• elicamc

    När tycker ni att det är okej att börja sminka sig?

    Min mamma tillåter mig inte sminka mig tills jag är 18 år. Jag är just nu 12 år men jag tycker att jag är tillräckligt mogen till att börja sminka mig, jag är mogen som en 13-14 åring. En tjej i min klass (jag går i 6:an) sminkar sig varje dag och använder foundation och sånt och jag får knappt använda mascara tills jag är 18 år.
    Hon tror på myten "att man kan få finnar av smink". Jag har råd med dyrt smink (har hört att dyrt smink är bättre än billigt för att dyrt förstör visst inte hyn) eftersom jag sparar ALLTID min månadspeng. Jag är också noga med min hygien! Många gånger i veckan brukar jag tvätta mitt ansikte med mjuk tvål (som kan användas åt ansiktet). Jag vet att man ska förvara sminket på rätt sätt och inte använda sminket efter utgångsdatumet på grund av att bakterier kan växa i sminket. Jag vet också att man ska tvätta borstar och svampar och slänga gamla.
    Min mamma tillåter mig inte ens att skaffa pojkvän tills jag är 25 år. Ja, jag är 12 år just nu men jag kanske vill skaffa när jag är 14-15 år? Mina föräldrar är skilda men min pappa håller ändå med mamma säkert eftersom han är också sträng när det gäller killar, behandlar mig som en 7 åring.

    Asså, om jag skulle ha fått sminka mig så skulle jag ha köpt dyrt smink eftersom i smink butiker så kolla jag billigt och dyrt smink och billigt innehöll skit.

    Hur ska jag kunna övertyga henne? Vad tycker ni?

  • Svar på tråden När tycker ni att det är okej att börja sminka sig?
  • elicamc

    Glömde skriva att jag vill sminka mig för att jag tycker att det är kul, inte för att vara snygg.

  • Annika2

    Jag har köpt smink till min dotter när hon var 11...men hon var inte riktigt redo...om det kan du läsa mer om här www.brapresenter.nu/julklapp-till-11-arig-tjej/ 


    Men jag kan ha viss förståelse för din mammas åsikt. Man kanske inte har lust att se sina döttrar allt för hårt sminkade tidigt liksom. Ett barn/tonåring på väg till skolan ska inte se ut som en vuxen kvinna på väg till nattklubben. ;) Men jag tänker att mascara och liite färg av något slag skulle du väl kunna få börja med även till skolan. 

    Är det viktigt för dig att använda smink så tycker jag att du ska berätta det för henne och försöka komma överens om att få använda t.ex. mascara till att börja med. 

Svar på tråden När tycker ni att det är okej att börja sminka sig?