• Anonym (ts)

    symbiotisk förhållande, betyder?

    soc beskriver mitt förhållande till mitt barn som "symbiotisk" vilket tydligen är något väldigt dåligt, vad menar dem egentligen med det?

  • Svar på tråden symbiotisk förhållande, betyder?
  • AndreaBD

    För nära, nästan som om ni två är en person, och därmed risk för att barnet inte kan utvecklas som en egen person.

  • Anonym (ts)
    AndreaBD skrev 2018-10-19 09:52:45 följande:

    För nära, nästan som om ni två är en person, och därmed risk för att barnet inte kan utvecklas som en egen person.


    eh okej, låter mycket märkligt att de fått den uppfattningen......
  • AndreaBD

    Det är den allmäna betydelsen, men det vore bra om någon som jobbat på soc eller som åtminstone är socionom svarar. Kanske har de nån annan vinkel på det ändå, det är jag inte helt säker på.

  • Anonym (Anti-curling)

    Med stor sannolik har de grundat den kommentaren på lite olika saker och observationer.

    Kan vara så enkelt som att du kanske talar för barnet mer än du borde.

    Oavsett kan det vara en god idé att ge barnet sin utrymme att utvecklas om någon har uppfattat er som symbiotiska. Eller så är personen som kom fram till kommentaren helt väck i kolan. Svårt att avgöra på denna sidan skärmen.

    Curling är ett valigt förekommande ilandsproblem idag som jag aldrig har sett leda till något bra i barnets utveckling. Många föräldrar är mer kompisar med sina barn istället för att vara en god mor och far som förbereder dem inför att leva sina egna liv.

    Själv hade jag riktigt stränga föräldrar (ur ett barns perspektiv) och vi bråkade ofta. Men trots våra tvister det så älskar jag dem otroligt mycket idag och när det väl var dags för min åldersgrupp att fly sina hem och starta eget liv, så slogs jag av häpnad för hur många utav de där curlade kompisarna (som jag då tyckte hade det flera gånger bättre än mig själv) inte hade en susning om hur man klarar sig i livet. Så enkelt som att stryka, sköta tvättmaskin, sköta ekonomi, spara, investera, BÄDDA!? Det är många som inte grejar ens det enklaste av vardagen utan att klaga på att det är jobbigt.

  • Anonym (Jenna)

    SAOB, tar bland annat upp just förhållandet mor och barn:

    http://www.saob.se/artikel/?unik=S_15383-0187.1zt7&pz=5

    "Man brukar säga att modern och barnet har ett symbiotiskt förhållande, där modern tillfredsställer barnets behov av föda, värme och omvårdnad och barnet tillfredsställer moderns behov av att vårda och ge värme."

    Låter väl inte som något dåligt i mina öron??

  • Anonym (Vilgot Fröjd)

    Om de dragit den slutsatsen utifrån iakttagelser och observationer så kan det vara så det syns utåt även om du själv inte märker det.

    Väldigt få föräldrar har den självinsikten att de själv förstår att relationen till barnet inte är sund på vissa plan.

    Jag har aldrig någonsin hört en förälder erkänna att de tex curlar sitt barn, men de suckar gärna över hur "ouppfostrad" och besvärlig barnet är - vilket ju blir konsekvensen av curling...

    Det är lätt hänt att en ensamstående mamma blir symbiotisk med sitt barn och lever sitt liv genom sitt barn , att barnet är liksom meningen med ens vuxna liv. Man gör allt ihop och sällan låter barnet få bli självständig och man glömmer att barnet har rätt till sin integritet och privatliv. Oftast denna typ av förälder som också motarbetar kontakten med övriga familjen och barnets andra förälder.

  • Fjäril kär
    Anonym (Jenna) skrev 2018-10-19 10:37:13 följande:

    SAOB, tar bland annat upp just förhållandet mor och barn:

    www.saob.se/artikel/&pz=5

    "Man brukar säga att modern och barnet har ett symbiotiskt förhållande, där modern tillfredsställer barnets behov av föda, värme och omvårdnad och barnet tillfredsställer moderns behov av att vårda och ge värme."

    Låter väl inte som något dåligt i mina öron??


    Om det sker på lika villkor är det bra. Och att man respekterar integriteten åt båda håll..

    Men det kan slå över och bli enbart på mammans villkor och då blir det fel.
  • Anonym (A)
    AndreaBD skrev 2018-10-19 10:18:43 följande:
    Det är den allmäna betydelsen, men det vore bra om någon som jobbat på soc eller som åtminstone är socionom svarar. Kanske har de nån annan vinkel på det ändå, det är jag inte helt säker på.
    Håller med
  • Anonym (Också)

    Fick höra detta om min och mammas relation när jag var liten. Hon var ganska överbeskyddande. Kanske det de menar?

  • Anonym (ts)
    Anonym (Också) skrev 2018-10-19 20:24:13 följande:

    Fick höra detta om min och mammas relation när jag var liten. Hon var ganska överbeskyddande. Kanske det de menar?


    Anonym (Också) skrev 2018-10-19 20:24:13 följande:

    Fick höra detta om min och mammas relation när jag var liten. Hon var ganska överbeskyddande. Kanske det de menar?


    Svårt att tänka mig och curling är inger jag sysslar med... så det är väldigt oklart vad dom kan syfta på..
  • Fjäril kär
    Anonym (ts) skrev 2018-10-19 21:20:54 följande:

    Svårt att tänka mig och curling är inger jag sysslar med... så det är väldigt oklart vad dom kan syfta på..


    Vad står det mer i deras utlåtande då?
  • Anonym (Ylle)

    Det beror på vad gammalt ditt barn är. En övre tonåring hämmas i utveckling av symbios medan ett barn i lägre ålder hämmas i utveckling av brist på symbios. Där emellan ska utslussning ske till självständighet i förhållande till barnets mognad.

    Läs på om NOBAB och Barnkonventionen, det är riktlinjer socialtjänsten ska jobba efter. Kanske blir du klokare av att läsa det?

  • Anonym (Koftan)
    Anonym (Ylle) skrev 2018-10-20 06:43:46 följande:

    Det beror på vad gammalt ditt barn är. En övre tonåring hämmas i utveckling av symbios medan ett barn i lägre ålder hämmas i utveckling av brist på symbios. Där emellan ska utslussning ske till självständighet i förhållande till barnets mognad.

    Läs på om NOBAB och Barnkonventionen, det är riktlinjer socialtjänsten ska jobba efter. Kanske blir du klokare av att läsa det?


    Tack för din info :)
  • Anonym (ts)
    Anonym (Ylle) skrev 2018-10-20 06:43:46 följande:

    Det beror på vad gammalt ditt barn är. En övre tonåring hämmas i utveckling av symbios medan ett barn i lägre ålder hämmas i utveckling av brist på symbios. Där emellan ska utslussning ske till självständighet i förhållande till barnets mognad.

    Läs på om NOBAB och Barnkonventionen, det är riktlinjer socialtjänsten ska jobba efter. Kanske blir du klokare av att läsa det?


    barnet är 14. utifrån betydelsen tycker jag inte det stämmer att vi har en sån relation.
  • Anonym (A)
    AndreaBD skrev 2018-10-19 09:52:45 följande:
    För nära, nästan som om ni två är en person, och därmed risk för att barnet inte kan utvecklas som en egen person.
    Håller med
  • Anonym (Ylle)
    Anonym (ts) skrev 2018-10-20 11:50:10 följande:

    barnet är 14. utifrån betydelsen tycker jag inte det stämmer att vi har en sån relation.


    När ett barn är 14 har det bestämmanderätt inom exempelvis sjukvården och om de tänker sig ert förhållande genom NOBAB kanske de tolkar annorlunda än du gör? Kan du kanske be om ett förtydligande i skrift? Så du vet vad du kan jobba på. Om det nu stämmer. Annars be om ett andra utlåtande.
Svar på tråden symbiotisk förhållande, betyder?