• Koovah

    Bonusförälder, men till vilket pris?

    Har 2 barn (1 och 2 år) tillsammans med min man som har 3 barn sedan innan, 2 barn som är 15 och 13 med en mamma och ett barn som är 9 år med en annan mamma.

    Min man har haft ett bråk med de 2 äldsta barnen och de är för närvarande inte alls hos oss. Jag har försökt att ses med alla syskon för att barnen ska kunna träffas men det är alltid jag som tar tag i träffarna, de 2 äldsta barnen hör aldrig av sig till varken mig eller 9-åringen och tycker inte att det ligger på deras ansvar (nej, det är inte deras ansvar, men jag tycker de kan visa lite intresse iallafall). Senast jag hörde av mig och försökte få till en träff så svarade de inte ens.

    Jag försöker göra allt för 9-åringen när han är här och hittar ofta på saker med barnen och behandlar honom som om han vore min egen son. 9-åringen ringde till sin mamma häromdagen och snackade skit om mig och 2-åringen, det var till viss del sanning (att 2-åringen slåss) men väldigt välkryddat. Jag hörde hela samtalet och han påstod att jag var så dum som sa till honom (oftast så handlar det ju om att han provocerar 2-åringen, 2-åringen slåss aldrig helt oprovocerat). Jag säger till 2-åringen såklart, det är aldrig ok att slåss, men säger också till 9-åringen att sluta retas. Men det fick jag tydligen inte göra enligt mamman och mitt beteende är inte okej? (Min man står såklart bakom mig i detta, men det är 9-åringens beteende som sårar mig)

    Blir uppriktigt sagt så jäkla ledsen av att försöka ge allt för de här barnen men bara få skit tillbaka. Ni andra som har bonusbarn, hur håller ni ut? Jag orkar nog inte med den här situationen mer men vet liksom inte riktigt heller hur jag ska ta mig ur den. Jag kommer snart att distansera mig själv från dessa barnen då de bara tar min energi och får mig att må så jäkla dåligt eftersom jag känner att jag ger allt. Och ja jag vet att de är barn, men det betyder inte att de sårar mig mindre för det och jag är bara människa jag med.

  • Svar på tråden Bonusförälder, men till vilket pris?
  • Anonym (mmm)

    Vilken skitpappa! Jag du får ursäkta men det låter ju så. Man undrar ju lite när du är tredje kvinnan han får barn med. Han borde snarast vara expert på att ha hand om barn och hantera kriser men tydligen inte. Eller är det du som automatiskt tar på dig allt detta? Kanske en kombination. 

    Du tar detta helt fel, anklagar barnen, känner frstration över barnen när de är mannen du ska känna frustration över! 

    Ja jag har både egna barn och bonusbarn. Nej, vi har det inte så där hemma hos oss då jag har en underbar man som verkligen värnar om sin relation med barnen, och jobbar på den. 

    Prata med pappan, förklara att det är han som är förälder till alla barnen, han måste jobba på detta och lösa problemet. Sedan när värsta isen är bruten kan ni tillsammans prata om hur det ska fungera hemma hos er. DU ska dock inte ta detta ansvar! 

  • Anonym (du)
    Koovah skrev 2018-11-05 12:37:20 följande:

    Har 2 barn (1 och 2 år) tillsammans med min man som har 3 barn sedan innan, 2 barn som är 15 och 13 med en mamma och ett barn som är 9 år med en annan mamma.

    Min man har haft ett bråk med de 2 äldsta barnen och de är för närvarande inte alls hos oss. Jag har försökt att ses med alla syskon för att barnen ska kunna träffas men det är alltid jag som tar tag i träffarna, de 2 äldsta barnen hör aldrig av sig till varken mig eller 9-åringen och tycker inte att det ligger på deras ansvar (nej, det är inte deras ansvar, men jag tycker de kan visa lite intresse iallafall). Senast jag hörde av mig och försökte få till en träff så svarade de inte ens.

    Jag försöker göra allt för 9-åringen när han är här och hittar ofta på saker med barnen och behandlar honom som om han vore min egen son. 9-åringen ringde till sin mamma häromdagen och snackade skit om mig och 2-åringen, det var till viss del sanning (att 2-åringen slåss) men väldigt välkryddat. Jag hörde hela samtalet och han påstod att jag var så dum som sa till honom (oftast så handlar det ju om att han provocerar 2-åringen, 2-åringen slåss aldrig helt oprovocerat). Jag säger till 2-åringen såklart, det är aldrig ok att slåss, men säger också till 9-åringen att sluta retas. Men det fick jag tydligen inte göra enligt mamman och mitt beteende är inte okej? (Min man står såklart bakom mig i detta, men det är 9-åringens beteende som sårar mig)

    Blir uppriktigt sagt så jäkla ledsen av att försöka ge allt för de här barnen men bara få skit tillbaka. Ni andra som har bonusbarn, hur håller ni ut? Jag orkar nog inte med den här situationen mer men vet liksom inte riktigt heller hur jag ska ta mig ur den. Jag kommer snart att distansera mig själv från dessa barnen då de bara tar min energi och får mig att må så jäkla dåligt eftersom jag känner att jag ger allt. Och ja jag vet att de är barn, men det betyder inte att de sårar mig mindre för det och jag är bara människa jag med.


    Barnen är människor, du är människa. Var är pappan i allt det här? Han verkar inte vara nån superpappa direkt, 5 barn med tre olika mammor och verkar inte bry sig om nån av ungarna vad det låter som.

    Och varför tar du på dig allt detta? Släpp de äldsta ungarna och låt dem lösa konflikten med sin pappa - det är ju honom de är osams med. Varför ska du styra upp träffar och sen bli ledsen när de inte vill träffas. Varför tror du att de vill träffas?

    Och 9-åringen kan du ju behandla som en älskad och uppskattad del av familjen, men vad han upplever om sina syskon kan du faktiskt inte styra över. Likaväl som att du skriver om honom här, så kommer han att berätta om sin familj för sina nära. Hur mamman ser på saken kan du ju inte heller styra över. 

    Du verkar uppriktigt sagt ha svårt att separera dig själv från andra, du tar över både ansvar och känslor som inte är dina och låta det komma åt dig. Ägna dig åt dina tättfödda barn och låt din man ägna sig åt alla sina, hur han nu ska få ihop det. 
  • Anonym (Undrar)

    Hur blir det om några år när din 2åring får en ny bonusmamma. Tror du ditt barn skulle uppleva det som något positivt.

  • Åttionio89

    Vilka dömande och tråkiga kommentarer!

    Men som några skrivit så är det din mans ansvar att hålla kontakt och skapa en bra relation med sina barn och mellan sina barn!

    Självklart kan du va en del av detta men det är HAN som ska vara drivande, inte du. Förstår verkligen att du blir sårad av 9-åringen men det hjälps inte att försvara sig eller försöka förklara för mamman, strunta i det bara & kör ditt eget race! Tycker det är fint av dig att vilja hålla ihop en familj men vill inte barnen eller pappan så får du nog bara släppa den biten och fokusera på era gemensamma barn istället. Hoppas det blir bra för er.

Svar på tråden Bonusförälder, men till vilket pris?