• Anonym (FramtidsMorsan)

    Min sambo blir stressad av bebisverkstan

    Jag och min sambo har försökt i strax 1 år med att skaffa bådas första barn. I början va det spännande men nu är det mer vardag. Jag försöker att inte säga när jag har ägglossning för han blir stressad. Men säger jag inte så blir jag stressad av att missa istället! Ond cirkel jag vet.. vi har missat kanske 3 månader för han har varit trött och inte orkat. Då blir jag deppig för att chansen smitit undan. Jag försöker förföra honom runt ägglossning men ibland så går det bara inte. Jag tror han tänker för mycket när vi ska ha sex, med eller utan ägglossning.

    Veckan efter mensen har varit så brukar han vara som mest sugen. Kanske för pressen sänks då han vet att man sannolikt inte blir gravid då?

    Hur har ni andra gjort under bebisverkstan? Va ni också stressade eller tänkte ni inte på det och så vips en dag så va ni bara gravida? Alla tips är värdefulla då jag är väldigt mån om min sambo och om vårat förhållande, och såklart vill få ett barn som är gjort utan stress :)

  • Svar på tråden Min sambo blir stressad av bebisverkstan
  • Anonym (Bryt)

    Försök att bryta vardagen och att göra något roligt så ni får bort tankarna kring bäbis verkstad.

    Ni ska inte ge upp eller sluta men försök att hitta något annat att se fram emot eller som är roligt. Det är viktigt att inte glömma bort att leva mitt i allt.

    Har ni råd och möjlighet till någon resa att komma iväg på?

    Ut och festa med vänner och passa på att ligga bakis

    Träna mycket

    Skäm bort varann

    Nu kanske ni redan har det så, att ni lever och planerar samtidigt. Men annars - flytta fokus till något annat så ni inte tänker undermedvetet och medvetet på en liten knodd

  • Anonym (Ja)

    Hade lite liknande situation med min man. Han har dessutom extremt låg sexlust. Så när man normalt sett har sex en gång i månaden kände jag mig jätte stressad över bebisverkstaden.

    Första barnet tog 7 månader tror jag. Då försökte vi ha koll med ältester osv. Men min man var mkt stressad av vetskapen av beställt sex.

    Andra graviditeten vet jag inte hur lång tid den tog för det var inte planerat. Men vi hade sex en gång på två månader. Slutade i missfall.

    Tredje graviditeten plussade vi 8 veckor efter missfallet. Hade sex en gång där med.

    Vi verkar bli gravida 2-3dgr innan äl. Första graviditeten hade vi sex en vecka innan äl varje månad men blev inget förens vi hade sex 2dgr innan äl. Andra och tredje graviditeten 3dgr EN gång innan äl.

    Mitt tips är att försök ha en avslappnad attityd mot din man. Säg att det är okej att det tar tid. Även om verkligheten är en annan. Prata inte äl-tester eller rätt perioder. Gör det så oambitiöst som möjligt.

    Min man är den drivande i barnfrågan härhemma och han är den som vill ha fler barn. Ändå blir det tufft eftersom han har låg sexlust.

  • Anonym (mamma)

    Sluta kalla det bebisverkstad.
    Sänk kraven, sex ska vara roligt eller i alla fall småtrevligt, inte ett prestationstvång.
    Släng alla stickor och tabeller och njut av vardagen.

  • Anonym (FramtidsMorsan)
    Anonym (Bryt) skrev 2018-11-14 09:07:05 följande:

    Försök att bryta vardagen och att göra något roligt så ni får bort tankarna kring bäbis verkstad.

    Ni ska inte ge upp eller sluta men försök att hitta något annat att se fram emot eller som är roligt. Det är viktigt att inte glömma bort att leva mitt i allt.

    Har ni råd och möjlighet till någon resa att komma iväg på?

    Ut och festa med vänner och passa på att ligga bakis

    Träna mycket

    Skäm bort varann

    Nu kanske ni redan har det så, att ni lever och planerar samtidigt. Men annars - flytta fokus till något annat så ni inte tänker undermedvetet och medvetet på en liten knodd


    Vi gör massor med saker hela tiden, dock har vi haft 3 dödsfall inom 6 månader ( senast igår faktiskt) och det påverkar såklart hur sugen man är. Detta har inte varit vårat år direkt. Men på dom bra dagarna så umgås vi mycket med grannarna, åker iväg på spontana resor och så. Men ändå blir han lite låst vid själva sexet. Jag märker ju att han kan bli nervös ibland och jag förstår inte det för när vi har sex tänker jag enbart på han och mig, inte att vi *gör barn*.

    Vi vill inte göra någon utredning heller, iallafall inte nu direkt. Vi ska vänta tills vi känner oss redo. Jag tror han är rädd för att det är han som är *problemet* så att säga.

    Tack så mycket för tipsen iallafall :)
  • Anonym (FramtidsMorsan)
    Anonym (Ja) skrev 2018-11-14 09:13:33 följande:

    Hade lite liknande situation med min man. Han har dessutom extremt låg sexlust. Så när man normalt sett har sex en gång i månaden kände jag mig jätte stressad över bebisverkstaden.

    Första barnet tog 7 månader tror jag. Då försökte vi ha koll med ältester osv. Men min man var mkt stressad av vetskapen av beställt sex.

    Andra graviditeten vet jag inte hur lång tid den tog för det var inte planerat. Men vi hade sex en gång på två månader. Slutade i missfall.

    Tredje graviditeten plussade vi 8 veckor efter missfallet. Hade sex en gång där med.

    Vi verkar bli gravida 2-3dgr innan äl. Första graviditeten hade vi sex en vecka innan äl varje månad men blev inget förens vi hade sex 2dgr innan äl. Andra och tredje graviditeten 3dgr EN gång innan äl.

    Mitt tips är att försök ha en avslappnad attityd mot din man. Säg att det är okej att det tar tid. Även om verkligheten är en annan. Prata inte äl-tester eller rätt perioder. Gör det så oambitiöst som möjligt.

    Min man är den drivande i barnfrågan härhemma och han är den som vill ha fler barn. Ändå blir det tufft eftersom han har låg sexlust.


    Oj det lät väldigt tufft för dig! Härligt ändå att ni fick barn trots den låga siffran på sex. Jag har slutat prata om ägglossning och sånt med min sambo, säger enbart till när jag får min mens och då blir han ju besviken, det märks. Vi provade lite olika metoder dom första månaderna men gav snabbt upp och hade enbart sex vid ägglossning. Jag hoppas jag får lika tur som dig, att det bara prickar rätt en dag!
  • Anonym (FramtidsMorsan)
    Anonym (mamma) skrev 2018-11-14 09:16:35 följande:

    Sluta kalla det bebisverkstad.

    Sänk kraven, sex ska vara roligt eller i alla fall småtrevligt, inte ett prestationstvång.

    Släng alla stickor och tabeller och njut av vardagen.


    Jag slutade med ägglossningstester när min cykel blev normal efter preventivmedlen så nu kör vi på och tar enbart test om mensen är sen, vilket den enbart varit 2 gånger men inte av en graviditet. Jag försöker vara avslappnad men ändå ha koll. Jag vill ta alla chanser jag kan få men det känns omöjligt vissa månader. Så i det stora hela, han blir stressad och vill inte ha sex, jag blir stressad av att inte ha sex.

    Vi har pratat om att ta en paus från allt som har med barn att göra, strunta i att pricka in ägglossning och sånt. Bara vara med varandra ett tag.
  • Anonym (.)

    Jag hade jättesvårt att njuta av sex när det var "barnverkstad", blev helt klart stressad av att man skulle producera sperman och naturligtvis leverera den på rätt plats rätt tid. Hade uppriktigt svårt att komma och ibland blev det Marathonsex innan jag kom (mer lättad än tillfredställd dessutom).

    Jag tror det är bättre att inte planera sexet (eller kvinnan kanske planerar, men inte säger något till mannen). Oplanerat och spontant går jag igång på, jag blir mycket mer tänd på om frun t.ex. oväntat kommer in i duschen och hånglar upp mig och vill ha mig där o nu, eller t.ex. drar in mig i tvättstugan för en omgång på eftermiddagen, jämfört med om det 3 dagar innan ska planeras sex kl. 21 00 på fredag kväll...

    Kan väl också tipsa om att göra sexet njutbart. Finns så många andra sätt än penetrering, även om man naturligtvis ska avsluta med penetrering om det ska bli barn.

    Jag tänder inte på "avelstjurssituationen".

  • Michael 310

    Begreppet bebisverkstad är nog det mest erotikdödande som finns. Är så otroligt avtändande att veta att man bara ligger för att det är rätt tid. Inte för att partnern är genuint kåt.

  • Anonym (Yea)
    Michael 310 skrev 2018-11-14 16:51:43 följande:

    Begreppet bebisverkstad är nog det mest erotikdödande som finns. Är så otroligt avtändande att veta att man bara ligger för att det är rätt tid. Inte för att partnern är genuint kåt.


    Precis, jag blir rent ut sagt chockad över hur många par (läs främst kvinnor) i min närhet som är rent ut sagt hysteriska med ÄL-tester och annat.

    Tester kan vara ett bra hjälpmedel men när det går så långt som att sex blir ett tvång och närhet utan glad gubbe på testet är helt otänkbart så behöver man tagga ner.
Svar på tråden Min sambo blir stressad av bebisverkstan