• Volvogbg

    Kan min arbetsgivare som är ansluten till IF Metall tvinga mig ta kontakt komp?

    Hej.

    Jag jobbar på ett bemanningsföretag hos en underleverantör till Volvo. Detta året har jag jobbat massa övertid, tydligen 270 timmar. I juni sa min chef att jag ej får jobba mer pga Arbetsmiljöverket. Men trots de fortsatte dem att ringa in mig på övertid och boka in mig på övertidshelger. Senast för två veckor sedan. Fram till september fick vi övertiden i pengar men utan förvarning ändra dem så att övertiden blev komptimmar istället. Och idag kommer min chef och meddelar att nu är de verkligen stopp för mig resten av året, och att dem kommer tvinga mig att ta en vecka ledigt med mina egna komptimmar för att dem inte ska få böter tydligen. Min fråga är kan min arbetsgivare bestämma att denna veckan är du hemma men du måste använda dina egna hårt inarbetade timmar till att vara ledig en vecka i december? Tacksam för svar, gärna någon med facklig kunskap.

  • Svar på tråden Kan min arbetsgivare som är ansluten till IF Metall tvinga mig ta kontakt komp?
  • BossHoss

    Ring till if metall och fråga hur det ligger till
    De kan nog svara bäst på de frågorna.

    Skulle jag va dig hade jag passat på att ta långledigt vid jul/nyår

  • Anonym (rg)

    Nej dom kan knappast tvinga dej att ta ledigt, dock kan dom radera komptimmar vid årsskiftet utan betalning. Vet inte hur det är med IF metall men hos oss är det helt okej, kommunal.

  • Nonym

    Hållet med en tidigare talare här:

    De kan inte tvinga dig att ta ledigt, men om du har fler timmar i din komptid än vad som är tillåtet så har de lagen på sin sida att ta bort dem utan att du får vare sig betalt eller ledigt om du inte tar ledigt när de säger till dig

    Mvh fd fackligt förtroendevald IF metall

  • brallison

    De kan inte tvinga dig till just den vecka, men tänk på att du ska få vara ledig OCH få betald din vanliga lön under den tiden, så varför inte?

Svar på tråden Kan min arbetsgivare som är ansluten till IF Metall tvinga mig ta kontakt komp?