• Anonym (ts)

    Har jag råd?

    Hittat en drömbostad men vet inte om jag kommer att ha råd. Bostaden kommer att kosta 10 000 i månaden inklusive amorteringar. Har en nettoinkomst på 26 000 inklusive bidrag och ett barn på heltid. Är det dumt att lägga så mycket pengar på boendet? Kommer jag att ha råd med bil och billigt semestrande eller kommer det att bli superknapert?

  • Svar på tråden Har jag råd?
  • Anonym (.)
    Anonym (ts) skrev 2018-10-13 18:18:33 följande:

    Hittat en drömbostad men vet inte om jag kommer att ha råd. Bostaden kommer att kosta 10 000 i månaden inklusive amorteringar. Har en nettoinkomst på 26 000 inklusive bidrag och ett barn på heltid. Är det dumt att lägga så mycket pengar på boendet? Kommer jag att ha råd med bil och billigt semestrande eller kommer det att bli superknapert?


    Det spelar inte så stor roll hur mkt du har i inkomst. Hur ser dina övriga utgifter ut? Dvs, hur mycket har du kvar efter att allt är betalt? Har du råd även om räntan går upp? Har du ingen aning så är steg 1 att göra en budget.

  • Anonym (Sara84)

    Du måste såklart räkna med dina övriga utgifter också. Men min lägenhet kostar 13 000 kr i månaden, min nettoinkomst ligger på 32 000 kr och jag är också ensamstående mamma till ett barn. Jag älskar lägenheten, trivs väldigt bra i området och sparar varje månad. Så för oss funkar det fint!

  • Anonym (Sara84)

    Du måste såklart räkna med dina övriga utgifter också. Men min lägenhet kostar 13 000 kr i månaden, min nettoinkomst ligger på 32 000 kr och jag är också ensamstående mamma till ett barn. Jag älskar lägenheten, trivs väldigt bra i området och sparar varje månad. Så för oss funkar det fint!

  • Anonym (Utanför boxen)
    Anonym (ts) skrev 2018-10-13 18:18:33 följande:

    Hittat en drömbostad men vet inte om jag kommer att ha råd. Bostaden kommer att kosta 10 000 i månaden inklusive amorteringar. Har en nettoinkomst på 26 000 inklusive bidrag och ett barn på heltid. Är det dumt att lägga så mycket pengar på boendet? Kommer jag att ha råd med bil och billigt semestrande eller kommer det att bli superknapert?


    För en långsiktigt hållbar ekonomi skall boendet inte överstiga en tredjedel av inkomsten och helst skall boendekostnaden ligga ner mot en femtedel av inkomsten. Bara det faktum att du ställer frågan visar att du inte har råd.
  • Anonym (Obi Wan Kenobi)

    Om du ska jämföra med t.ex hyran i en hyresrätt så ska du inte ta med amorteringen, för den är ju ett sorts sparande. Dessutom ska du bara räkna med 70% av räntan, eftersom skatteavdraget betalar 30% av den.

  • Anonym (Hm)
    Anonym (Sara84) skrev 2018-10-13 18:58:57 följande:
    Du måste såklart räkna med dina övriga utgifter också. Men min lägenhet kostar 13 000 kr i månaden, min nettoinkomst ligger på 32 000 kr och jag är också ensamstående mamma till ett barn. Jag älskar lägenheten, trivs väldigt bra i området och sparar varje månad. Så för oss funkar det fint!
    Håller med
  • Anonym (Utanför boxen)
    Anonym (Obi Wan Kenobi) skrev 2018-10-16 02:38:43 följande:

    Om du ska jämföra med t.ex hyran i en hyresrätt så ska du inte ta med amorteringen, för den är ju ett sorts sparande. Dessutom ska du bara räkna med 70% av räntan, eftersom skatteavdraget betalar 30% av den.


    Amorteringar påverkar månadskostnaden och är inte ett sparande.

    De pengar du amorterar är pengar du inte kan lägga på annat. 1000 kr på amorteringar innebär 1000 kr mindre till mat den månaden. Om du sparar 1000 kr i månaden kan du välja att istället lägga 1000 kr mer till mat den månaden.

    Amorteringar måste tas med när man gör en budget. Sen spelar det ingen roll hur mycket man försöker trixa och lura sig själv.
  • Anonym (ts)

    Gjort en budget på Konsumentverkets hemsida. Skulle klara mig på snäppet med så höga boendekostnader. Skulle funka men känns tajt.

  • Anonym (Obi Wan Kenobi)
    Anonym (Utanför boxen) skrev 2018-10-16 13:24:06 följande:
    Amorteringar påverkar månadskostnaden och är inte ett sparande.

    De pengar du amorterar är pengar du inte kan lägga på annat. 1000 kr på amorteringar innebär 1000 kr mindre till mat den månaden. Om du sparar 1000 kr i månaden kan du välja att istället lägga 1000 kr mer till mat den månaden.

    Amorteringar måste tas med när man gör en budget. Sen spelar det ingen roll hur mycket man försöker trixa och lura sig själv.
    Självklart ska amorteringen vara med i budgeten, men det är ingen kostnad som bör tas med när man jämför boendekostnader. Amorteringen får man ju tillbaka när bostaden säljs (men den kan förstås minska i värde om man köpt något övervärderat).

    Räknar man på ditt sätt så är det för de flesta inte någon vits att köpa en bostadsrätt eller villa. Ser man på det långsiktigt är det i många fall billigare att äga sin bostad. Se dock upp för nyproducerade bostadsrätter. Där döljs det i många fall stora skulder i föreningen, dvs höga månadsavgifter (som är en kostnad) som kan bli ännu högre om räntan går upp.
  • Anonym (Utanför boxen)
    Anonym (Obi Wan Kenobi) skrev 2018-10-16 16:58:26 följande:
    Självklart ska amorteringen vara med i budgeten, men det är ingen kostnad som bör tas med när man jämför boendekostnader. Amorteringen får man ju tillbaka när bostaden säljs (men den kan förstås minska i värde om man köpt något övervärderat)..
    Naturligtvis är amorteringar en kostnad som måste tas med då man jämför olika boendekostnader eftersom det är pengar som skall ut varje månad. Att du eventuellt någon gång i en oviss framtid kanske får tillbaka pengarna som du amorterat kommer inte att hjälpa dig betala en oväntad tandläkarräkning här och nu.
    Anonym (Obi Wan Kenobi) skrev 2018-10-16 16:58:26 följande:
    Räknar man på ditt sätt så är det för de flesta inte någon vits att köpa en bostadsrätt eller villa. Ser man på det långsiktigt är det i många fall billigare att äga sin bostad. Se dock upp för nyproducerade bostadsrätter. Där döljs det i många fall stora skulder i föreningen, dvs höga månadsavgifter (som är en kostnad) som kan bli ännu högre om räntan går upp.
    Det finns andra aspekter än kostnader att ta hänsyn till när man väljer bostad. Det är inte månadskostnaden som gör att man väjer en villa framför en etta i förorten. Så jo det kan finnas goda anledningar att välja en bostadsrätt eller en villa även med mitt sätt att räkna. Skillnaden är att med mitt sätt att räkna handlar det om ett medvetet val där en långsiktigt hållbar privatekonomi är en av delarna.
Svar på tråden Har jag råd?