• Anonym (Rätt eller fel)

    Middagsbjudning

    Vi är ett gäng vänner som fått inbjudan av ett annat kompispar att fira jul tillsammans med dom hemma i deras villa ute på landet. Det står att dom vill fira jul med alla sina vänner och därmed bjuder in till detta med massa god mat, fika etc. Sedan står det längst ner i inbjudan att vi får komma överrens om vem som ordnar med vad gällande maten och fikat.

    Då BJUDER dom ju inte om dom sedan vill att alla ska ta med sig diverse saker? Jag personligen kan tycka sånna inbjudningar är otroligt fula. Har man inte råd att bjuda så ska man inte heller låtsas framgå med det för att sen skriva något helt annat. Då kanske man kan ge förslag på knytis istället.

    Vad tycker ni andra?

  • Svar på tråden Middagsbjudning
  • Anonym (kränkt?)

    De bjuder in er i sitt hem att fira jul. Det är väldigt vanligt numera att folk gör upp vem som fixar köttbularna, vem som köper in och steker prinskorv. Nån lägger in sill - alternativt köper ett gäng burkar - osv osv. Jag förstår inte varför du är sur?

  • Anonym (EhJo)

    De BJUDER ju hem er alla till ert hem. Det kallar jag att bjuda!

  • Duckan

    Håller med ovan. Just på jul delar vi också upp inköp och vem som gör vad då vi är många och det är mycket som ska köpas och göras.

  • Minimalen

    Det är ett vanligt upplägg just vid jul och midsommar att man delar upp allt jobb och kostnader mellan de som är med. Inbjudan till sådana helger räknas inte som vanliga middagsbjudningar. Men om du inte gillar upplägget så kan du tacka nej. Den som bjuder in har ändå både mer kostnader och jobb än de som är inbjudna.

  • Anonym (Li)

    Otroligt fult tycker jag kanske inte att det är, men jag kan hålla med om att det låter lite märkligt med den typen av inbjudan. Det är ju snyggare att skriva nåt om att ?det vore väldigt mysigt fira jul ihop, vad tror ni om ett härligt knytkalas hemma hos oss??

  • Anonym (Sofie)

    Om NÅGOT är fult, är det väl snikna "vänner" som märker ord och gnäller om skitsaker.

    Var glad att dom vill fira med dig, och bestäm med de andra vad du ska ta med, eller tacka nej. Det är inte svårare än så.

  • Kusinen

    Att bjuda in handlar väl inte bara om det materiella? Jag skulle i alla fall beteckna det som att jag är bjuden på fest till någon även om det är knytkalas. Så jag delar inte din definition av begreppet "bjuda in" eller "jnbjudan".

    Jag tycker för övrigt att knytkalas ofta (och i synnerhet i mindre sällskaå i ickeformella sammanhang) är mycket trevliga.

  • Kusinen

    Sen är det klart, nu kan jag ju inte se exak htur inbjudan är formuleead. Står det tex " Vi bjuder på julmiddag och gott fika", så beryder det ju just att de bjuder på detta och då håller jag med om att der inte är språkligt korrekt om de ej avser att bjuda på dessa saker. Om det är fult däremot är en annan sak. Klart det kan upplevas tråkigt med språkfel som syftningsfel, särskrivning eller en något felaktig användning av ord men det är ju inte hela värden. Som jag förstår är inbjudan ändå väldigt tydlig. Det framgår ändå väldigt tydligt av inbjudan vad det är som de bjuder in till. Och då kan man väl ha överseende med ett eventuellt språkfel?

  • Anonym (Men)

    Men alltså, snacka om tykna vänner! Ni får en fin inbjudan av några som vill ha er med på den största familjehelgen på året, och du kastar dig på familjeliv pga att du måste ta med några köttbullar eller julmust?

    Stanna hemma tycker jag, så gör du värdparet en tjänst. Så sliter du inte på deras toapapper heller.

  • Anonym (Kvinna)

    Jag antar att de också ska ordna med någon mat till detta evenemang?

    1.Ja, då hade jag gått.
    2.Nä, då hade jag stannat hemma.

    På såna här saker blir det inte alltid "rättvist" när det kommer till kostnaderna.
    Därför föredrar jag att inte kvista iväg på sådant, i alla fall inte till större högtider.

  • Physalis

    Visst de formulerade det hela konstigt men det ligger betydligt mycket mer bakom en bjudning än bara maten. Så jag håller inte med dig. Faller inte inbjudan dig i smaken är det ju bara att tacka nej.


    Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (Hepp)
    Anonym (Rätt eller fel) skrev 2018-11-14 14:47:01 följande:

    Vi är ett gäng vänner som fått inbjudan av ett annat kompispar att fira jul tillsammans med dom hemma i deras villa ute på landet. Det står att dom vill fira jul med alla sina vänner och därmed bjuder in till detta med massa god mat, fika etc. Sedan står det längst ner i inbjudan att vi får komma överrens om vem som ordnar med vad gällande maten och fikat.

    Då BJUDER dom ju inte om dom sedan vill att alla ska ta med sig diverse saker? Jag personligen kan tycka sånna inbjudningar är otroligt fula. Har man inte råd att bjuda så ska man inte heller låtsas framgå med det för att sen skriva något helt annat. Då kanske man kan ge förslag på knytis istället.

    Vad tycker ni andra?


    Så gör vi varje jul. Det blir väldigt mycket jobb om ett par ska laga all julmat och fixa alla julkakor och allt godis. Ett par/familj upplåter sitt hem och därmed även med städ och pynt före samt disk och städ efter, plus några maträtter.
  • Anonym (Biobonus)

    Det är ju knytkalas de bjuder in till, även om de inte använde det ordet i inbjudan. Eftersom julbord innehåller så många olika rätter brukar de flesta, även större familjer, dela upp maträtterna mellan sig. Kanske inte främst av ekonomiska skäl utan för att det är så mycket arbete.

    De som anordnar fest, särskilt med övernattning, får ändå mest arbete av alla. De ska planera, ordna matplats & stolar till många, duka, se till att det finns uppläggningsfat, plats i kylen, plats att duka fram buffén, se till att ljus och brasa är tända & glöggen värmd när gästerna kommer, samordna att all mat kan värmas/kylas och ställas fram, diska, städa, fixa sovplatser, ev sängkläder och handdukar till alla, lägga sig sist efter att ha plockat undan det sista, stiga upp först och göra frukost etc etc

  • nernu

    De skrev ju i inbjudan (ja om någon välkomnar någon till sitt hem är det en inbjudan oavsett om det är knytis eller inte) vad som gäller? Vad gnäller du om?

  • Anonym (Kvinna)

    Fast det står faktiskt inte att "värdarna" ska fixa med någon mat?

  • Virriga Vera
    Anonym (Kvinna) skrev 2018-11-16 08:49:56 följande:

    Fast det står faktiskt inte att "värdarna" ska fixa med någon mat?


    Det står ju att de ska komma överens om vem som fixar vad. Jag tolkar det som att det gäller alla som kommer och då även värdparet.
  • Anonym (Kvinna)
    Virriga Vera skrev 2018-11-16 08:57:43 följande:
    Det står ju att de ska komma överens om vem som fixar vad. Jag tolkar det som att det gäller alla som kommer och då även värdparet.
    Så kan det vara...TS gör såklart bäst i att fråga.
  • Mandel

    Jag har alltid tyckt att knytkalas har man om det är stor fest där man bjuder många (+50) och där man kanske inte känner alla så värst bra.
    Och då går man ut redan i inledningen av inbjudan med att det är knytkalas som gäller.

    Om jag och några kompisar tillsammans sitter och spånar om att göra något ihop familjevis, så kommer vi redan i det skeendet överens om vem som gör vad.

    Om jag blir hembjuden eller jag bjuder hem folk så räknar jag med att jag inte ska behöva ordna med något. Jag kan så klart stämma av med värdinnan/värden när jag tackar för inbjudan om det är något de vill ha hjälp med. Och det är väldigt sällan någon ber om något.

    Sedan är det skillnad om det är julfirande med släkten där värdparet börjar bli äldre och att man då delar på ansvaret.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
Svar på tråden Middagsbjudning