• Sandraclarakarlsson

    Ska adoptera men har ovanliga symtom?

    Hejsan! Jag och min man ska adoptera en pojke i vår men tyvärr har jag under 5 månaders tid känt ett visst obehag i symtomen jag har. Ifall att det skulle vara något, vilket jag inte tror, så är det kanske bäst att jag tar reda på det innan vi får hem sonen. Jag har försökt googlat runt lite för att hitta ett vanligt tillstånd som stämmer in på mina symtom men hittar dock inget så jag tänkte att jag provar här istället.

    Har under en längre tid känt mig i vågor helt borta och fått blackouts. De kan bestå av att jag inte minns vissa perioder på någon/några minuter och vad jag gör under dem. I förrgår satt jag på bussen hem, det sista jag kom ihåg var vilken station jag var på. Efter ett tag när jag fick tillbaka medvetandet var jag 5 stationer bort och hade tryckt på stoppknappen. Det verkar som att min kropp är med, men inte mitt huvud och minne.

    Vanliga saker som händer ofta:

    - Blackouts

    - Hittar inte orden när jag talar

    - Känner mig ibland helt borta och bara spacear iväg.

    - Känner att hjärtat slår på ett onormalt sätt väldigt långsamt väldigt ofta.

    - Kan inte fokusera alls utan får som små panikattacker ibland.

    - Har huvudvärk ofta.

    Är det någon som känner igen sig eller kan relatera detta till något annat vanligt tillstånd?

    Jag tycker att allt förvärrats de senaste 1,5 månaderna då jag börjat få blackouts, minnesförlust och sluddrat på ors när jag talar ibland. Bör jag uppsöka läkare nu eller vänta ett tag?

  • Svar på tråden Ska adoptera men har ovanliga symtom?
  • Anonym (Ld)

    Utbrändhet? Depression? Sömnbrist? Lågt blodvärde?

    Ja sök läkare på vårdcentralen.

  • Anonym (K)

    Men herregud, du borde ha sökt läkare för länge länge sen!! Det kan vara allt från järnbrist och depression till cancer eller annat farligt. Ring vårdcentralen direkt på måndag morgon!! Mest troligt är det nog stress eller depression men better safe than sorry.

  • Anonym (Lekman)

    Det där är absolut saker som måste kollas upp. Kontakta vården genast på måndag morgon! Det är viktigt att du tar hand om din hälsa och sådana där symptom får inte negligeras. Det betyder inte att det måste vara något allvarligt, men behöver verkligen kollas och också åtgärdas. Lycka till!

  • Anonym (R)

    När ska jag söka vård?'

    Om du känner dig förvirrad, får svårt att tänka eller har minnesstörningar under mer än en månad bör du kontakta en vårdcentral. Det är viktigt att ta reda på vad besvären beror på eftersom de kan ha orsaker som går att behandla, till exempel depression eller för låg ämnesomsättning.

    För att du själv eller närstående ska kunna komma underfund med hur du mår kan du fundera över tre frågor:

    Är mitt minne lika bra som förut så att det dagliga livet fungerar?

    Fungerar min förmåga att lösa problem, tänka, resonera och att planera?

    Har min sinnesstämning och mitt humör förändrats?

    Om svaren på någon av dessa frågor tyder på att du inte mår som du brukar, bör du bli undersökt av en läkare och eventuellt få genomgå en demensutredning som visar om du har någon demenssjukdom.

    Du kan söka vård på vilken vårdcentral du vill i hela landet. Du har också möjlighet att få en fast läkarkontakt på vårdcentralen.

    Du kan alltid ringa och få sjukvårdsrådgivning på telefon 1177.

  • Sandraclarakarlsson

    Hej, tack för alla svar. Jag förstår nu hur dum jag har varit och valt att vänta med att söka hjälp så jag kontakta vårdcentralen nu på måndag!

Svar på tråden Ska adoptera men har ovanliga symtom?