• Snicksmack

    BMI 39, kan jag bli gravid?

    Hej,

    Jag (35 år) och min man har försökt blir gravida i åtta månader utan att lyckats och jag börjar bli orolig för att min övervikt sätter käppar i hjulet. Jag har en hypotyreos som gör att min ämnesomsättning är låg så trots försök att gå ner i vikt går det trögt. Min menscykel är regelbunden men jag har läst att en överviktig kvinnas ägg kan vara av sämre kvalite. Eftersom jag väger på tok för mycket kan vi heller inte få hjälp av landstinget och vår ekonomi utesluter ett privat alternativ. Inga av mina vänner med barn lider av övervikt så jag har ingen att jämföra med. Hade så gärna velat höra om andra kvinnor som faktiskt blivit gravida trots övervikt. Är det en omöjlig ekvation? Eller ska jag fortsätta hoppas att vi ändå en dag kommer lyckas. Har längtat efter barn så länge jag kan minnas och det känns så snopet om det inte går vägen. Tacksam för svar??

  • Svar på tråden BMI 39, kan jag bli gravid?
  • Anonym (Överviktig mamma)

    Jag hade visserligen ett lite lägre BMI, runt 31, då jag som 36-åring blev gravid med första barnet på första försöket. Andra barnet (nu i magen) var inte planerat och blev till då sonen var sju månader och mitt BMI något högre än vid första. Så jag har inte haft problem att bli gravid trots övervikt.

    Tror att det dock är så individuellt och beror på att så många omständigheter ska fungera samtidigt. Övervikt sägs ju vara en av orsakerna till att man kan ha svårt att bli gravid, så även endometrios och en ålder över 35. Jag uppfyllde alla de kriterierna och det gick bra ändå. Så det är ju tyvärr så svårt att ge några säkra svar. Men jag önskar er all lycka till och håller tummarna att ni snart får ert efterlängtade plus :).

  • Anonym (Tjockisen)

    Mitt bmi är på 35 och jag är i vecka 39. Det gick trögt ända tills jag köpte clearblues digitala ägglossningstest som hittar fyra fertila dagar. Då jäklar tog det eld i brasan och vi blev gravida direkt fick först ma men efter en månad var vi gravida igen. Trodde jag hade koll på äl men visade sig att jag hade den 3-5 dagar senare än jag trodde. Testa det!

  • Snicksmack

    Åh, tack det ska jag göra. Vi har köpt billiga ägglossningsstickor på nätet men jag tycker inte de är helt tydliga. Ska köpa clearblue istället. Lycka till med bebis!

  • Anonym (Tjockisen)
    Snicksmack skrev 2018-10-21 08:14:58 följande:

    Åh, tack det ska jag göra. Vi har köpt billiga ägglossningsstickor på nätet men jag tycker inte de är helt tydliga. Ska köpa clearblue istället. Lycka till med bebis!


    Tack!! Lycka till själv. Och få inte panik om den visar blinkande gubbe i många dagar, se till att mys då istället
  • Anonym (Läkarstudent)

    Hej,

    Det jag undrar är om du bra behandlad i din hypotyreos? Har du nyligen tagit ett blodprov för att kolla nivåerna av tyroideahormon och TSH? Om du ligger dåligt till kan det vara en orsak till att det går trögt i verkstaden. Det är också väldigt viktigt att ligga bra till in för en framtida graviditet så kan vara en god idé att kolla upp!

    Vikten kan ju vara något att jobba med under tiden? Om det går så försök att ta lite extra vardagsmotion och mer bönor och andra grönsaker (bra också för folsyra i dessa).

    Vet att det är så svårt att gå ner men en bra motivation kan ju vara att det kanske kan hjälpa lite och ffa. att stärka kroppen inför en graviditet?

    Lycka till!

  • Snicksmack

    Jultomten kom tidigt i år.....Tack för tipset (Tjockisen). Första gången blev det bara en blinkande gubbe i en vecka, Andra försöket (16/11) blev det jackpott. Nu i vecka 6+0. Tack även (läkarstudent) för ditt tips. Detta är nu kollat. Flyger hem till USA 1/1 så ägna mig en tanke att jag inte spyr ner hela besättningen. Kram Hanne

Svar på tråden BMI 39, kan jag bli gravid?