• jesy

    Bonusbarn ekonomi

    Hej,

    Jag har lite funderingar då jag är tillsammans med en man som har en 6-årig dotter på heltid. Vi har planer på att eventuellt köpa hus tillsammans (och skaffa barn)men vet inte hur vi skulle göra med ekonomin. Hur gör ni med ekonomin om ni bor ihop? Har ni gemensam ekonomi eller separat? och hur ser det ut? Samt hur tänker man kring testamente?

    Det blir ju en del utgifter så som förskole avgift, mat, aktiviteter, sporter, kläder, resor, sparande osv. för hans dotter. I dagsläget betalar dotterns mamma inget underhåll vad är rimligt att hon betalar? 

  • Svar på tråden Bonusbarn ekonomi
  • äldreochklokare

    Det finns väldigt tydliga regler för underhåll så pappan ska bara kontakta FK så kommer allt det lösa sig. De hjälper honom ordna den biten. 

  • Celaena

    Jag och min make har gemensam ekonomi, jag har två barn med mig sen ett tidigare förhållande.

    Arvsfrågan är knepig med särkullbarn och den blir ännu knepigare om man skaffar gemensamma barn. Det har också stor betydelse om man är gift eller sambo. 
    Men vi är iaf gifta. I äktenskap är huvudregeln att makar ärver varandra först och barnen ärver inte förrän båda makarna dött. När man har särkullbarn däremot så har de rätt att få ut sin laglott direkt när föräldern dör. Gemensamma barn måste däremot vänta. 

    I vårt fall så har vi ännu inga gemensamma barn.
    Om min make dör före mig så ärver jag honom helt och hållet och sedan ärver mina barn mig när jag dör.
    Om jag däremot dör före honom så ärver han hälften och mina barn hälften och sedan när han dör så går resten till hans släkt. Det här har vi avtalat bort genom testamente där mina barn ärver honom.
    Om vi får gemensamma barn blir situationen annorlunda men vi vill ändå ordna det på så vis att mina barn ärver oss båda i någon mån. 


    Så ni måste fundera på hur ni ska göra. Om ni är sambos så är det viktigt att tänka på att ni har ingen arvsrätt gentemot varandra. Då är du inte skyddad "till hälften" om han dör utan då ärver hans barn allt. 

  • MissMagnolia

    Ni ska givetvis ha underhållsbidrag och hela barnbidraget om ni inte har det!

    Vi har gemensam ekonomi, sambon har 1 barn på halvtid.

    Vi är inte gifta men äger bostad ihop. Hans dotter ärver honom i nuläget, vi har en varsin livförsäkring så vi har råd att bo kvar om den ena skulle avlida.

    vi har pratat om att skriva testamente inför att vi skaffar gemensamma barn och ev gifter oss. Arvsfrågan är väldigt knepig med särkullsbarn tycker jag så vi har inte bestämt hur än.

    Vi kommer ta hjälp av en jurist :)

  • Jamesdio

    Det kan ju bara bli tyckande här, förutom de fakta som gäller arv.

    Om ni köper gemensamt hus tycker ju jag att ni bör ha gemensam ekonomi, dvs stå för boendekostnader och andra löpade kostnader antingen med hälften var eller i proportion till respektives inkomst samt ha ett gemensamt sparande. Har man dyra personliga hobbys eller andra utgifter får man ju fundera på om var och en ska betala sitt eller om det ingår i det gemensamma. När det kommer till kostnader för 6-åringen bör ju båda hennes föräldrar täcka upp för mat, kläder, omsorgsavgift, fritidsaktiviteter osv. Och du kan bidra med sådant som du vill ge henne extra eller sådant som du har bestämt ska göras eller behövs pga det, men bara om du vill och inte för att hennes mamma inte vill bidra och hennes pappa inte orkar tjafsa.

    Tänk mer än ett varv och ta med i funderingen hur ni vill fördela ekonomin när ni får gemensamma barn. Påverkar tex föräldraledighet om ni betstämt att betala 50/50?

  • Sharper

    Han ska ha 1573:- i underhåll minst. Se till att han ansöker på försäkringskassan om hon inte betalar.

    Jag och min man har helt gemensam ekonomi. Vi betalar för barnen oavsett vems det är. Han har två på 8 och 10 år, jag har två på 2 och 5 år. Finns egentligen inget mitt eller ditt. Han äger dock gården men alla kostnader är jag med på

  • Jakerlund
    Celaena skrev 2018-10-11 19:52:08 följande:

    Jag och min make har gemensam ekonomi, jag har två barn med mig sen ett tidigare förhållande.

    Arvsfrågan är knepig med särkullbarn och den blir ännu knepigare om man skaffar gemensamma barn. Det har också stor betydelse om man är gift eller sambo. 
    Men vi är iaf gifta. I äktenskap är huvudregeln att makar ärver varandra först och barnen ärver inte förrän båda makarna dött. När man har särkullbarn däremot så har de rätt att få ut sin laglott direkt när föräldern dör. Gemensamma barn måste däremot vänta. 

    I vårt fall så har vi ännu inga gemensamma barn.
    Om min make dör före mig så ärver jag honom helt och hållet och sedan ärver mina barn mig när jag dör.
    Om jag däremot dör före honom så ärver han hälften och mina barn hälften och sedan när han dör så går resten till hans släkt. Det här har vi avtalat bort genom testamente där mina barn ärver honom.
    Om vi får gemensamma barn blir situationen annorlunda men vi vill ändå ordna det på så vis att mina barn ärver oss båda i någon mån. 


    Så ni måste fundera på hur ni ska göra. Om ni är sambos så är det viktigt att tänka på att ni har ingen arvsrätt gentemot varandra. Då är du inte skyddad "till hälften" om han dör utan då ärver hans barn allt.


    Det där stämmer inte riktigt, när du dör så gör man en bodelning, där han får hälften (hans del), dina barn ärver hela din del om du inte skrivit testamente...  du kan max ge bort hälften av deras arvslott, dvs dom har alltid rätt att få ut hälften av det du lämnar efter dig vilket är deras laglott.

  • Fliselisan
    Jakerlund skrev 2018-10-12 16:16:18 följande:

    Det där stämmer inte riktigt, när du dör så gör man en bodelning, där han får hälften (hans del), dina barn ärver hela din del om du inte skrivit testamente...  du kan max ge bort hälften av deras arvslott, dvs dom har alltid rätt att få ut hälften av det du lämnar efter dig vilket är deras laglott.


    Precis, många missar att den andra parten får sin egen del endast, att det är barnen som ärver allt efter sin förälder, när det rör sig om särkullsbarn.
Svar på tråden Bonusbarn ekonomi