• Anonym (Jh)

    223 kr i arbetsförmedlingens program.

    Blir max 5000 innan skatt!!!????

    Efter skatt

    Max 4000?

    Är det meningen man ska överleva på det som vuxen?!

    Har alla rätt till socialbidrag utöver det?

  • Svar på tråden 223 kr i arbetsförmedlingens program.
  • Anonym (Jh)

    Är programmet på heltid alltid eller kan ett program innebära coachning nån gång i veckan på kontoret och däremellan söka jobb hemifrån?!

    Har man en partner eller förälder räcker ju 5000

    Men annars finns det väll ingen som kan överleva på 5000 med både hyra, el, mat, bil/buss, internet, dator, mobil. Försäkringar osv?!

  • Anonym (.....)

    Programmet är på heltid. Beror på vilken insats du deltar i hur upplägget ser ut, ta det med AF. Soc kan bevilja försörjningsstöd upp till normen och drar givetvis av den summa du får i aktivitetsstöd.

  • Anonym (.....)

    Bättre att fråga AF för upplägg på det program du eventuellt får delta i (är en bedömningsfråga) och soc gör ju en individuell bedömning av din ekonomi, tillgångar du kan sälja etc. Det går snabbare och blir mer korrekt att ställa följdfrågor till rätt myndighet.

  • Anonym (Hanna)
    Anonym (Jh) skrev 2018-10-19 03:49:09 följande:

    Blir max 5000 innan skatt!!!????

    Efter skatt

    Max 4000?

    Är det meningen man ska överleva på det som vuxen?!

    Har alla rätt till socialbidrag utöver det?


    Det fins inget generellt att alla har rätt till försörjningsstöd. Har du tex en make/maka med en inkomst som gör att ni tillsammans kommer över norm har du ej rätt till stöd. Men bor du själv och i te har andra inkomster eller kapital lär du få försörj ingastöd med den inkomsten. Jag tror dock att man tar häNsyn till hela årets inkomst så har man haft bra inkomst tidigare under året kan det göra att det dröjer lite till maN har rätt till stöd. Men som någon annan skrev är det bättre att kontakta socialkontoret för att få ett korrekt svar på vad just du kan ha rätt till

    Om det är meningen atr man ska kunna leva på den summan får man nog svara nej på. Det finns ingen sådan direkt avsikt med aktivitetsstöd (om det är det som avses här) såsom det gör men försörjningsstöd. Det är inte uträknat för att täcka vissa kostnader utan är en ersättning man får när man är långtidsarbetslös och deltar i utbildning eller andra aktiviteter via AF.
  • Anonym (A)
    Anonym (.....) skrev 2018-10-19 06:06:22 följande:
    Bättre att fråga AF för upplägg på det program du eventuellt får delta i (är en bedömningsfråga) och soc gör ju en individuell bedömning av din ekonomi, tillgångar du kan sälja etc. Det går snabbare och blir mer korrekt att ställa följdfrågor till rätt myndighet.
    Håller med
  • Anonym (Jh)

    Är det bara långtidsarbetslösa som kan få ersättning?

    Nyarbetslös då?

    När räknas det som lång?

  • Ignoramus

    Så länge du är inskriven på arbetsförmedlingen och uppfyller samma krav som för a-kassan får du väl grundersättningen (som nog är på ca 5000 ja). När du är långtidsarbetslös kan det bli aktuellt med ett sånt program.


    Anonym (Jh) skrev 2018-10-19 12:21:01 följande:

    Är det bara långtidsarbetslösa som kan få ersättning?

    Nyarbetslös då?

    När räknas det som lång?


  • Anonym (Jh)
    Ignoramus skrev 2018-10-19 12:41:08 följande:

    Så länge du är inskriven på arbetsförmedlingen och uppfyller samma krav som för a-kassan får du väl grundersättningen (som nog är på ca 5000 ja). När du är långtidsarbetslös kan det bli aktuellt med ett sånt program.


    Nyarbetslös och uppfyller inte krav för a-kassa
  • Ignoramus

    Men samma krav utan a-kassa är ju att vara inskriven (med allt vad det innebär i ansvarsväg) och stå till arbetsmarknadens förfogande, typ!


    Anonym (Jh) skrev 2018-10-19 12:42:34 följande:

    Nyarbetslös och uppfyller inte krav för a-kassa


  • gästsvar

    Vad är det för program du tänker på? Praktik? Utbildning? Du skriver att du är nyarbetslös och ej uppfyller kraven för akassa.
    Är du under 26 finns det ju något de kallar ungdomsgaranti och du behöver ej vart arbetslös så länge-tror 3 månader. Har själv varit arbetslös sen juli (hade dock sommarjobb i augusti) och jag har fått reda på att jag måste vara arbetslös minst ett år innan jag kan få gå utbildning via af el att de ordnar praktik. Men jag är 40+. Har dock timjobb vid behov.
    Uppfyller du ej krav för kassa tror jag alfakassan finns kvar. Som sagt nyarbetslösa brukar få vänta länge med det mesta- har tex fortfarande inte träffat min handläggare eller fått nån längre tid med nån annan. Gillar inte AF, men är med så att jag inte nollar ev SGI om jag skulle ha otur att bli sjuk.

  • Anonym (.....)
    Anonym (Jh) skrev 2018-10-19 12:21:01 följande:

    Är det bara långtidsarbetslösa som kan få ersättning?

    Nyarbetslös då?

    När räknas det som lång?


    Men för 17, allt du frågar finns på AF:s hemsida. Gå in och läs på. Om det är svårt: ring AF Kundtjänst.
  • Anonym (Jh)
    gästsvar skrev 2018-10-19 14:07:35 följande:

    Vad är det för program du tänker på? Praktik? Utbildning? Du skriver att du är nyarbetslös och ej uppfyller kraven för akassa.

    Är du under 26 finns det ju något de kallar ungdomsgaranti och du behöver ej vart arbetslös så länge-tror 3 månader. Har själv varit arbetslös sen juli (hade dock sommarjobb i augusti) och jag har fått reda på att jag måste vara arbetslös minst ett år innan jag kan få gå utbildning via af el att de ordnar praktik. Men jag är 40+. Har dock timjobb vid behov.

    Uppfyller du ej krav för kassa tror jag alfakassan finns kvar. Som sagt nyarbetslösa brukar få vänta länge med det mesta- har tex fortfarande inte träffat min handläggare eller fått nån längre tid med nån annan. Gillar inte AF, men är med så att jag inte nollar ev SGI om jag skulle ha otur att bli sjuk.


    Arbetslös tre år osynligt

    men registrerad på arbetsförmedlingen hemsida sen förra veckan är man långtidsarbetslös då

    Över 26
  • Jemp
    Ignoramus skrev 2018-10-19 12:48:44 följande:

    Men samma krav utan a-kassa är ju att vara inskriven (med allt vad det innebär i ansvarsväg) och stå till arbetsmarknadens förfogande, typ!


    Nej för A-kassa krävs arbetsvillkor också (och medlemskap förutom för grundersättning hos alfakassan). Aktivitetsstöd får dock inte alla utan bara om man är inskriven i ett specifikt program.
  • Ignoramus

    jamen det är ju grundersättningen hos Alfakassan jag pratar om?


    Jemp skrev 2018-10-19 19:06:44 följande:

    Nej för A-kassa krävs arbetsvillkor också (och medlemskap förutom för grundersättning hos alfakassan). Aktivitetsstöd får dock inte alla utan bara om man är inskriven i ett specifikt program.


  • Jemp
    Ignoramus skrev 2018-10-19 19:28:12 följande:

    jamen det är ju grundersättningen hos Alfakassan jag pratar om?


    Det är inte vad ts pratar om.

    Och kraven för alfakassan är som sagt inte bara att vara inskriven på arbetsförmedlingen.
  • Ignoramus

    Nej, det är väl samma krav som om man hade haft a-kassa? Så var det på min tid i alla fall.


    Jemp skrev 2018-10-19 22:32:16 följande:

    Det är inte vad ts pratar om.

    Och kraven för alfakassan är som sagt inte bara att vara inskriven på arbetsförmedlingen.


  • Anonym (.....)

    Snillen spekulerar och regelverk ändras. Fattar inte varför många ställer konkreta frågor om regelverk i ett forum, läs själv på myndighetens hemsida. Kan man gå in på fl så kan man väl gå in på www.arbetsformedlingen.se?

  • Anonym (asdf)
    Anonym (Jh) skrev 2018-10-19 18:52:29 följande:

    Arbetslös tre år osynligt

    men registrerad på arbetsförmedlingen hemsida sen förra veckan är man långtidsarbetslös då

    Över 26


    Tänk på att i framtiden alltid finnas i systemet om du inte jobbar eller pluggar heltid, oavsett anledning. För din trygghet.
  • gästsvar
    Anonym (Jh) skrev 2018-10-19 18:52:29 följande:
    Arbetslös tre år osynligt

    men registrerad på arbetsförmedlingen hemsida sen förra veckan är man långtidsarbetslös då

    Över 26
    Nej. då räknas du tyvärr som nyarbetslös om du registrerade dig först i förra veckan och detta eftersom du inte varit med i systemen tidigare. Det är därför de brukar tjata om hur viktigt det är att anmäla sig första dagen som arbetslös så att alla nödvändiga processer kan starta i tid för det är som sagt extremt långa handläggningstider. Och oavsett alfakassa eller inte så är det väl även där en veckas karens och förmodligen vill de också ha in papper på vad du gjort de senaste åren.
    Förresten, har du besökt AF? Det tror jag du måste göra också, men jättebra att du i varje fall har skrivit in dig via hemsidan.
Svar på tråden 223 kr i arbetsförmedlingens program.