• Anonym (Lyxdilemma)

    Dilemma angående boende

    Jag behöver goda råd, vet inte hur jag ska göra.

    Jag äger en bostadsrätt, en trea, som jag bor i tillsammans med mina barn. Den är jättefin, jag totalrenoverade den för några år sen. Barnen är tonåringar båda två, de kommer nog bo hemma minst 5-7 år till.

    Jag har samtidigt stått i bostadskö i många år, och har nu blivit erbjuden en något större trea, alltså en hyresrätt. Fördelen är att jag skulle få ett eget rum där, då det finns ett stort förråd i lägenheten, som jag skulle kunna fixa till så det blir mitt sovrum.

    Hyran är bra, och den ligger i samma område som vi bor i nu, 400 m ifrån bara.

    Nackdelen är att det är ju mycket sämre standard i den här hyreslägenheten. Hyresvärden kommer att tapetsera om ett par rum, hallen och vardagsrummet, vill jag göra något mer åt ytskikten utöver det, så får jag kosta på det själv. Golven är enbart fula plastmattor, men så länge allt är helt byts ingenting ut.

    Säljer jag min lägenhet får jag 3-4 hundra tusen över efter att jag skattat för vinsten. Det lockar såklart, då det finns en hel del som jag och barnen skulle vilja göra, bl a resa, som jag inte har ekonomi för nu.

    Det kommer att kosta lite att flytta och att göra lägenheten till vår, jag har gjort en kalkyl, ca 35.000 kr inkl flytt, tapetsering och inköp av ny tvättmaskin.

    Jag vet inte hur jag ska göra. Vi trivs i vår nuvarande lägenhet, men har nästan aldrig råd att göra saker som vi vill göra. Dessutom har jag min sovhörna i vardagsrummet, vilket inte är så roligt alltid.

    Flyttar vi får vi en något lägre boendekostnad, men också en lägre standard.

    Jag behöver tips och råd. Senast på tisdag måste jag bestämma om jag ska tacka ja till den andra lägenheten.

    Hur skulle ni ha gjort? Hjälp mig att tänka rätt här.

    Please ????

  • Svar på tråden Dilemma angående boende
  • LittleSunshine84

    Jag skulle ta hyreslägenheten! Om du sänker din boendekostnad och får eget space! :) då kan du spara pengar också.

  • Anonym (asdf)

    Man kan fräscha upp ytskikt rätt billigt och det gör stor skillnad. Så länge man gör det neutralt och fackmannamässigt så kommer hyresvärden inte ha några åsikter.

  • Anonym (Hm)
    LittleSunshine84 skrev 2018-10-13 12:18:38 följande:
    Jag skulle ta hyreslägenheten! Om du sänker din boendekostnad och får eget space! :) då kan du spara pengar också.
    Samma här
  • Anonym (asdf)

    Nackdelen är att en kontantinsats ger frihet. Man kan flytta var som helst när som helst. Man är väldigt låst i en hyresrätt. Krångligt och svårt att byta.

  • Anonym (***)
    Anonym (asdf) skrev 2018-10-13 14:14:26 följande:

    Nackdelen är att en kontantinsats ger frihet. Man kan flytta var som helst när som helst. Man är väldigt låst i en hyresrätt. Krångligt och svårt att byta.


    Skulle säga att det är tvärtom. Du har en uppsägningstid i en hyreslägenhet, sedan kan du flytta. Äger du bostaden kan det ta lång tid att sälja.
  • Anonym (K)

    Kan du hyra ut bostadsrätten i tex ett år, så kan du känna efter?

  • Anonym (K)

    Jag skulle förresten vara väldigt försiktig med vinsten efter lägenheten om du säljer. Äger man en bostadsrätt är man inne i bostadsmarknaden men det är skitsvårt att ta sig in igen om man flyttar från hyresrätt och inte har kvar en tillräcklig handpenning.

  • Anonym (asdf)
    Anonym (***) skrev 2018-10-13 20:40:16 följande:

    Skulle säga att det är tvärtom. Du har en uppsägningstid i en hyreslägenhet, sedan kan du flytta. Äger du bostaden kan det ta lång tid att sälja.


    Problemet är ju inte att säga upp lägenheten utan att hitta en ny.
  • Anonym (***)
    Anonym (asdf) skrev 2018-10-13 21:04:23 följande:
    Problemet är ju inte att säga upp lägenheten utan att hitta en ny.
    Och? Det är ändå lättare att flytta från en hyreslägenhet än ett ägt boende, vilket var vad jag svarade på. Du skrev ju om att flytta, inte hitta nytt.

    Oavsett om du hyr eller köper kan det ta lång tid att hitta något nytt man vill ha. Men när man väl hittat det, så är det enklare att flytta om man hyr.
  • Anonym (***)
    Anonym (***) skrev 2018-10-14 16:46:05 följande:
    Och? Det är ändå lättare att flytta från en hyreslägenhet än ett ägt boende, vilket var vad jag svarade på. Du skrev ju om att flytta, inte hitta nytt.

    Oavsett om du hyr eller köper kan det ta lång tid att hitta något nytt man vill ha. Men när man väl hittat det, så är det enklare att flytta om man hyr.
    Dessutom, många av de som flyttar från en hyreslägenhet flyttar inte till en annan, de flyttar till ett ägt boende, de flyttar in hos någon annan t ex.
  • Anonym (asdf)
    Anonym (***) skrev 2018-10-14 16:46:05 följande:

    Och? Det är ändå lättare att flytta från en hyreslägenhet än ett ägt boende, vilket var vad jag svarade på. Du skrev ju om att flytta, inte hitta nytt.

    Oavsett om du hyr eller köper kan det ta lång tid att hitta något nytt man vill ha. Men när man väl hittat det, så är det enklare att flytta om man hyr.


    Man måste ha någonstans att bo. Eller i all fall möjlighet att hitta boende om man bor hos någon annan. Antingen bör man ha pengar till kontantinsats för bostadsrätt eller bra kötid hos åtminstone bra hyresbolag. Annars sitter man knivigt till.
  • Seven Costanza

    Fråga din förening om du får hyra ut br i andrahand i ett år, så kan du prova att bo i hr. Nackdelen är ju att om du inte trivs i hr har du ändå använt dina köpoäng till denna hr som kändes sådär. Om du inte får ha kvar br uthyrd, så hade jag stannat i br. Om du har använt vinsten från din br till konsumtion så blir det ju svårt att köpa en annan br om du vill det i framtiden.

  • Anonym (.)

    Räknar du verkligen rätt nät du säger att du skulle få ett billigare boende som är större dessutom? I normalfallet brukar bostadsrätter vara billigare än hyresrätter, ofta ganska klar skillnad. Har du räknat in amortering av lånen i den jämförelsen?

  • Anonym (Utanför boxen)
    Anonym (Lyxdilemma) skrev 2018-10-13 11:35:00 följande:

    Hur skulle ni ha gjort? Hjälp mig att tänka rätt här.


    Flytta. Ett större ekonomiskt svängrum är skäl nog. Särskilt som vi troligtvis närmar oss en lågkonjunktur.
Svar på tråden Dilemma angående boende