• Okunniglinda

    Vilka är de argument som håller?

    Ja jag undrar om det finns bra argument som verkligen håller.... Förklara varför det är fel att stjäla?

  • Svar på tråden Vilka är de argument som håller?
  • Trent

    Om du och jag kommer överens om att det är fel att stjäla (oavsett anledning) så är det fel av mig att stjäla av dig.

    Om du bryr dig om andras välmående och du märker att någon blir ledsen när du snor av hen är det fel.

    Det bygger i båda fallen på vissa förutsättningar som måste vara uppfyllda.

  • Okunniglinda

    Jag förstår också att materiella ting som inte är mitt eget tillhör någon annan men det förklarar inte varför handlingen att stjäla i sig själv är fel.

  • Okunniglinda
    Trent skrev 2018-10-28 21:54:19 följande:

    Om du och jag kommer överens om att det är fel att stjäla (oavsett anledning) så är det fel av mig att stjäla av dig.

    Om du bryr dig om andras välmående och du märker att någon blir ledsen när du snor av hen är det fel.

    Det bygger i båda fallen på vissa förutsättningar som måste vara uppfyllda.


    Men det håller inte riktigt för då kan man bara säga att personen inte är tvungen att lipa över sin förlust, det är snarare något självvalt.. Säger man exempelvis att det är fel för att personen förlorar sin båt då kan man bara säga att det är bara skaffa sig en ny båt, vad är grejen liksom?
  • Trent
    Okunniglinda skrev 2018-10-28 22:01:01 följande:

    Men det håller inte riktigt för då kan man bara säga att personen inte är tvungen att lipa över sin förlust, det är snarare något självvalt.. Säger man exempelvis att det är fel för att personen förlorar sin båt då kan man bara säga att det är bara skaffa sig en ny båt, vad är grejen liksom?


    Jag förstår inte ens vad du invänder mot. Jag tror det andra stycket jag skrev. Din invändning är lika dålig som skogsexemplet du hade tidigare men jag försöker svara.

    Det bygger alltså på att du bryr dig om andras välmående. Förstår du vad det innebär? Om du bryr dig om andras välmående så är det moraliskt fel att göra sådant som minskar andras välmående. Om någon blir ledsen av något du gör, t.ex. snor deras grejor så är det fel ur bådas synvinkel.

    Om du inte bryr dig om andras välmående har du ur din synvinkel inte gjort fel.
  • eojvnovjnrg
    Okunniglinda skrev 2018-10-28 21:55:24 följande:

    Jag förstår också att materiella ting som inte är mitt eget tillhör någon annan men det förklarar inte varför handlingen att stjäla i sig själv är fel.


    Men jösses, är du helt pantad?
  • Anonym (Ensam)

    Om du snor nån annans grejer blir de arga. Då får du inte leva med oss i samhället, blir utkastad eller bestraffad. Lever du ensam klarar du dig inte.

  • Shoegal81

    En annan anledning, utöver att det är moraliskt förkastligt, är att det är olagligt enligt svensk lag.

Svar på tråden Vilka är de argument som håller?