• Clearlyfree

    Pojkvännens katt bråkar med min kattunge!

    Hej!

    Jag har en han kattunge (bondkatt) som är snart 1 år och han är den tamaste och snällaste katten någonsin, väldigt nyfiken också. Nu är det så att min pojkvän har en honkatt(4år, norsk skogskatt blandras) som är raka motsatsen till min lilla grabb, hon gillar inte när andra rör eller tar på henne, så fort någon gör det så backar hon undan, rivs eller bits. Min pojkvän är den enda som får röra henne och väldigt många gånger så bits och rivs hon att han nästan har djupsår.

    Vi har försökt få dem att träffas utan att alls läsa om vad man ska göra och hantera sådana situationer. Första gången så fick pojkvännen och hans katt sova över hos mig och det gick inte så bra som vi hade förväntat oss, hans katt var väldigt aggressiv mot min grabb och ville nästan bara klösa och rivas. Min lilla grabb vart förstås rädd men återhämtade sig snabbt och följde alltid efter min pojkväns katt, alltid så nyfiken och snäll. Det hela slutade med att vi fick sova i olika rum med våra katter.

    Nu är vi här igen för den tredje försöket och jag kan säga att det är betydligt värre denna gång, min pojkväns katt jagar min och helt enkelt bara försöker attackera min grabb, jag blir bara ledsen och arg eftersom min pojkvän säger att dem måste få hålla på sådär, (dom). Det är hans katt som håller på attackerar, min grabb försvarar inte ens sig själv, han är så himla snäll att varje gång det händer så går han försiktigt efter henne igen som om ingenting har hänt.

    Min pojkvän säger såklart nej, sluta men hon djävulskatten vägrar lyssna och han måste nästa slita bort henne från min grabb, även när han har gjort det så går hon mot attack på honom eller mig.

    Jag vill använda blomsprutan på henne när hon bestämmer sig för att attackera,(helst innan) men min pojkvän är emot det. Det är egentligen min pojkväns katt som är problemet.

    Jag vill verkligen att detta ska funka men jag känner mig hjälplös och jag vill inte utsätta min katt för någon fara.

    Tycker ni att det är okej att använda blomspruta? Hur hade ni hanterat denna situation?

    Tack för svar!

  • Svar på tråden Pojkvännens katt bråkar med min kattunge!
  • CitronTulo

    Håller i stort med din pojkvän om att katterna behöver få göra upp själva. Om din lilla kille inte är van vid andra katter så kanske det tar en stund för honom att lära sig hur han ska bete sig när han träffar en annan katt. Låter som att din pojkväns kisse är en ensamkatt som helst vill vara själv! Så såklart blir hon irriterad på en liten nyfiken misse som hon helst skulle vara utan, hon har inte valt honom. Fortsätt att låta dem träffas korta stunder (inte hela dygn, men gärna med täta intervall). Förhoppningsvis så lär de sig att acceptera varandra, men ha inga förhoppningar om att de kommer kela eller leka ihop för det kommer troligtvis inte hända! Kanske behöver din kisse få en skråma eller två för att förstå att honan inte vill ha honom nära. En blomspruta tycker jag är helt okej, det gör inte ont men fungerar avledande och är lite obehagligt!

  • Sharper

    Säger som ovan. Låt dem hållas, låt träffas ofta. Vi skaffade kattunge i somras och har en hund på 5 år. I början gick det inte. Hunden skällde och jagade katten. Men nu är de jättebra vänner. Dock är trädgården fortfarande hundens rivir så vi har drev i trädgården många gånger där hunden jagar katten ibland xD låt det ta tid!

  • Anonym (Varför??)

    Katter är revirdjur och gillar inte alls inkräktare, vilket din kattkille blir när du tar med honom till katthonan hos pojkvännen. Det är inte barn, det är djur det handlar om. Jag såg nyligen en dokumentär som hette Kattens hemliga liv, som med all tydlighet visade hur katter som bor i samma hus skapar sig egna revir inom huset, exempelvis kan då sängen vara reviret för en katt och soffan reviret för en annan och de slåss för sitt revir när ägaren inte är hemma. Såvida inte ni har flyttat ihop tycker jag att ni ska låta katterna slippa träffas, de uppskattar det inte alls.

  • Dexter dot com

    Sätt upp en nätdörr så katterna kan se,lukta och nosa på varann utan att skada varandra under en längre tid. Oftast löser det sig efter tid men ibland får man acceptera att vissa katter inte vill ha sällskap av andra katter. 

  • Jemp

    I vilket syfte ska de träffas?

    Ska ni flytta ihop så skaffa nätdörr, låt de leva avskilda ett tag och vänja sig vid lukter. Läs på, ta det stegvis och med tålamod. Skaffa gärna feliway (doftferomoner lugnande, dosa som sätts i väggen tex).

    Handlar det om att ha med katten enstaka natt till varandra för skojs skull så skulle jag säga att de har det bättre hemma var för sig.

Svar på tråden Pojkvännens katt bråkar med min kattunge!