• Anonym (Aldrig trött)

    Hur kan ni jämt vara trötta!

    Alla är så trötta jämt, jag känner mig som en outsider... har varit så hela mitt liv men jag är verkligen inte hyper, men orkar långt mer än andra som orkar 1 grej och är trötta efteråt. TX behöver hela helgen att vila upp sig inför en ny jobbvecka. Eller är det en ursäkt?

    TX kan ja gå på promenad och därefter ha energi till att också gå ut och äta och orka städa lite hemma. En annan person är trött o ska vila resten av dagen efter promenaden... jag kan inte ta det lugnt... vad gör man? Tråkigt att göra allt ensam. Hela jävla tiden. Ville bara skriva av mig, haft en skitvecka... någon som känner igen sig?

  • Svar på tråden Hur kan ni jämt vara trötta!
  • Anonym (trött)

    Hur trött man är beror säkert på vilket yrke man har och hur ens liv ser ut i övrigt.


    När jag var 23 kunde jag festa till 1 på natten och gå upp och jobba klockan 6. Det var inga som helst problem, men då gled jag mest runt på jobbet, som jag nu i efterhand ser det.


    Nu är jag 35 år och har jobbat i många år på förskola och har ett barn på 4 år. Från det att mitt barn föddes och fram till för ett halvår sedan så orkade jag hur mycket som helst. Jag var en skitrolig mamma som drog runt på utflykter flera gånger i veckan. Jag sov 6 timmar per natt men hade fullt med energi på jobbet. Plötsligt blev jag trött. Skittrött. Jag orkar ingenting längre. Folk tror att jag har gått under jorden. Det har jag inte, men jag inser att jag blir lite mindre trött och att det är bra mycket skönare att hänga framför teven en helg än att träffa folk till höger och vänster. Jag antar att det går över, eller så gör det inte det. Bara ett par extra arbetsuppgifter på jobbet gjorde att det blev så här. Jag har kompisar som tycker att jag är skittråkig och folk som till och med har varit oroliga, men vet du vad? Det är bara himla skönt att ïnte göra så mycket och jag är supernöjd med mitt liv just nu. Ibland behöver man nog bara stanna upp och inte göra någonting för en tid.

  • Anonym (Jaa)

    Du kanske inte har oroligheter kring dig som tar din energi?

    Barn?

    Påfrestande arbete?

    Du kanske tränar & äter bra?

    Finns säkerligen många orsaker.

  • Anonym (Skola)

    Skolan, hunden och partner tar all min energi. Energin jag har över efter skola lägger jag på hunden och min sambo. Skolan suger onödig energi såsom oro att klara tentor som ligger flera månader iväg i framtiden, att klara poängen för att få läsa vidare på nästa kurs. Jag hade jättemycket energi innan skolan och kunde hitta på både det ena och det andra, tränade 5 dagar i veckan. Men nu har jag ångest om jag inte sitter hemma och pluggar under helger och kvällar vilket gör att jag inte är iväg mycket. Men är färdig om ett år med mina studier på 5 år och hoppas energin kommer tillbaka då.

  • Kusinen

    Jag är extremt trött efter jobbet men brukar försöka tvinga mig att göra nåt fysiskt eftersom det egentligen är det bästa sättet att koppla av (för mig) efter en arbetsdag. Men att behöva cila en hel dag efter en promenad ha jag aldrig stött på. Är det fler fysiska aktiviteter som du vill hitta på då eller? Kanske är det ett fint sätt att markera att de inte har lust eller tid. Eller så hamdlar det inte om att man är trött efter promenaden utan att man vehöver vara själv efter en hektisk vecka

  • Mandel

    Fast det är ju skillnad på att vara sovtrött och vara matt/orkeslös/viljelös efter att man som TS beskriver det varit lite aktiv en stund.

    Jag har inga problem med att ex cykla mtb i skogen i 1½ timme för att sedan röja trädgården eller städa huset eller vad som resten av dagen. Jag kan köra dubbla pass på gymmet utan en massa tillskott av energi under tiden och jag kan ändå glatt skutta där ifrån tjoandes till många andras förtret

    För min del är det snarare brist på bättre sysselsättning som gör att jag tillbringa mycket tid "vilandes".
    Mitt liv/relation är så satans tråkigt att jag trillar omkull av tristess. Jag har så mycket dötid/fritid - trots 2 jobb, att jag inte vet vad jag ska göra om dagarna.
    Så skulle någon höra av sig och vilja göra något kul så har jag inga problem med att jag inte skulle orka med!

    Förstår inte hur folk får sina dagar att gå och sedan anser att de inte hinner med saker. 
    Jag är inte pedant, men det är ordning och reda här hemma och all mat lagas ifrån grunden och jag sköter om hemmet, tvätten, barn, bilen osv. och har ändå hur mycket slötid som helst att lata mig på.
    Tror folk behöver strukturera sina liv bättre och acceptera livet för vad det är och helt enkelt köpa läget istället för att stressa upp sig hela tiden.
    Man väljer ju själv om man vill köra slut på sig. Ingen annan tvingar en...


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • bullen1984

    Jag är inte trött. Jag går upp 5 och tränar, sedan jobbar jag hela dagen med ett aktivt yrke där jag står upp hela tiden och måste vara koncentrerad. Är alltid pigg. Idag ska jag springa 1 mil till jobbet och sedan jobba. Efter det ska väl jag och sambon hitta på nått skoj. 
    På Söndag blir det spinning 90 minuter och sedan kalas, sen får vi se.. Men jag upplever inte heller andra som trötta. 

  • Anonym (Aldrig trött)
    Anonym (Jaa) skrev 2018-10-20 00:00:19 följande:

    Du kanske inte har oroligheter kring dig som tar din energi?

    Barn?

    Påfrestande arbete?

    Du kanske tränar & äter bra?

    Finns säkerligen många orsaker.


    Har en bebis på 6 månader , tränar inte (inte innan heller) men att folk är ?trötta? har jag upplevt i hela mitt liv...
  • Anonym (Aldrig trött)
    Mandel skrev 2018-10-20 07:00:46 följande:

    Fast det är ju skillnad på att vara sovtrött och vara matt/orkeslös/viljelös efter att man som TS beskriver det varit lite aktiv en stund.

    Jag har inga problem med att ex cykla mtb i skogen i 1½ timme för att sedan röja trädgården eller städa huset eller vad som resten av dagen. Jag kan köra dubbla pass på gymmet utan en massa tillskott av energi under tiden och jag kan ändå glatt skutta där ifrån tjoandes till många andras förtret

    För min del är det snarare brist på bättre sysselsättning som gör att jag tillbringa mycket tid "vilandes".

    Mitt liv/relation är så satans tråkigt att jag trillar omkull av tristess. Jag har så mycket dötid/fritid - trots 2 jobb, att jag inte vet vad jag ska göra om dagarna.

    Så skulle någon höra av sig och vilja göra något kul så har jag inga problem med att jag inte skulle orka med!

    Förstår inte hur folk får sina dagar att gå och sedan anser att de inte hinner med saker. 

    Jag är inte pedant, men det är ordning och reda här hemma och all mat lagas ifrån grunden och jag sköter om hemmet, tvätten, barn, bilen osv. och har ändå hur mycket slötid som helst att lata mig på.

    Tror folk behöver strukturera sina liv bättre och acceptera livet för vad det är och helt enkelt köpa läget istället för att stressa upp sig hela tiden.

    Man väljer ju själv om man vill köra slut på sig. Ingen annan tvingar en...


    Håller med! Måste handla om prioriteringar
  • Anonym (Jaa)

    Jag är pigg på dagarna & trött mot kvällen när man ska sova. Inget gör mig trött mer än överdivna energi knippen som vill bli underhållna. Det kan få mig lamslaget trött. Andra som är ständigt trötta undviker jag för att inte själv bli trött & hittar på saker själv.

  • Anonym (H)

    Beror väl även på hur man är som person? Jag trivs hemma i soffan framför tvn. Jag behöver inte ta ut min energi på långa löprundor, gymbesök eller många och långa besök av vänner. Jag vill inte göra annat, utan älskar att vara hemma och ta det lugnt. Vissa har diagnoser som gör dem mer eller mindre energiska och andra har hormonella sjukdomar som gör dem tröttare eller piggare. Eller så är vissa vara bekväma. Tänk utanför boxen.

Svar på tråden Hur kan ni jämt vara trötta!