• Diale

    Räknas parkering som hyresskuld

    Hej, jag och sambon håller på och letar ny lgh. Nu berättar han för mig att han varit sen med att betala parkeringsgaraget vi har vid flera tillfällen. Så han har blivit vräkt från platsen.

    Nu undrar jag är det så att parkeringsplatsen räknas som en hyresskuld vilket gör att vi inte kommer få en ny bostad pga detta? Allt är dock betalat så det finns ingen skuld utan endast att han blivit uppsagd/vräkt från platsen.

  • Svar på tråden Räknas parkering som hyresskuld
  • Diale
    Salmiakk skrev 2018-11-12 17:58:52 följande:

    Ja, det kan det göra, beroende på vilket nytt bolag ni söker hos.


    Suck! Vi kommer dock söka internt hos samma bolag som vi bor hos nu, som är Svenska Bostäder, möjligen att vi kommer söka hos Familjebostäder men det räknas ju också som internt. Men syns alltså detta på en UC eller hur ser dom det? det finns ju ingen skuld? Förhoppningsvis kanske dom inte tar en UC då lgh vi söker är billigare än den vi har nu.
  • Diale
    Anonym (A) skrev 2018-11-12 18:19:11 följande:

    Hamnade skulderna hos kronofogden?


    Nej dom har inte gått via kronofogden utan han har fått brev från inkassobolaget som har hand om det, där dom skriver att avtalet sägs upp från ett visst datum. Så inget från kronofogden.
  • Diale

    Som jag uppfattar det när jag läser det är det ju ingen vräkning i sig utan ett uppsägning pga upprepad sen betalning. Ingen skuld och inga avhysning/vräkning utan en uppsägning som sagt. Kanske är dom snällare med det då.  Jag har mailat inkassobolaget och frågat om det går att lösa, men får väl svar först imorgon.

  • Anonym (Privatvärd)
    Diale skrev 2018-11-12 18:13:31 följande:

    Suck! Vi kommer dock söka internt hos samma bolag som vi bor hos nu, som är Svenska Bostäder, möjligen att vi kommer söka hos Familjebostäder men det räknas ju också som internt. Men syns alltså detta på en UC eller hur ser dom det? det finns ju ingen skuld? Förhoppningsvis kanske dom inte tar en UC då lgh vi söker är billigare än den vi har nu.


    Ni har genom att inte betala brutit mot er hyresöverenskommelse. Jag hade inte gett ett nytt kontrakt (på varken lägenhet eller p-plats) till någon som jag vräkt, även om skulden är reglerad.
  • Diale
    Anonym (Privatvärd) skrev 2018-11-12 19:34:03 följande:

    Ni har genom att inte betala brutit mot er hyresöverenskommelse. Jag hade inte gett ett nytt kontrakt (på varken lägenhet eller p-plats) till någon som jag vräkt, även om skulden är reglerad.


    Nu är det ju dock inte hyresvärden som har parkeringen.
  • Anonym (Privatvärd)
    Diale skrev 2018-11-12 20:02:26 följande:

    Nu är det ju dock inte hyresvärden som har parkeringen.


    Då har ni en jäkla tur, så länge skulden är reglerad, inte gått till KF och hyresbolaget och bolaget ni hyrt garageplats från inte har med varandra att göra så ska det inte spela någon roll. Men mitt tips är att inte låta pojkvaskern hantera räkningar i framtiden samt skriva samboavtal.
Svar på tråden Räknas parkering som hyresskuld