• Malintbackstrom

    Hjälp mig att planera julen

    Hej

    Jag mår inte så bra just nu, men jobbar på att må bättre. Jag är trött, svårt att koncentrera mig, dåligt minne, kort stubin.. ja det klassiska..

    Något som stressar mig något oerhört är JULEN. Jag vet att inte allt hänger på mig men vad hjälper den vetskapen när det känns så.

    Är det någon som har tips på en check-lista? Julklapptips?

    Just nu vill jag bara gråta bara någon nämner julen.

    TACK på förhand.

  • Svar på tråden Hjälp mig att planera julen
  • modsey
    Malintbackstrom skrev 2018-11-01 07:19:33 följande:

    Hej

    Jag mår inte så bra just nu, men jobbar på att må bättre. Jag är trött, svårt att koncentrera mig, dåligt minne, kort stubin.. ja det klassiska..

    Något som stressar mig något oerhört är JULEN. Jag vet att inte allt hänger på mig men vad hjälper den vetskapen när det känns så.

    Är det någon som har tips på en check-lista? Julklapptips?

    Just nu vill jag bara gråta bara någon nämner julen.

    TACK på förhand.


    Måste du göra allt?vilka firar ni med? Dela upp sysslorna och kör knytis

    Sänk kraven! Man får köpa färdigkokt skinka och behöver inte glra sillsallad själv. Det ska vara kul och inte ett stressmoment!
  • Anonym (Göran)

    Ta inte på dig ansvaret för julfirandet. Koppla av känn ingen stress. Om allt hänger på dig beror på övriga i din närhet. Låt någon annan ha jobbet med julen. De utnyttjar dig.

  • BossHoss

    Har aldrig riktigt förstått mig på dem som stressar för julen, men alla är ju olika 
    men du är väldigt informations lös i tråden.

    -Vart skall du fira jul? Hemma hos dig eller annan stans?
    -Om det är hemma hos dig, vilka skall komma?
    -Hur många är ni i familjen? kön och ålder (om vi skall ge julklappstips)

  • BossHoss
    Anonym (Göran) skrev 2018-11-01 07:25:07 följande:

    Ta inte på dig ansvaret för julfirandet. Koppla av känn ingen stress. Om allt hänger på dig beror på övriga i din närhet. Låt någon annan ha jobbet med julen. De utnyttjar dig.


    på vilket sätt blir hon utnyttjad? Hon skriver ju att allt INTE hänger på henne
  • beccagranen

    Julklappar: Börja i tid att planera. Jag köper 99% av alla julklappar online, jag orkar inte trängas i butiker och mycket bättre deals på nätet.

    Maten: Tidigare har vi köpt allt halvfabrikat, fördiga kötbullar/korv mm. Bara att värma upp. Förra året beställde vi julfat på lokala ica. Det ska vi köpa i år igen, var väldigt uppskattat. Ett stort fat kallskuret med olika sallader/röror och ett fat som skulle in i ugnen 20 min innan servering. 

    No stress här :)

  • Mongoliet

    Res bort eller jobba. I värsta fall jobba ideelt. Då var det problemet löst.

  • Anonym (Göran)

    [quote=79181385][quote-nick]BossHoss skrev 2018-11-01 07:42:17 följande:[/quote-nick]på vilket sätt blir hon utnyttjad? Hon skriver ju att allt INTE hänger på henne[/

    Hon kände det så. Det var det jag syftade på.

  • Kusinen

    Om man ska kunna ge tips måste man veta mer om hur ert firande ser ut. Har du partner och barn och vart och med vilka firar ni?

    Men generella tips är listor, tidsplanering och prioriteringar. Bestäm en dag när du sätter dig ett par timmar och skriver upp allt som har med julen att göra för dig. Allt utan ursållning. Sedan väljer du ut de saker som är viktigast för dig och stryker de andra. Nu när du gjort din prioritering gör du en handlingsplan för varje sak med tillhörande tidsplan. Ha sen listan utskriven så att det är lätt att bocka av de saker som du gjort.

    Ett annatbtips när man mår som du är att inte ta på sig för mycket ansvar. Ofta är det intr att utföra sakerna som är det jobbigaste utan att hålla reda på allt och känna att man har ansvar. Och då hjälps det inte att man är fler som hjälps åt i själva arbetet.

    Så mitt tips är att välja några saker som du ansvarar för helt själv, sommdu alltså kan genomföra helt själv efter eget huvud och somnibte kräver en massa organisation med andra.

    Ett annat tips som hänger ihop med det är att släppa taget om de saker som du inte ansvarar för. Har din man tagit på sig att fixa sill så har han. Släpp sillen helt. Det är därför det är viktigt att du själv ansvarar för de saker som är viktigast för dig. Då blir de som du vill pch resten får du släppa.

  • Malintbackstrom

    Hej

    Vanligtvis tycker jag om julen och jag tycker om att planera och fixa. Därav har det blivit att mycket ansvar läggs på mig. Jag är familjens ( släktens ) projektledare och har trivts med det.

    Men eftersom jag inte mår bra, (stress, smärta), klarar jag inte tanken på julen just nu. ( jag hoppas jag hinner bli piggare innan jul och få tillbaka planeringslusten)

    Nåja.

    Främst behöver jag julklappstips!

    7 årig tjej, 13 årig kille, 18 år tjej. ( Ca2000krstyck)

    7 åringen vill ha leksaker från reklamen och många... 13 åringen Vet inte vad han vill ha 18 åringen vill ha ?skönhetsprodukter?

    Make. (Något genomtänkt billigt)

    Syskonbarn 7,5,4tjejer. (Ca250kr st) bebisar 7 mån nyfödd. ( ca250kr)

    Syskon 3st med makar ( något smått )

    Föräldrar ( något smått) mormor morfar ( något smått) gå bort presenter

    Sen vill jag ha tips på mysiga aktiviteter. Typ pyssel-kvällar? Besöka julmarknad? Julbord? Julkalender till barnen. Glögg-kvällar. Några trevliga Familje-aktiviteter?!?

Svar på tråden Hjälp mig att planera julen