• MrsJensen

    Diabetesanpassa?

    Hej! Jag behöver lite hjälp med bakning och diabetes. Jag har tänkt baka en del till jul men min pappa är diabetiker så skulle vilja anpassa det så även han kan äta. Vet att han kan äta litegrann utan problem men vill att det mest ska vara "säkert" för honom. Så, jag har ett par recept på kakor och julgodis som jag vill använda, då är frågan om jag kan byta ut socker/sirap till något annat? Eller måste jag helt enkelt hitta redan klara recept för diabetiker?

    Hur är det annars med t.ex. florsocker och vaniljsocker? Har verkligen ingen erfarenhet utav det sen innan, så hoppas någon här kan och vill hjälpa till lite :)

  • Svar på tråden Diabetesanpassa?
  • BuoBä

    Vaniljsocker och florsocker är vanligt socker som är mer finfördelat. Istället för vaniljsocker kan du ta vaniljpulver. Det är enbart malda vaniljstänger, och därmed starkare smak så man använder mindre av det. Doseringen brukar stå på burken.

    Det enklaste är troligen att du försöker hitta recept som redan har lite/inget socker. I receptboken 7 sorters kakor finns det en särskilt lista för det om jag inte minns fel (hittar inte mitt ex nu, är mitt i flytt). Att dra ner på sockret i vanliga kak- och godisrecept går oftast inte om man vill få samma resultat. Det går inte heller att byta till sötningsmedel rakt av, för det har inte samma egenskaper.

  • MallaL

    Tyvärr är vetemjöl nästan lika illa som socker för en diabetiker. Googla på LCHF-recept istället så får du tips på sådant som inte höjer blodsockret.

  • sextiotalist
    MrsJensen skrev 2018-11-21 13:59:36 följande:

    Hej! Jag behöver lite hjälp med bakning och diabetes. Jag har tänkt baka en del till jul men min pappa är diabetiker så skulle vilja anpassa det så även han kan äta. Vet att han kan äta litegrann utan problem men vill att det mest ska vara "säkert" för honom. Så, jag har ett par recept på kakor och julgodis som jag vill använda, då är frågan om jag kan byta ut socker/sirap till något annat? Eller måste jag helt enkelt hitta redan klara recept för diabetiker?

    Hur är det annars med t.ex. florsocker och vaniljsocker? Har verkligen ingen erfarenhet utav det sen innan, så hoppas någon här kan och vill hjälpa till lite :)


    Mamma har diabetes typ 2 sedan nästan 30 år tillbaka, hon äter av allt, även om hon äter mindre av det söta och endast när hon blir bjuden. Hennes värden (både långtids och korttidsvärden) är bra.

    Din pappa kan med all säkerhet äta av allt, man behöver inte använda andra tillsatser, bara lite mindre

  • MrsJensen
    MallaL skrev 2018-11-21 14:26:13 följande:

    Tyvärr är vetemjöl nästan lika illa som socker för en diabetiker. Googla på LCHF-recept istället så får du tips på sådant som inte höjer blodsockret.


    Är vetemjöl något som diabetiker undviker, eller borde undvika annars? Det har jag aldrig märkt av!
  • MrsJensen
    sextiotalist skrev 2018-11-21 15:11:49 följande:

    Mamma har diabetes typ 2 sedan nästan 30 år tillbaka, hon äter av allt, även om hon äter mindre av det söta och endast när hon blir bjuden. Hennes värden (både långtids och korttidsvärden) är bra.

    Din pappa kan med all säkerhet äta av allt, man behöver inte använda andra tillsatser, bara lite mindre


    Tack för ditt svar! Saken är att min pappa är ett riktigt godistroll, och inte särskilt disciplinerad. Så det är mamma som sätter gränserna gällande hans godisätande ^^ Så vill väl inte göra det jobbigt för honom. Men då kanske jag helt enkelt ska göra mindre sötsaker :)
  • Bunny on speed
    MrsJensen skrev 2018-11-22 09:19:30 följande:

    Är vetemjöl något som diabetiker undviker, eller borde undvika annars? Det har jag aldrig märkt av!


    Jag undviker tex mjöl, ris, pasta, potatis. Allt med hög mängd kolhydrater.
    Bunnies, it must be bunnies!
  • MallaL
    MrsJensen skrev 2018-11-22 09:19:30 följande:

    Är vetemjöl något som diabetiker undviker, eller borde undvika annars? Det har jag aldrig märkt av!


    Absolut, alla snabba kolhydrater ska undvikas. Jag har typ2-diabetes och äter inte potatis, ris, pasta, bröd etc och jag har värden som en frisk.
  • tredjejuni

    Hej!

    Har precis gjort en sockerkakssmet med Hermesetas för första gången någonsin och jag tycker smeten blev väldigt seg. Ska det vara så? Är det Hermesetas som påverkar konsistensen?

    Receptet har jag använt förut och då har det blivit som man kan förvänta sig. Vad har ni för erfarenheter av Hermesetas i bakning?

Svar på tråden Diabetesanpassa?