• Anonym (Ge mig råd)

    Jag mår så dåligt över ekonomi...

    Tja jag mår så dåligt över vår ekonomi

    Ge mig lite råd vad fan ska jag ta mig till ? Jag måste skriva av mig lite ... är så ledsen, ensam, arg och ... vet inte vad mer...

    Vi har alltså ett billån och lite privatlån till som vi försöker betala av så snart som möjligt _ för vi vill verkligen bli av med det nu .. 50 t billån + 25 t privatlån

    Dessutom måste vi få ihop något över 150 t för att kunna flytta in i vårt nybyggt hus (golv och kök måste vi ha färdiga)

    Jag är rätt så duktig på att spara men den här sparande den knäcker mig :-/ jag mår så dåligt över det hela... jag köper den mesta begagnad och det är inte så svårt för barnen hittar man ofta nästan nya grejer väldigt billigt...(köpte nyss 8 par nästan nya skor för knapp 500 :- begagnad. )

    ... det är dock inte lika lätt att hitta vuxengrejer billigt och då väljer jag oftast att inte köpa ... har samma jacka i 4 år nu som jag köpte på röda korset för 40kr i 2014. det är bara ett exempel. Har inte varit hos frissan i flera år. Unnar mig inget. Det är ingen vidare . Jag skäms över min utseende varje gång jag lämnar mitt hem. Jag är rökare men röker inte för jag vill inte betala 60:- för en åket och. Om vi går ut att äta väljer jag alltid den billigast, även om jag är sugen på något annat. Osv osv .

    Mår psykiskt dåligt över det hela. Men det finns ju en anledning varför jag gör det. Jag varje månad hur jag närmar mig mitt mål: att betala av skulden och flytta in i huset. Men det knäcker mig :(

  • Svar på tråden Jag mår så dåligt över ekonomi...
  • Anonym (Yen)

    Förstår att det är jobbigt att behöva oroa sig för ekonomin!

    Men måste fråga, hur tänkte ni med att bygga hus när ekonomin är så knapp? Förutom att det kostar en bra slant att bygg hus, så skulle jag för egen del aldrig våga skaffa hus utan att ha en buffert!

  • Anonym (Ge mig råd)
    Anonym (Yen) skrev 2018-10-19 15:14:26 följande:

    Förstår att det är jobbigt att behöva oroa sig för ekonomin!

    Men måste fråga, hur tänkte ni med att bygga hus när ekonomin är så knapp? Förutom att det kostar en bra slant att bygg hus, så skulle jag för egen del aldrig våga skaffa hus utan att ha en buffert!


    Alltså .. vi har det dåligt för att vi bygger. Huset är nästan klar (tack för att jag är bra på att spara).

    Vi köper inget förutom mat och det som barnen behöver. Sparar runt 15-20 tusen / månad -- så lever vi i många år nu -- nu börjar de ljusna -- om ca 1 år är allt klar och då kan vi leva ett bra liv -- men jag orkar inte mer .. det är tufft. Känns som allt kom ikapp nu.
  • Anonym (Fröken spara)

    Men det är ju det som är livet! För den allra största majoriteten så innebär livet en avvägning mellan olika saker. Ni bygger ett nytt fint hus som ni vill ha. Det är inte gratis. Det är att ta ansvar för sig själv och sin familj att göra så som ni gör! Ni lyckas spara stor summa varje månad! Var stolt över det! Förstår att det känns tufft men målet hägrar. Har msn levt så länge få hittar man också sina strategier. Jag kommer från en familj där vi fick vända på varje krona men det gick! Idag har jag det väldigt bra ställt, min vinterjacka är från 2012 och har inga planer på att byta ut den. I vårt konsumptionssamhälle är hållbarhet viktigt! Finns massor med second handbutiker där du kan hitta fina kläder tex Myrorna, Röda Korset, Erikshjälpen etc. Dessutom får du säkert ett plagg som inte många andra har och får unik klädsel. Jag är inte snål men tycker att det ät viktigt att hushålla med pengarna just för att kunna spara till sina drömmar. Studietiden är ett mycket bra exempel på hur man fick hushålla med det lilla och det gick runt. Sen kan det vara andra daker som gör att du inte mår bra men det är ett helt annat ämne. Då får man gå till botten med vad det är som gör att du mår så. Lycka till!

  • Anonym (Ge mig råd)
    Anonym (Fröken spara) skrev 2018-10-19 16:10:06 följande:

    Men det är ju det som är livet! För den allra största majoriteten så innebär livet en avvägning mellan olika saker. Ni bygger ett nytt fint hus som ni vill ha. Det är inte gratis. Det är att ta ansvar för sig själv och sin familj att göra så som ni gör! Ni lyckas spara stor summa varje månad! Var stolt över det! Förstår att det känns tufft men målet hägrar. Har msn levt så länge få hittar man också sina strategier. Jag kommer från en familj där vi fick vända på varje krona men det gick! Idag har jag det väldigt bra ställt, min vinterjacka är från 2012 och har inga planer på att byta ut den. I vårt konsumptionssamhälle är hållbarhet viktigt! Finns massor med second handbutiker där du kan hitta fina kläder tex Myrorna, Röda Korset, Erikshjälpen etc. Dessutom får du säkert ett plagg som inte många andra har och får unik klädsel. Jag är inte snål men tycker att det ät viktigt att hushålla med pengarna just för att kunna spara till sina drömmar. Studietiden är ett mycket bra exempel på hur man fick hushålla med det lilla och det gick runt. Sen kan det vara andra daker som gör att du inte mår bra men det är ett helt annat ämne. Då får man gå till botten med vad det är som gör att du mår så. Lycka till!


    Tack :)
  • Ms H

    Fyra år på en jacka är väl inget! Mina har en snittålder på 6-7 år tror jag. Då räknar jag bort festkappan, som är från när mamma var ung.

  • Anonym (Nja)
    Anonym (Ge mig råd) skrev 2018-10-19 14:50:09 följande:

    Tja jag mår så dåligt över vår ekonomi

    Ge mig lite råd vad fan ska jag ta mig till ? Jag måste skriva av mig lite ... är så ledsen, ensam, arg och ... vet inte vad mer...

    Vi har alltså ett billån och lite privatlån till som vi försöker betala av så snart som möjligt _ för vi vill verkligen bli av med det nu .. 50 t billån + 25 t privatlån

    Dessutom måste vi få ihop något över 150 t för att kunna flytta in i vårt nybyggt hus (golv och kök måste vi ha färdiga)

    Jag är rätt så duktig på att spara men den här sparande den knäcker mig :-/ jag mår så dåligt över det hela... jag köper den mesta begagnad och det är inte så svårt för barnen hittar man ofta nästan nya grejer väldigt billigt...(köpte nyss 8 par nästan nya skor för knapp 500 :- begagnad. )

    ... det är dock inte lika lätt att hitta vuxengrejer billigt och då väljer jag oftast att inte köpa ... har samma jacka i 4 år nu som jag köpte på röda korset för 40kr i 2014. det är bara ett exempel. Har inte varit hos frissan i flera år. Unnar mig inget. Det är ingen vidare . Jag skäms över min utseende varje gång jag lämnar mitt hem. Jag är rökare men röker inte för jag vill inte betala 60:- för en åket och. Om vi går ut att äta väljer jag alltid den billigast, även om jag är sugen på något annat. Osv osv .

    Mår psykiskt dåligt över det hela. Men det finns ju en anledning varför jag gör det. Jag varje månad hur jag närmar mig mitt mål: att betala av skulden och flytta in i huset. Men det knäcker mig :(


    Du får ju komma ihåg att du inte är fattig, utan att ni lever snålt för att få det bättre senare - den bästa anledningen till att leva snålt! Har vänner som resonerar som du, som tycker synd om sig själva för att de måste spara till sina dyra bröllop, resor, boenden och konsumtion. Det är rätt provocerande när man lever snålt för att man helt enkelt inte har pengar, att höra hur andra gnäller över att deras fina hus kostar mycket t ex. Stackars liksom. Lite perspektiv får du ha.

    Och 8 par skor, vad ska man med 8 par till? Köp ett par skor istället så har du sparat in flera hundra kronor.
  • Anonym (jaha)

    Du måste tänka lite mer i perspektiv. Du/ni sparar varje månad ungefär det jag har i inkomst.

    Jag förstår att du lever i din verklighet och bara har din egen erfarenhet, men det provocerar lite, hoppas jag att du förstår, när någon tycker att den har dålig ekonomi samtidigt som man lägger undan 20 000 kr i månaden.

    Samma jacka i 4 år, jag har haft samma jacka i 15 år. Inte för att jag inte kan köpa en ny, men varför skulle jag när den fortfarande är fin och funktionsduglig?

    Tänk på vad du HAR istället, och det du INTE har väljer du bort av fria viljan.
    Det finns de som inte kan välja något alls och som får välja bort både hus, jacka och frissa. Du KAN köpa ny jacka och du KAN gå till frisören, men du VÄLJER att inte göra det.
    Låt inte dina egna val knäcka dig, gör andra val då.

  • Anonym (.)

    Att bygga innebär mycket utgidter på en ganska begränsad tid, ofta så sinar sparkontot snabbt, och krediterna växer... Press oro och mycket beslut som måste fattas. Känner igen det där väl.

    Tänk på att det är en investering, det är inte riktigt jämförbart med en kostnad som en tröja direkt. Nät du plöjer in kapital, så bibehåller du eller ökar du din förmögenhet om du gör på rätt sätt.

    Det blir bättre när det är klart. Håll ut! Det vänder! I takt med att projekten avslutas o utgifterna ebbar ut så kommer det kännas bättre

  • Anonym (Ge mig råd)

    Tack för era svar. Det tröstar verkligen . Jag mår genast mycket bättre.

    Och ni som tycker att jag var provocerande och borde ha lite mer perspektiv ni har så rätt! Jag ber om ursäkt! Ni har så rätt! Jag borde inte klaga. För som ni säger jag väljer själv att leva så snålt - ibland får jag dock påminna mig varför gör jag det... och går man ut i stan ser man bara fina utklädda folk som är så glada... medan jag skäms över mitt utseende och vet att jag har ingen råd (alltså jag har ju råd, jag väljer bara något annat, men känslan är detsamma ) -- och alltid den tanken att vi sparar för framtiden men tänk om vi kommer inte leva så länge .. tänk om livet tar slut imorgon ... om vi dör innan vi kommer dit .. hur var det värt då ? ...

    (Svart på några sido-frågor : jackan som säljs för 40 kr (fyrtio) på secondhand butik är inte direkt nytt eller i fint skick så det är inte 4 år gammal sammanlagt

    8 par skor behövs för 2 barn: höstskor, vinterskor, ofodrade och fodrade gummistövlar en av varje för varje barn)

  • Anonym (Abc)

    Jag tycker du ska unna dig att gå till frisören 2 gånger om året. Att ha begagnade kläder i många år är ingen fara (själv är mina båda favoritjackor ordentligt gamla från klädbytardagar 5 år sedan trots att både jag och min man är höginkomsttagare). Men just att gå i en risig frisyr sänker verkligen vad man tycker om sig själv.

  • Anonym (Fröken spara)
    Anonym (Abc) skrev 2018-10-20 10:02:26 följande:

    Jag tycker du ska unna dig att gå till frisören 2 gånger om året. Att ha begagnade kläder i många år är ingen fara (själv är mina båda favoritjackor ordentligt gamla från klädbytardagar 5 år sedan trots att både jag och min man är höginkomsttagare). Men just att gå i en risig frisyr sänker verkligen vad man tycker om sig själv.


    Min man jobbar sjukt mycket. Hinner aldrig gå till frisören på deras öppettider vare sig vardagar eller helger. Sedan flera år klipper jag honom och dessutom blir det numer mycket finare och mer noggrannt gjort om jag hör det. Träning ger färdighet! I jämlikhetens namn så tycker jag att han gott kan klippa mitt hår också. Vad gör det om det blir litet snett, har alltid håret uppsatt ändå och det växer ju ut! Han klipper luggen jätte fint men vågar ännu inte på resten av håret. Färgar håret hos frissan, typ 2400 sek varje gång. Så framkommer det att han som barn hjälpte sin mor att färga. Köpte hem ett paket för 80 sek och han var grym! Så man ska testa sig fram med det man har hemma, det kan man spara mycket på ???? Lycka till!
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Yen) skrev 2018-10-19 15:14:26 följande:
    Förstår att det är jobbigt att behöva oroa sig för ekonomin!

    Men måste fråga, hur tänkte ni med att bygga hus när ekonomin är så knapp? Förutom att det kostar en bra slant att bygg hus, så skulle jag för egen del aldrig våga skaffa hus utan att ha en buffert!
    Håller med
Svar på tråden Jag mår så dåligt över ekonomi...