• Anonym (London)

    16-månaders som inte går

    Vår son är snart 16 månader och han går inte själv. Är nyfiken och går längs bordet men inte själv. Nån mer som haft sena barn där det ändå löst sig? Finns anledning till oro?

  • Svar på tråden 16-månaders som inte går
  • Fia 28

    Vår pojke började gå nån vecka före han var 16 månader. Men då hade han ju övat så länge så då gick han ju hur bra som helst när det väl släppte. Kunde även gå ute direkt med skor på utan att snubbla det minsta.

  • LFF
    Anonym (London) skrev 2018-10-16 10:48:22 följande:

    Vår son är snart 16 månader och han går inte själv. Är nyfiken och går längs bordet men inte själv. Nån mer som haft sena barn där det ändå löst sig? Finns anledning till oro?


    16 månader är inte sent. De flesta lär sig innan 18 månader. Om han går längs möbler så handlar det nog bara om att han vill känna sig stadig och inte riktigt vågar gå själv.
  • brallison

    Dotter började gå lite tidigare (13 mån) men sen hände det nåt att hon blev rädd att gå (bara på en minut vände det och hon har inte ens ramlat). Så, då gick hon flera veckor om man höll henne i handen och så fort man släpte hennes hand, så satte hon sig på rumpan. Sen en dag åkte vi till ett köpcentrum, där hon glömde att hon var rädd och började springa runt - det var ju så mycket intressant därSkrattande Efter det kom hon på att hon kan gå självFlört

  • Anonym (japp)
    Anonym (London) skrev 2018-10-16 10:48:22 följande:
    Vår son är snart 16 månader och han går inte själv. Är nyfiken och går längs bordet men inte själv. Nån mer som haft sena barn där det ändå löst sig? Finns anledning till oro?
    Japp, min grabb började gå när han var 15 månader. Lite sen motoriskt även i övrigt. Gåendet kom sedan snabbt som attan, motoriken i övrigt lite långsammare. Men växte upp till en frisk, snabb kille utan några problem alls.
  • LFF
    Anonym (japp) skrev 2018-10-16 12:15:59 följande:
    Japp, min grabb började gå när han var 15 månader. Lite sen motoriskt även i övrigt. Gåendet kom sedan snabbt som attan, motoriken i övrigt lite långsammare. Men växte upp till en frisk, snabb kille utan några problem alls.
    Mina tvillingar började också gå vid 15 månader (lagom när pappa skulle vara ledig ) och de är då inte sena motoriskt alls. Den ena har haft det väldigt lätt för sig motoriskt, den andre ligger inte mycket efter. De lärde sig cykla när de var 3,5 år utan stödhjul, på tre träningar i hockeyn (50 minuter) har de nu lärt sig att hålla balansen så pass att de ska köra utan tunnan som stöd.

    Att säga att ett barn som lär sig gå vid 15 månader är sen motoriskt är galet eftersom man räknar ett barn som sen efter 18 månader (innan 18 månader har de flesta lärt sig gå).
  • Anonym (London)

    Men vad skönt och lugnande att läsa era svar! :)

  • elin1989

    Efter 18 månader räknas det som sent. Så om barnet inte kan gå då skulle jag vända mig till BVC.

  • Anonym (Hm)
    Kendra skrev 2018-10-16 11:10:49 följande:
    Dottern började gå vid 16 månader. Tror inte du behöver oroa dig :)
    Samma här
Svar på tråden 16-månaders som inte går