• Anonym (vilsen)

    Vad ska jag göra åt min jobbsituation? Panik :(

    För bara något år sedan var jag i min primetime karriärsmässigt. Jag hade ett bra jobb, bra lön och det gick verkligen bra - efter många år med skitjobb var jag verkligen på väg någonstans. Visst, jobbet var kanske inte det roligaste men det flöt på. Sedan blev det mer och mer att göra, detta i takt med att jag drabbades av personliga problem samtidigt som arbetsbördan växte enormt. Det var stress från alla håll och kanter och det blev otroligt svårt att klara av jobbet. Jag fick inte det stöd jag behövde, det var väldigt dåligt ledarskap och jag blev lämnad med  stora, tunga arbetsuppgifter. Kraven växte, stressen växte, problemen växte och min psykiska hälsa blev allt sämre.
    Till slut bröt jag ihop totalt. Jag hade varit ett vrak länge men ignorerat det, och lyckats hålla det på en nivå att det inte syntes/märktes. Jag gick till läkaren som sjukskrev mig på studs i 2 månader heltid. Hon såg hur illa däran jag var och tog mig på allvar. Blev remitterad till psykiatrin, och efter samtal med diverse läkare och psykologer bestämde man att jag ska genomgå en neuropsykiatrisk utredning eftersom antidepressiv medicin inte funkar på mig (provat +10 olika i 10 års tid). Det är nämligen så att jag sedan länge lidit av ångest och depressioner till och från, men inget har hjälpt. Jag har tagit spontana idiotiska beslut som kostat mig 6-siffriga belopp, haft perioder jag sovit 3h/natt i över en månad utan att vara trött på dagarna. Något är det som inte stämmer, och förhoppningsvis får jag rätsida på det nu.
    Hur som helst är jag fortfarande sjukskriven och väntar på denna utredning som dock snart ska börja. Jag har varit borta från jobbet nu i snart ett år, nedgrävd i depression och annat problem som gjort mig handlingsförlamad. Dessa månader är bara en lång dagdröm och jag kan inte säga vad jag gjort under denna tid... inte mycket. Företaget har inte hört av sig någonting, förrän nu. Nu ville man plötsligt ha ett möte med mig. Han jag träffade var ny och väldigt trevlig, ställde frågor om mitt mående och läge, lyssnade och så vidare. Men det var uppenbart att hon hade fått i uppdrag att försöka få mig att inse att fortsatt arbete på denna arbetsplats inte är aktuellt. Det gick tydligt att utläsa från vad han sa.

    Det var subtila saker samt att han mer eller mindre lade orden i munnen på mig att jag kanske inte riktigt passar för denna tjänst, i denna typ av arbetsmentalitet etc. Att det inte passar alla människor, och jag är nog inte en sån människa som denna tjänst passar (återigen, inte rakt på detta sätt utan mer mellan raderna). Att jag bör tänka på min hälsa först - att det inte är värt ett jobb. Visst, det var ju sanning det han sa på många sätt, men att han som företagsrepresentant kommer och indirekt ber mig att se mig efter annat jobb kändes minst sagt märkligt. Han fick det att låta som att kommer jag tillbaka, då blir det en lååång process innan jag kan komma tillbaka till arbetet (ungefär som: är det verkligen värt detta?). Samtidigt som han mer eller mindre direkt menade på att denna tjänst inte passar mig med facit i hand sa han också att det är den enda tjänst vi kan erbjuda (underförstått - sök något annat).

    Jag som hade hoppats på att man ville ha mig tillbaka, för om man organiserar arbetsuppgifterna och min arbetssituation hade jag gärna kommit tillbaka och gett det en ärlig chans till. Jag skötte ju mitt jobb när jag var där och fick beröm flera gånger för hur driftig och organiserad jag var. Så jag trodde man skulle vara mer tillmötesgående, förstående och uttrycka en vilja att jag skulle komma tillbaka när jag kan. Men så möttes man av detta... Inte ens ett ord om att man saknar mig på jobbet eller något sånt, utan mer att man fick höra att man nog inte passar där.
    Nu känns det inte särskilt inspirerande att komma tillbaka, och det skulle rent av vara förnedrande med tanke på detta. Jag vet att jag har laglig rätt att komma tillbaka eftersom jag inte gjort något tjänstefel eller annat fel, men med tanke på utgångsläget och bara vetskapen att man inte vill ha mig där skulle det inte vara särskilt hälsosamt. Samtidigt, vad ska jag göra? Efter utredning/behandling hoppas jag vara frisk nog att jobba och kan naturligtvis inte fortsätta vara sjukskriven då. Att söka nytt jobb? Ja, det är inte lätt när man kommer från en sjukskrivning eftersom det kommer komma fram.

    Jag vet verkligen inte vad jag ska göra? Ska jag prata med dom och se om dom kanske vill köpa ut mig eller något? Eller ska jag trots detta gå tillbaka till jobbet när det är aktuellt och jag mår bättre, trots detta? Jag är så vilsen och mår piss över detta. Hoppas på svar. Tack!
  • Svar på tråden Vad ska jag göra åt min jobbsituation? Panik :(
  • Makaii

    Befinner mig i ungefär samma sits som dig, skillnaden är bara att jag inte är sjukskriven än men känner att jag snart inte orkar mer. Allt känns tungt, stressigt, deppigt och allmänt jobbigt. Jag blir pressad och trackasserad av min chef nästan dagligen numera.

    Har konstanta oros känslor och sömnsvårigheter.

    Skriv gärna privat om du vill ha någon i samma sits att bara få prata ut med.

  • Tow2Mater

    gå tillbaka till jobbet men sok samtidigt nytt, sen borja det nya jobbet när du fatt det. Det är lättare att hitta nytt jobb medan man har ett.

  • Anonym (vilsen)
    Tow2Mater skrev 2018-10-12 00:20:54 följande:

    gå tillbaka till jobbet men sok samtidigt nytt, sen borja det nya jobbet när du fatt det. Det är lättare att hitta nytt jobb medan man har ett.


    Jo så är det ju. Men en kortare lucka i cv:t kan man ju lätt förklara bort med att man gjort en längre resa samt insett att man vill vidare i arbetslivet för att man står och stampar.

    Har för övrigt sparpengar, runt 120k, så man kan ju säga upp sig och åka ut och resa några månader på sparpengarna på riktigt. Sedan söka jobb från resan? Jag försöker se out of the box på situationen... men jag vet inte.
  • Anonym (vilsen)

    Kan tillägga att jag bestämt mig från att flytta från den här staden ut på landet, drygt 50 mil härifrån, och kommer oavsett vad inte jobba kvar på gamla jobbet särskilt länge oavsett.

  • Anonym (Annabus)

    Har man varit sjukskriven länge pga utbrändhet brukar det rådas att inte gå tillbaka.

    Om du säger upp dig själv får du längre karens innan du kan få akassa.

    Om du känner att du inte vill tillbaka så kan du ringa upp chefen du talade med och säga att du tänkt över situationen och fråga om han har någon lösning. Någon slags utköpssumma bör han kunna presentera för att du ska kunna ta steget.

  • Anonym (Only in Sweden)

    I live in another country, and seen from an outside perspective - this is truly amazing/insane. You feel like you have too much pressure and difficult tasks to do your work, your government (aka Swedish tax payers) pays you to be home for a year, now you want your boss to pay you to quit after you haven?t been there for a whole year? You?re also talking about travelling instead of working? You better count your blessings... jesus fucking christ.

  • Anonym (Tessa)
    Anonym (Only in Sweden) skrev 2018-10-12 05:16:27 följande:

    I live in another country, and seen from an outside perspective - this is truly amazing/insane. You feel like you have too much pressure and difficult tasks to do your work, your government (aka Swedish tax payers) pays you to be home for a year, now you want your boss to pay you to quit after you haven?t been there for a whole year? You?re also talking about travelling instead of working? You better count your blessings... jesus fucking christ.


    Men systemet fungerar ju. Hyfsat i alla fall. Sverige är ett tryggt land med lyckliga friska människor och låg kriminalitet jämfört med många andra länder. Antar att du gillar Sverige, varför är du här annars ?

    Vill du bo i ett land för arbetsgivare kan köra slut på människor och sedan avskeda dem utan någon kostnad så flytta till ett sådant land istället.
  • Anonym (Only in Sweden)
    Anonym (Tessa) skrev 2018-10-12 05:35:44 följande:

    Men systemet fungerar ju. Hyfsat i alla fall. Sverige är ett tryggt land med lyckliga friska människor och låg kriminalitet jämfört med många andra länder. Antar att du gillar Sverige, varför är du här annars ?

    Vill du bo i ett land för arbetsgivare kan köra slut på människor och sedan avskeda dem utan någon kostnad så flytta till ett sådant land istället.


    I used to live in Sweden in the 90s, yes great country. Now I live in a place like you describe. I just don?t get why people are so happy paying such high taxes when there are spoiled ungreatful people who grossly abuses the wellfare system. Also, Sweden doesn?t have happy healthy people compared with other developed countries, depression rates are very high. But maybe this is just a reflection of millenials who rather say they are depressed to collect sick leave than working at a job that can get hard at times.
  • Jagochdublirvi

    Rent krasst, är det så att du varit sjukskriven i mer än ett år så kan arbetsgivaren säga upp dig pga arbetsbrist, och försäkringskassan borde redan ha sagt tillslut att se på hela arbetsmarknaden efter ett jobb som du klarar av, plus att arbetsförmedlingen borde blivit inkopplad. Är det inte så i detta fall? Sedan borde dessa, inklusive arbetsgivaren för länge sedan tagit initiativ till att påbörja en rehabilitering av dig. Är du fackligt ansluten, ta kontakt med dom och be om hjälp för att säkerställa att i alla fall arbetsgivaren gör det den ska göra. Försök få till ett möte med arbetsgivare, Försökringskassa, arbetsförmedlingen och behandlande läkare där även skyddsombud och facklig representant är med

    Jag vet inte om arbetsgivaren kan säga upp dig, trots lång sjukfrånvaro, då de inte försökt göra något tidigare, men det vet facket. Kolla med dom

Svar på tråden Vad ska jag göra åt min jobbsituation? Panik :(