• hannerr

    Ingen mage och inga känningar av bebisen

    Alltså jag håller på att bli galen av oro.... Jag är gravid i v. 18 med första barnet (går in i v. 19 imorgon) och har fortfarande inte fått någon mage och tror inte heller att jag känner av bebisen. Ibland känner jag något i magen men är osäker på om det är gaser eller bebisen.. Jag gjorde kub i vecka 13 och då såg allt bra ut och sedan lyssnade vi på hjärtljuden i v. 16. Men ändå så är jag så orolig att jag knappt vet vart jag ska ta vägen.. Rul är om ca 1,5 vecka och nervositeten är helt sjuk.. Vad ska man göra för att lugna ner sig? Och är det konstigt att jag inte har mage eller känningar? Känns som alla började känna sina bebisar runt den här tiden samt fått en liten kulmage..

  • Svar på tråden Ingen mage och inga känningar av bebisen
  • MrsAJ88

    Det är helt normalt. Magen växer väldigt olika framförallt tidigt i graviditeten då livmodern ännu inte blivit så stor (når naveln i v 20). Rörelser varierar också, och bland annat kan moderkakans läge påverka betydligt. I första graviditeten hade jag de i bakvägg och kände då tydliga rörelser innan RUL i v 18+, andra gången satt den i framvägg och då dröjde det ett par veckor efter RUL innan jag kände på samma sätt, trots att man som omföderska normalt känner rörelser tydligare. De första rörelserna är dessutom ofta väldigt diffusa och svåra att veta om det verkligen är bebisen, så det är mycket möjligt att det är den du känner. Lycka till!

  • Sjuttiosjuan

    Bara lugn:) Är det första barnet verkar det helt normalt. Jag fick mage först i v 23 och det var också då jag kände bebisen för första gången. Beror ju mycket på hur moderkakan ligger, har du den i framvägg så verkar man känna rörelser senare. Men man blir ju lite förvånad när man på RUL ser hur den far runt och gör volter men man känner ändå ingenting:) Försök att inte oroa dig, vet att det är i princip omöjligt men, försök!

    Lycka till och hoppas du får en fortsatt fin graviditet!

  • hannerr

    Tack för ett snabbt och bra svar :) 

    Min moderkaka ligger dock inte i framvägg (konstaterat när vi gjorde kub-ultraljudet) utan bak så därför känns det som att jag borde känna något. 

  • Sjuttiosjuan
    hannerr skrev 2018-11-01 08:48:35 följande:

    Tack för ett snabbt och bra svar :) 

    Min moderkaka ligger dock inte i framvägg (konstaterat när vi gjorde kub-ultraljudet) utan bak så därför känns det som att jag borde känna något. 


    Tror ändå du kan vara lugn, min låg på sidan, dvs både i fram och bakvägg men jag kände inget ändå:)Sen i typ v 23-24 la jag mig på magen i en solstol och då först kände jag något.

    Tänk vad liten den är fortfarande och att den omges av fostervatten. Som sagt, ge det typ 3-4 v så kommer det vara full rulle därinne:)
  • vilms07

    Första barnet kände jag i v22. Magen var platt fram till v18 ca men det är väldigt individuellt det där.

    Lycka till!

  • nadie2019
    hannerr skrev 2018-11-01 08:39:39 följande:

    Alltså jag håller på att bli galen av oro.... Jag är gravid i v. 18 med första barnet (går in i v. 19 imorgon) och har fortfarande inte fått någon mage och tror inte heller att jag känner av bebisen. Ibland känner jag något i magen men är osäker på om det är gaser eller bebisen.. Jag gjorde kub i vecka 13 och då såg allt bra ut och sedan lyssnade vi på hjärtljuden i v. 16. Men ändå så är jag så orolig att jag knappt vet vart jag ska ta vägen.. Rul är om ca 1,5 vecka och nervositeten är helt sjuk.. Vad ska man göra för att lugna ner sig? Och är det konstigt att jag inte har mage eller känningar? Känns som alla började känna sina bebisar runt den här tiden samt fått en liten kulmage..


    Är i vecka 19. Och har RUL på tisdag. Känner ingenting. Inga symptom. Uppsvälld mage. Och är orolig, man vill bara ha något livstecken liksom!
  • Erla

    Du har fått många bra svar :) att magen inte syns ännu är helt normalt. Det beror på din anatomi bland annat. Jag har fått mage väldigt tidigt i både första och nu i andra graviditeten, men en vän till mig fick inte mage förrän efter vecka 20 och kunde gå med sina vanliga jeans fram till vecka 22 utan problem. Sedan använde hon vanliga jeans i ett par veckor till med en gummisnodd som höll ihop dem för att det inte skulle trycka så obekvämt.

    Fosterrörelser är inte heller ovanligt att känna senare, speciellt vid en första graviditet. Jag är ju inne i vecka 21 i andra graviditeten och har precis börjar känna små buffar. I första kände jag också först efter vecka 21 :) så ta det lugnt och njut av att du kan börja dig fritt för att ta på strumpor, knyta skor, torka dig vid toabesök osv. Det blir ett rätt svårt projekt när magen blir större :P

Svar på tråden Ingen mage och inga känningar av bebisen