• Anonym (sis)

    Hon flyttar in - hur dela räkningarna?

    Jag vet exakt vad ni tänkte när ni såg rubriken. Ok, ett till kärlekspar där killen inte fattar gemensam/separat ekonomi och inte kan resonera med sin tjej. Suck! Men nej.

    Det råkar vara så att jag och min brorsa bor ihop, han står som min inneboende, och hans flickvän både vill och behöver flytta så alternativet är så klart att flytta hit mitt i brinnande bostadskris. Vart ska hon annars ta vägen?

    Frågan då alltså som jag vil ha lite input på är om vi ska dela räkningarna på 2 eller 3?

  • Svar på tråden Hon flyttar in - hur dela räkningarna?
  • Anonym (Svårt)

    Svårt. Men tycker det är rimligt att hyran ändå delas i två. För hon kommer ju inte ha ett eget rum antar jag? Men andra räkningar som påverkas av förbrukning, el osv ökat med en tredje så det borde man utan problem kunna dela i tre. Eller tänker jag tokigt?

  • Anonym (sis)
    Anonym (3st) skrev 2018-10-12 18:06:15 följande:

    Jag tycker ni alla 3 kan dela på hyran.


    Jag tänker så automatiskt också men sen börjar jag tvivla.
  • Anonym (sis)
    Anonym (Svårt) skrev 2018-10-12 18:07:51 följande:

    Svårt. Men tycker det är rimligt att hyran ändå delas i två. För hon kommer ju inte ha ett eget rum antar jag? Men andra räkningar som påverkas av förbrukning, el osv ökat med en tredje så det borde man utan problem kunna dela i tre. Eller tänker jag tokigt?


    Du tänker inte tokigt men så mycket som en tredjedel tror jag inte att elen ökar.
  • Anonym (Maja)

    Att dela på tre känns mer rimligt än att dela på två. Hon kommer ju att använda kök, badrum, el etc. lika mycket som du och din bror, antar jag. Kanske att du kan betala en liten högre andel om du har eget rum och de delar på ett.

  • Anonym (A)
    Anonym (Maja) skrev 2018-10-12 18:26:16 följande:
    Att dela på tre känns mer rimligt än att dela på två. Hon kommer ju att använda kök, badrum, el etc. lika mycket som du och din bror, antar jag. Kanske att du kan betala en liten högre andel om du har eget rum och de delar på ett.
    Det tycker jag med, dela på tre.
  • Anonym (sis)
    Anonym (Maja) skrev 2018-10-12 18:26:16 följande:

    Att dela på tre känns mer rimligt än att dela på två. Hon kommer ju att använda kök, badrum, el etc. lika mycket som du och din bror, antar jag. Kanske att du kan betala en liten högre andel om du har eget rum och de delar på ett.


    Just det att jag har ett sovrum själv och de kommer dela på det större sovrummet gör att jag funderar hit och dit.
  • Whitehorse1979

    Dela på 3...sen hur de betalar får de lösa.

    Samma med andra räkningar.

    Hur gör ni med maten?

    Där behöver ni prata igenom.

    Tvättmedel mm?

    Hygienartiklar?

    Regler.

  • Anonym (Maja)
    Anonym (sis) skrev 2018-10-12 18:47:26 följande:
    Just det att jag har ett sovrum själv och de kommer dela på det större sovrummet gör att jag funderar hit och dit.

    Kanske du kan betala 40% av hyran och de andra 30% var. Känns det rättvist?
  • nnnnnnnn
    Anonym (sis) skrev 2018-10-12 18:47:26 följande:
    Just det att jag har ett sovrum själv och de kommer dela på det större sovrummet gör att jag funderar hit och dit.

    Man kan dela såhär:

    Gemensamma ytor läggs ihop med enskilda tex:

    Gemensamma ytor : 50 kvm
    Rum A: 15 kvm
    Rum B: 20 kvm, här bor B och C = de har halva vars som egen yta

    Då använder:
    A: 50 + 15 kvm = 65 kvm
    B: 50+ 10 kvm  = 60 kvm
    C: 50+ 10 kvm  = 60 kvm

    Totalt: 185 kvm som hyran ska fördelas på. Säg att hyran är 9250 kr => 9250/185= 50 kr/använd kvm

    Så A betalar 65x50= 3250 kr
    B betalar 60x50 = 3000 kr
    C betalar 60x50 = 3000 kr


    Så får ni ändra så det passar era ytors storlek och hyra!
    Om man har en egen toalett som ingen annan använder, så får den ytan vara egen istället för gemensam. Samma sak om man har andra specialutrymmen som ingen annan har tillgång till.

    Fördel är att man tar hänsyn till att alla har möjlighet att använda det gemensamma. Om någon tycker att denne behöver mer yta att ansvar för ensam och de andra tycker det är OK så kan man tex dela av en del av vardagsrummet och göra ytterligare ett rum eller spelhörna/hemmakontor/arbetsrum och bara ta bort den delen från det gemensamma och personen kan bidra till hyran på ett något mer rättvist sätt än om bara sovrummet bestämmer hyran!

Svar på tråden Hon flyttar in - hur dela räkningarna?