• axezzic

    Snart 18, flytt hjälp

    Okej så jag är 17, om 3 månader blir jag 18.

    Jag haft ett par svåra år, med depression, självskade och även självmords tankar och försök. Jag har ingen vidare kontakt med min pappa längre för han inte är nån vidare pappa. Min mamma precis skilt sig med min bonus pappa och jag bor med henne. Ont om pengar osv o inte heller den bästa relationen. Jag har tagit hand om mej själv sen långt tillbaka egentligen och alltid o gillat vara hemma. De är hemma som får mej må dåligt. Jag har en enda sak som ja lever för o vill kämpa för och de är att flytta hemmifrån, bort från Stockholm. Jag även hoppat av plugget för de går inte med min situation i livet att studera i en skola så ska börja nu snart med distans så ja kan gå ut skolan hemmifrån. Nu når ja snart bli 18 kan jag äntligen uppfylla min önskan att flytta, lämna allt o börja mitt egna nån annanstans. Men jag hsr ingen aning hur man glr aånt här, ja vet inte va ja ska göra o hur sllt ska gå till. Ja vet ju att ja måste skaffa ett jobb.

    Kan nån snälla hjälpa mej förklara lire för ja måste härifrån de är de ända ja vill och de är de som kommer få mej må bra. Bygga mitt egna. Klara mej själv. Bort från allt.

    Men hur går de till.

    Jag får lite pengar när ja fyller 18. Skadeståndspengar som ja kan utnyttja till de här.

    Ja funderar på föytta nånstans som Umeå, andra hand lägenhet, billigt för då i början om de krisar sig kan ja andvända skade stånds pengarna till hyra . Men snälla nån kan ni ge tips på hur ja kan gör, ska man söka jobb där uppe innan man flyttar eller hur ska man göra

  • Svar på tråden Snart 18, flytt hjälp
  • Anonym (anonym)

    Börja med att skriva in dig på Arbetsförmedlingen om du inte redan gjort det, och kolla om du kan få någon ersättning genom dem (tror det heter Aktivitetsstöd).

    Sen börja leta jobb på de orter du är intresserad av att flytta till. Arbetsförmedlingen kan hjälpa dig ordna ett Personligt brev och en Meritförteckning eller CV som du använder för att söka jobb med (de har gratis kurser hur man skriver sånt).

    Om du sen skulle bli kallad på jobbintervju så kan Arbetsförmedlingen i vissa fall hjälpa dig med pengar till buss eller tågbiljett om intervjun är på en ort långt bort.

  • sextiotalist

    Har du kollat folkhögskola. Det finns internat och många är bra på att ge rätt stöd för de som har haft motgångar.

    Det ger dig en möjlighet att komma hemifrån och samtidigt få en bas att stå på.

  • Anonym (Lila)

    Folkhögskola kanske?

    Blir som en nystart och du studerar samtidigt. Och bor på skolan.

Svar på tråden Snart 18, flytt hjälp