    Var son började ny skola här i Mexiko i augusti, och sedan första dagen har en kille kallat honom "Tönt", inte varje dag men flera ganger. Igar kom killen fram och sa "töntiga gris", varpa min son sa "hall käften jävla idiot". Eftersom han sa det fick han en dags avstängning som konsekvens. Hur ska jag hantera detta? De överdriver sin auktoritet enligt mig. Nagra tankar??

  • Svar på tråden Avstängd en dag från skolan- fel av skolan eller av sonen?
  • Jacaranda

    Andra barnet fick en varning men blev inte avstängt.  

    Det var ett annat barn som min son inte ens känner i klassen som tog stryptag om honom också, detta var för en manad sen. Den killen blev inte avstängd. 

    Problemet är att jag instinktivt känner att saker är fel ofta i skolor här, men eftersom det är auktoritärt och hierarkiskt är det inte högt i tak och det är svart att kritisera lärare och skolor. 

    Kommentaren fran killen igar kom direkt efter att hela klassens resultat pa första delprovet i spanska (motsvarande ämnet svenska) presenterades inför hela klassen, det vill säga inte privat, och min son fick underkänt, trots att han fick 86% rätt pa delprovet, för att han missat eller missförstatt  ett par läxor men framförallt för att hans handstil är dalig. Han kommer direkt fran mellanstadiet och kraven var kanske inte sa höga. Med andra ord sag "mobbaren" min sons resultat och bestämde sig för att fortsätta reta honom. Den andra killen har ett övertag i och med att han gatt i samma skola i mellanstadiet och kanske lagstadiet och känner sig som en ledartyp. Min son har gjort ett bra jobb med att komma in i skolan men de kompisar han skaffat sig är samma kompisar som den andra killens, och min son vagar inte ga fram till kompisarna när de är med honom, sa han är ensam pa rasterna. 

    Är det tillatet i Sverige att visa alla elevers resultat inför hela klassen? Jag försöker kolla upp om det är tillatet här i Mexiko men hittar inget svar. 

  • Jacaranda

    nja, sonen har inte skandinaviskt utseende eftersom han är en blandning, han skulle väl kunna tas fôr fransk, tysk amerikan östeurope etc,  men sticker i de flesta sammanhang ut lite utseendemässigt i jämförelse med andra barngrupper. även när det gäller uppfostran sticker han nog ut, eftersom han i mycket högre utsträckning uppfostras som i Sverige, med öppen dialog och inte direkt "bestraffningar" när saker blir fel. Därtill är jag själv uppfostrad och enig med mycket som finns i Montessori, dvs. är jag ett stort fan av frihet och hellre fria än fälla. Sonen är mycket mer intresserad och motiverad av konst, och det är inte heller vanligt i skolorna han har varit i. 
    Kort sagt skulle jag beskriva honom som en stark glad sprallig och lite disträ kille som har svart att hitta en bra skola här. Ibland skulle jag vilja flytta tillbaka till Sverige, men da gâller det att hitta jobb till pappan, och det blir nog inte heller sa lätt. 

  • Mrs Moneybags

    Det kan ju vara en fråga om en kulturkrock tänker jag när jag läser ditt sista inlägg. 

    Som blandbarn (som jag själv är) måste man lära sig att förhålla sig till två eller fler kulturer på samma gång. Han måste med andra ord modifiera sitt "svenska" beteende när han går i mexikansk skola och när han träffar sina svenska vänner och släktingar kan han slå på det svenska igen. Om han nyss flyttat dit kanske det tar lite tid innan han lär sig att smälta in i sin andra kultur. 

    Men det är viktigt för honom att förstå och kunna kommunicera på mexikanskt vis, så att han blir accepterad. Det går inte att byta skola hur många gånger som helst. 

  • Jacaranda

    Tack det är bra att höra, jag är också från två kulturer, dock snarlika, men det är klart att det inte funkar att köra på enbart min linje med sonen...i alla fall inte här i Mexiko. 

Svar på tråden Avstängd en dag från skolan- fel av skolan eller av sonen?