• Virveln

    SGI efter andra barnet när man har haft ett vik

    Fråga kring SGI.

    Vi planerar för barn och jag har just nu ett vik som sträcker sig till årsskiftet 2019/2020. Vad jag förstår så får jag sgi beräknat på den lön under det senaste året efter att barnet är fött. Om de blir så som vi vill att de ska bli så vill vi ha barn 2-3 år efter det första barnet. Jag funderar på om de spelar nån roll om jag har ett vik eller fast anställning när jag går på mammaledighet (förutom att jag inte har något jobb att gå tillbaka till efter mammaledigheten), för sgi:ns skull om man vill ha ett andra o tredje barn. För att få sgi för andra barnet måste jag ha jobbat ett år igen väl i o med att viket går ut under mammaledigheten..?

  • Svar på tråden SGI efter andra barnet när man har haft ett vik
  • IsabelleLi

    Du måste ha haft jobb i 8 månader före beräknad förlossning för att få föräldrapenningen beräknade på inkomsten från dag 1 som föräldraledig. Det spelar ingen roll om det är vik eller fast jobb,
    Så länge du tar ut fp på heltid eller har annan sysselsättning på heltid (studier med studiemedel eller vara inskriven på AF) så behåller du rätten till samma föräldrapenning med nästa barn även om vikariatet gått ut,

Svar på tråden SGI efter andra barnet när man har haft ett vik