• Kringlan86

    Lämna bort 9-månaders bebis

    Är ensamstående med en dotter på 9-månader. För att kunna förlänga föräldraledigheten så ska jag börja jobba extra snart. Mina föräldrar kommer då ta hand om min dotter. Jag kommer jobba varannan helg samt en fredag varje månad. Fick se mitt schema nu och det visar sig att jag kommer jobba en del kvällar. Alltså typ sluta runt kl 22. Hittills är det bara jag som nattat henne och då genom amning. Har dessutom bara varit ifrån henne typ 2 timmar hittills. Vi har umgåtts jättemycket med mina föräldrar så dottern är trygg med dom. Men känns ändå så himla jobbigt, vet ju inte om det kommer funka för dom att natta henne och är så rädd att hon ska känna sig ledsen och övergiven. Tanken är att vi bor hos mina föräldrar dessa helger då vi hängt där så mycket och det blir smidigast för mamma och pappa. Min dotter är ganska strulig med sömnen och sover oftast i min säng. På dagarna somnar hon oftast i bärsele och sover sen i famnen. Hon sover oftast inge längre pass, bara ibland och då genom amning.

    Någon som har några bra tips eller råd att komma med? Vill ju egentligen inte vara ifrån henne men gör det för att hon ska slippa skolas in på föris så tidigt (nu kan hon bör i augusti istället för mars)

    Tack och kram

  • Svar på tråden Lämna bort 9-månaders bebis
  • Anonym (Sara)

    Öva innan. Sov hos föräldrarna någon vecka innan och varje kväll låta föräldrarna söva henne. Lämna sovrummet och se hur det går. Låt dina föräldrar ta hand om hennes redan någon vecka innan du börjar jobba.

  • Wolfie13
    Kringlan86 skrev 2018-10-20 08:22:34 följande:

    Är ensamstående med en dotter på 9-månader. För att kunna förlänga föräldraledigheten så ska jag börja jobba extra snart. Mina föräldrar kommer då ta hand om min dotter. Jag kommer jobba varannan helg samt en fredag varje månad. Fick se mitt schema nu och det visar sig att jag kommer jobba en del kvällar. Alltså typ sluta runt kl 22. Hittills är det bara jag som nattat henne och då genom amning. Har dessutom bara varit ifrån henne typ 2 timmar hittills. Vi har umgåtts jättemycket med mina föräldrar så dottern är trygg med dom. Men känns ändå så himla jobbigt, vet ju inte om det kommer funka för dom att natta henne och är så rädd att hon ska känna sig ledsen och övergiven. Tanken är att vi bor hos mina föräldrar dessa helger då vi hängt där så mycket och det blir smidigast för mamma och pappa. Min dotter är ganska strulig med sömnen och sover oftast i min säng. På dagarna somnar hon oftast i bärsele och sover sen i famnen. Hon sover oftast inge längre pass, bara ibland och då genom amning.

    Någon som har några bra tips eller råd att komma med? Vill ju egentligen inte vara ifrån henne men gör det för att hon ska slippa skolas in på föris så tidigt (nu kan hon bör i augusti istället för mars)

    Tack och kram


    Med mitt första barn var mormor och morfar med från start och han var så trygg med dem. Tror inte du behöver oroa dig, hon känner att hon är hos familjen och inte bortlämnad. Öva innan som sagt, låt de vara lika delaktiga i allt som hör omvårdnad till
  • Jemp

    Jag skulle också testa innan. Precis när sambon skulle "lära" sig söva första barnet (som alltid ammades till sömns) fick han en flaska välling som gavs i samma ställning som liggamning. Funkade här och då kunde han också söva om utan problem.

    Många (mig inkluderad) börjar ju jobba i den åldern. Kommer säkert gå bra!

  • Fru Ve

    Det kommer att gå bra! Barn är smarta och hon kommer att förstå att mormor och morfar inte kan amma. De kan erbjuda närhet på annat sätt tex genom att ligga bredvid och ge flaska /napp eller kanske natta i bärsele? Antagligen går det bäst när du inte är där. Min son som är 1,5 år vill bara ha mig om jag är hemma. Men är pappan hemma själv med honom går det lika bra också.

  • Finlandarn

    Vi lämnade igår vår 8 månaders son första gången för att stanna över natten hos mormor och morfar. Jag ammar iofs inte längre så den biten slapp vi lätt undan med. Jag var nog lite orolig under kvällen (vi for på hotell för lite tumistid) men det hade gått hur bra som helst alltihopa! Han sov också hela natten, vilket har hänt EN gång här hemma. Vi hämtade honom rätt tidigt idag och det verkar som han har förstått det först nu efteråt att han blev "lämnad"..

    Bara att börja prova i tid med nattningen så den funkar! Tar hon flaska? Annars är det det första ni ska vänja henne vid. Sedan att någon annan nattar. Du sover ju ändå natten med henne sen så det ska nog gå bra! :)

  • LittleSunshine84

    Dina föräldrar behöver hitta det som fungerar för dom. Kan vara bra att vänja henne vid flaska om du vill att dom ger välling/ersättning?

    Det som fungerar för dig och dottern kanske inte fungerar för dina föräldrar.

  • annabellelee
    LittleSunshine84 skrev 2018-10-20 19:40:25 följande:

    Dina föräldrar behöver hitta det som fungerar för dom. Kan vara bra att vänja henne vid flaska om du vill att dom ger välling/ersättning?

    Det som fungerar för dig och dottern kanske inte fungerar för dina föräldrar.


    Håller med! Mormor har varit barnvakt för oss och det funkade bra. Vi hade bärsele/vagn som plan B, dvs kunde hon inte natta på sitt sätt visste vi att bärsele/vagn alltid funkade.
  • villbusa

    Det kommer att gå bra! Vi mor o farföräldrar hittar lösningar som passar de små utan att stressa upp oss! Så slappna du av o ta dina pass som du tänkt. Lite träning innan som andra föreslagit kan säkert underlätta om ni känner att det gör er tryggare..

Svar på tråden Lämna bort 9-månaders bebis