• Anonym (Maria)

    Gravid trots akut p-piller?

    Hej på er! För att göra en historia kort lämnade jag min sambo för ett tag sedan. Men i lördags festade han och smög sig in i min lägenhet. Han började mysa med mig när jag sov, vilket ledde till sex. Därefter sprutade han i mig, vilket han vet att jag absolut inte ville. Jag går inte på något preventivmedel och hade troligtvis ägglossning under den perioden han sprutade i mig på. På måndagen efter jobbet köpte jag akut p-piller och tog på kvällen, alltså cirka 48 timmar efter. Det jag undrar är om pillret har effekt även om ägglossning hade skett? Är så nojig att ägget befruktades innan! Är det kört då eller kommer inte ägget fästa av tabletten?

  • Svar på tråden Gravid trots akut p-piller?
  • Anonym (Maria)

    Jag misstänker att ägglossningen skedde på söndagen då detta var sista dagen med fertila flytningar, sexlust och hugg i äggstockarna.

  • Anonym (Ej abortpiller)

    Akut piller skjuter upp ägglossning. Om ägglossning redan är påbörjad gör de inget alls.

    Jag visste inte alls om detta innan, hade sex någon gång runt ägglossning och tog akutppiller direkt efter, 2 veckor efteråt pulsade jag, ångrar den aborten än idag.

  • Anonym (Ej abortpiller)
    Anonym (Ej abortpiller) skrev 2018-11-07 00:24:32 följande:

    Om ägglossning redan är påbörjad gör de inget alls.


    Jag menade att "pillret inte har någon värkan" om ägglossning redan är påbörjad
  • Anonym (H)

    Jag har också haft sex vid ägglossning, tog dagen efter piller, men blev gravid i alla fall.

    Har för mig att pillret också kan förhindra befruktat ägg att fästa, men det funkade inte för mig i alla fall...

  • Anonym (Evy)

    Dagen efter piller skjuter bara upp ägglossning. Och det är säkrare ju närmare sexet man tar det. Så ja du kan definitivt ha blivit gravid om du hade ägglossning lördag-söndag och tog pillret på måndagen.

  • Anonym (Hallå)

    Nej, pillret hjälper tyvärr inte om du hade ägglossning då. Det är ca 25% chans att det kommer leda till en graviditet med förutsättningarna att ni är unga och fertila.

    Menar du att han hade sex med dig mot din vilja?

  • isolande

    Även jag blev gravid med dagen efterpiller. Tog det ca 48 timmar efter sex men ägget hade redan hunnit bli befruktat tydligen. Det är ju inget abortpiller liksom, men jag visste inte det då och var rätt okunnig generellt om menccykel och ägglossning och sådant då, trots att jag var 25 år gammal....Det var verkligen inte kul att göra abort efter det.

Svar på tråden Gravid trots akut p-piller?