• fan och hans moster

    Influensavaccin till oss föräldrar?

    Hej, vi funderar på att vaccinera oss inför influensasäsongen för att undvika en upprepning av förrförra säsongens totalkaos av sjukdom. Då blev jag och mannen supersjuka efter att sonen insjuknat och vi låg totaldäckade allihop. Tog väl två veckor att återhämta sig någorlunda. Det var otroligt jobbigt, sonen var två år då och vi hade svårt att ens ta hand om oss själva så att dessutom ta hand om ett lika sjukt barn... Skitsvårt.

    Nu har vi en ettåring också som kräver massor. Vi vill känna oss någorlunda säkra och läste att årets vaccin innehåller fyra influensastammar för att täcka upp mer än förra årets flopp som innehöll tre men så var det den fjärde varianten som slog till istället. Är det dumt tänkt av oss att vilja vaccinera oss föräldrar så vi kan ta hand om barnen när det slår till? Smittan kommer definitivt hit, vår fyraåring drar hem massor med skit från förskolan. Man läser ju så mycket om att man inte ska vaccinera sig i onödan etc eftersom det inte är bra och bla bla men det är väl massor med folk som vaccinerar sig trots att de inte tillhör riskgrupperna?

  • Svar på tråden Influensavaccin till oss föräldrar?
  • Utvandraren2

    Jag hade absolut vaccinerat mig om jag kunde. Har en fyramånaders bebis, men jag hade vaccinerat mig om jag varit utan barn med. Varför inte, tänker jag.

  • Pentra

    Jag hade ist proppat i mig C-vitaminer (depo-tabletter), och ökat dosen än mer om någon i familjen började insjukna. Det har funkat hittills, så jag har inga tankar på att bryta ett vinnande koncept. ... Med vänlig hälsning, Pentra

  • SI12344
    Pentra skrev 2018-11-14 16:24:50 följande:

    Jag hade ist proppat i mig C-vitaminer (depo-tabletter), och ökat dosen än mer om någon i familjen började insjukna. Det har funkat hittills, så jag har inga tankar på att bryta ett vinnande koncept. ... Med vänlig hälsning, Pentra


    Erm nej det är faktiskt helt verkningslöst.

    Jag funderar också i samma banor, jobbigt nog när familjen är däckad i simpel förkylning samtidigt.
  • Monkii

    Jag har aldrig hört någon säga att det är dåligt att vaccinera sig i onödan, vad det nu är. Jag har tagit influensavaccin varje år sedan jag fick barn pga jag hellre tar hand om sjukt barn när jag själv är frisk än att alla är sjuka.

  • Jemp

    Det låter som att du blandar ihop det :) man ska inte behandla med vissa läkemedel, främst antibiotika, i onödan pga resistens. Vaccin är inget som talar emot.

  • cosinus

    Hur ofta brukar ni få influensa?

    Vi har också provat det där med sjuka barn och friska vuxna och det var rätt värdelöst med 4 friska barn och två riktigt sjuka vuxna i flunsa men det har hänt en gång sen vi fick ut barn för 14 år sen.

    Sen är det ju så att även om man vaccinerar mot flunsan så kan man ha nöjet att kräkas i kors hela familjen. Det har vi också ett antal ggr.

    Jag har inte haft en tanke på att ta vaccin varje år för att slippa kaos som man kanske åker på var 5e år eller så.

  • Pentra
    SI12344 skrev 2018-11-14 16:48:26 följande:
    Erm nej det är faktiskt helt verkningslöst. Jag funderar också i samma banor, jobbigt nog när familjen är däckad i simpel förkylning samtidigt.

    Nej, det funkar, ABSOLUT, både för mig och för många andra. Jag har inte varit sjuk däckad i feber på ca 10 år sedan jag började äta extra C-vitamin. Jag har hela tiden tagit mellan ca 1-4 gram om dagen. När barnen eller någon annan hemma blivit sjuk, eller när någon på genom-sjuk på jobbet har stått och flåsat mig i ansiktet, så har jag tagit den högre dosen. Om jag skulle känna att baciller börjat få färst eller att det börjat att skrapa i halsen så har jag tagit 1 gram C-vitami var tredje timma dygnet runt, och då har oftast symptomen varit borta efter 1.5-2 dygn. Men, under denna tid så verkar jag vara smittspridare, för vissa som jag varit i kontakt med, som inte tagit extra C-vitaminer, har jag tyvärr smittat ner ordentligt. ... Just nu så tar jag en C-vitamindos på 4 gram om dagen. ... (Jag har heller inte tid med autoimmuna sjukdomar och liknande elände, så därför tar jag mina C-vitaminer.) ... Med vänlig hälsning, Pentra
  • fan och hans moster

    Vi får inte influensan varje gång men då det hände var fruktansvärt. Hade svininfluensan när den slog igenom också men då hade jag inte barn och det var en jävla tur... Men svinflunsan kommer ju ofta nu tydligen. Däremot var vi sjukt däckade i många förkylningar under förra våren. Kul med en liten bebis dessutom... Men sånt hår ju inte att vaccinera dig mot dock.

    Vi jobbar med barn och ungdomar dessutom. Så vi är alltid i skottgluggen för en massa smittor plus det som dras hem från förskolan...

    Ok. Då vaccinerar vi oss och hoppas på att det funkar. Angående det med att vaccinera sig i onödan, man hör ju så mycket om att vaccin för "lätta" sjukdomar inte rekommenderas eftersom vaccin i sig innebär risker och att en frisk människas immunförsvar behöver få ta hand om sånt själv. Jag vet inte om det bara är lite hypokondri sedan narkolepsin efter svininfluensavaccinet men jag laborerar helst inte med vad som helst om det inte är ordentligt beprövat. Och det verkar inte denna fyra-stams-vaccinet riktigt vara vad jag läste. Den har körts i två år tydligen. Vet inte om det räcker för att räknas som säkert...

  • sextiotalist
    Pentra skrev 2018-11-14 19:38:35 följande:

    Nej, det funkar, ABSOLUT, både för mig och för många andra. Jag har inte varit sjuk däckad i feber på ca 10 år sedan jag började äta extra C-vitamin. Jag har hela tiden tagit mellan ca 1-4 gram om dagen. När barnen eller någon annan hemma blivit sjuk, eller när någon på genom-sjuk på jobbet har stått och flåsat mig i ansiktet, så har jag tagit den högre dosen. Om jag skulle känna att baciller börjat få färst eller att det börjat att skrapa i halsen så har jag tagit 1 gram C-vitami var tredje timma dygnet runt, och då har oftast symptomen varit borta efter 1.5-2 dygn. Men, under denna tid så verkar jag vara smittspridare, för vissa som jag varit i kontakt med, som inte tagit extra C-vitaminer, har jag tyvärr smittat ner ordentligt. ... Just nu så tar jag en C-vitamindos på 4 gram om dagen. ... (Jag har heller inte tid med autoimmuna sjukdomar och liknande elände, så därför tar jag mina C-vitaminer.) ... Med vänlig hälsning, Pentra
    Jag har inte varit däckad på 5 år och inte ätit en massa c-vitaminer. Innan dess hade jag influensan för 25 år sedan.
    Så det har nog med annat att göra, gratulera till ett bra immunförsvar ligger väl bra till.

    Du vet väl att överskottet kissar du ut.
  • sextiotalist
    fan och hans moster skrev 2018-11-14 14:31:04 följande:

    Hej, vi funderar på att vaccinera oss inför influensasäsongen för att undvika en upprepning av förrförra säsongens totalkaos av sjukdom. Då blev jag och mannen supersjuka efter att sonen insjuknat och vi låg totaldäckade allihop. Tog väl två veckor att återhämta sig någorlunda. Det var otroligt jobbigt, sonen var två år då och vi hade svårt att ens ta hand om oss själva så att dessutom ta hand om ett lika sjukt barn... Skitsvårt.

    Nu har vi en ettåring också som kräver massor. Vi vill känna oss någorlunda säkra och läste att årets vaccin innehåller fyra influensastammar för att täcka upp mer än förra årets flopp som innehöll tre men så var det den fjärde varianten som slog till istället. Är det dumt tänkt av oss att vilja vaccinera oss föräldrar så vi kan ta hand om barnen när det slår till? Smittan kommer definitivt hit, vår fyraåring drar hem massor med skit från förskolan. Man läser ju så mycket om att man inte ska vaccinera sig i onödan etc eftersom det inte är bra och bla bla men det är väl massor med folk som vaccinerar sig trots att de inte tillhör riskgrupperna?


    Tycker jag ni ska göra, själv gör jag det inte, det finns ju ändå ett begränsat antal doser och då tycker jag att de som behöver det får ta det i första hand
  • MR Xyz
    Pentra skrev 2018-11-14 19:38:35 följande:

    Nej, det funkar, ABSOLUT, både för mig och för många andra. Jag har inte varit sjuk däckad i feber på ca 10 år sedan jag började äta extra C-vitamin. Jag har hela tiden tagit mellan ca 1-4 gram om dagen. När barnen eller någon annan hemma blivit sjuk, eller när någon på genom-sjuk på jobbet har stått och flåsat mig i ansiktet, så har jag tagit den högre dosen. Om jag skulle känna att baciller börjat få färst eller att det börjat att skrapa i halsen så har jag tagit 1 gram C-vitami var tredje timma dygnet runt, och då har oftast symptomen varit borta efter 1.5-2 dygn. Men, under denna tid så verkar jag vara smittspridare, för vissa som jag varit i kontakt med, som inte tagit extra C-vitaminer, har jag tyvärr smittat ner ordentligt. ... Just nu så tar jag en C-vitamindos på 4 gram om dagen. ... (Jag har heller inte tid med autoimmuna sjukdomar och liknande elände, så därför tar jag mina C-vitaminer.) ... Med vänlig hälsning, Pentra


    Nej, det fungerar absolut INTE. Finns många studier som har visat att det är totalt verkningslöst med hög dos C-vitamin. Ändå lever myten om C-vitamin och immunförsvaret kvar.

    Däremot har det faktiskt visats att personer som ofta blir förkylda - med betoning på ofta och förkylning, ej influensa - kan ha nytta av D-vitamintillskott. Observera kan, mer forskning behövs för att mer exakt säkerställa effekten. D-vitaminbrist har alltså troligen effekt på immunförsvaret, men ett D-vitamintillskott för en som är normalfrisk, dvs förkyld max 2-3 veckor om året, är verkningslöst. Dessutom lever en myt om att D-vitamin skulle vara bra mot depressioner, men det finns inte bevis för det. Så D-vitamintillskott för att förebygga depressioner är fel.
  • Mandel

    Med tanke på att det inte är någon garanti att man slipper influensorna som drar förbi då det kan vara andra stammar än de först trodde och byggde vaccinet på och att man kan reagera och bli sjuk av själva vaccinet så skulle inte jag vaccinera mig.

    Har hänt en gång på 14½ år som vi vuxna varit mer eller mindre halvdöda samtidigt.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
Svar på tråden Influensavaccin till oss föräldrar?