• Fritidsmamman

    Har ni tips på maträtter och annat gott till vårt vegetariska och sockerfria julbord?

    Hej!

    Vi kör på ett sockerfritt* lakto-ovo-vegetariskt julbord i år och behöver tips.

    Hittills har vi:

    VARMRÄTTER:
    - Paj
    - Gryta
    - Soppa

    TILLBEHÖR:
    - Olika hembakta bröd
    - Olika ostar

    DESSERTBORDET:
    - Chokladtårta
    - Glass
    - Chokladbollar
    - Pepparkakor
    - Lussebullar
    - Fruktsallad

    SMÅPLOCK:
    - Färska frukter
    - Torkade frukter
    - Nötter

    DRYCKER:
    - Olika smaksatta vatten (filtrerat kranvatten, smaksatt med färska frukter, bär, örter)
    - Kokosdryck
    - Havredryck
    - Mjölk

    Fyll gärna på med olika tips och idéer!


     


     


    *Gäller enbart vitt, raffinerat socker <---

  • Svar på tråden Har ni tips på maträtter och annat gott till vårt vegetariska och sockerfria julbord?
  • Fritidsmamman

    Observera att maten skall vara tillagad från grunden (dvs. inga helfabrikat/färdiga rätter i form av färdiga färser, korvar, etc).

  • BossHoss
    Finns en väldigt god LCHF frozen cheescake
    Och som jag tipsade i en annan tråd, ostfylda champinjoner.
    grillade rödbetor
  • Drottningen1970
    Tow2Mater skrev 2018-11-21 14:36:35 följande:

    När planerar du att slakta och salta grisen? eller slakta kalkonen?


    Kalkon och Gris känns inte jättevegetariskt....
  • T W

    Rödbetssallad, någon potatisgratäng (tänker typ janssons utan fisk), dopp i gryta fast med vegetarisk buljong och ris a la malta är nog det jag kommer på så här spontant. Går kanske även att göra något med saffran som kryddning?

  • BossHoss
    T W skrev 2018-11-21 14:50:46 följande:

    Rödbetssallad, någon potatisgratäng (tänker typ janssons utan fisk), dopp i gryta fast med vegetarisk buljong och ris a la malta är nog det jag kommer på så här spontant. Går kanske även att göra något med saffran som kryddning?


    Man kan hälla spadet från fisken (om man känner någon som gör med fisk) i potatisgratängen så smakar det lite likt jansons
  • T W
    BossHoss skrev 2018-11-21 15:11:31 följande:
    Man kan hälla spadet från fisken (om man känner någon som gör med fisk) i potatisgratängen så smakar det lite likt jansons
    Fast då borde det inte räknas som vegetariskt längre.
  • Tow2Mater
    Drottningen1970 skrev 2018-11-21 14:45:26 följande:
    Kalkon och Gris känns inte jättevegetariskt....
    Det var ju det då.... Tycker Paj, Gryta, Soppa låter så fattigt.
  • Tow2Mater

    "Finsk kålrotslåda" finns alltid på mina foräldrars julbord. Själv tycker jag den smakar som en äcklig barnmatsburk, men andra gillar den. Borde väl passa ert bords inriktning.

Svar på tråden Har ni tips på maträtter och annat gott till vårt vegetariska och sockerfria julbord?