• Bibbimarie

    Förskollärare/barnskötare/pedagoger skatteåterbärgning

    Hej! ni som jobbar inom förskola, hur mycket brukar ni få tillbaka i skatt vid deklaration? är nyfiken eftersom jag jobbat tidigare inom vården och fått tillbaka ca 20 000 varje år. 

    skriv gärna om ni är barnskötare/pedagog/förskollärare samt om ni är medlem i svenska kyrkan tex.

  • Svar på tråden Förskollärare/barnskötare/pedagoger skatteåterbärgning
  • Anonym (Ellen)

    Fast det har ju inget med yrke att göra alls? Jag är socionom och numera får jag alltid tillbaka, vilket beror på olika ekonomiska val jag gjort (t ex bekåmad bostadsrätt utan jämkning).

  • Bibbimarie
    Anonym (Ellen) skrev 2018-10-28 11:30:41 följande:

    Fast det har ju inget med yrke att göra alls? Jag är socionom och numera får jag alltid tillbaka, vilket beror på olika ekonomiska val jag gjort (t ex bekåmad bostadsrätt utan jämkning).


    aha okej så då borde jag få ungefär samma såfall? men är det inte så att det har med hur mycket man tjänar också?
  • Anonym (Ränta?)

    Har det inte att göra med hur mycket utgifter man har, och hur mycket rånta man betalar på evt. Lån?

  • Anonym (Tora)

    Det har inte ett dugg att göra med vad du jobbar som.

    Har man betalat in för mycket skatt under året så får man tillbaka året efter. Punkt.

    Sen är det inte bara lön och skatt som påverkar utan även aktie- och fondaffärer som gått plus eller minus, räntor mm.

  • Sharper

    Det är ju mycket som spelar roll i det där. Har inget med yrke att göra. Lån, aktier/fonder, försäljning av bostad, rot och Rut bla. Skattesatsen går enbart på vårt du bor, du får ingen ny skattesats för att du byter arbete.

Svar på tråden Förskollärare/barnskötare/pedagoger skatteåterbärgning