• AnonymJS

    Umgängesavdrag

    Från början var jag och boendeföräldern överens om ett underhållsbidrag lika stort som underhållsstödet och efter några månader när umgänget ökade informerade jag BF att jag tänker göra umgängesavdrag. Detta togs inte emot bra och istället vände sig BF till Försäkringskassan och ansöke om underhållsstöd. FK kräver i sin tur att jag betalar fullt (3146:-, två barn) underhållsbidrag direkt till BF eller att jag betalar fullt underhållsstöd till FK. Jag blir dessutom tvingad att betala tillbaka BF/FK det totala avdraget jag gjort varje månad sedan juli 2018. Försäkringskassans förklaring är att sålänge som vi är oense om ett underhållsbidrag kan BF ansöka om underhållsstöd. Jag har ej rätt att göra avdrag enligt FK om det innebär att summan blir lägre än underhållsstödet (3146 .

    Verkar finnas vissa oklarheter i hur och när avdrag enligt föräldrabalken tillämpas. Ställer mig frågande till om FK beslut är riktigt?

  • Svar på tråden Umgängesavdrag
  • AnonymJS

    Jag är medveten om dygnen. Det kravet uppfylls utan problem.

    Enligt FK så behöver vi vara överens om avdraget för att det ska räknas som giltigt avdrag. Eftersom BF aldrig kommer gå med på detta så kommer ett avdrag aldrig vara på tal. Ställer mig frågande till att BF i detta fallet bestämmer villkoren istället för föräldrabalken. För enligt föräldrabalken har jag rätt att göra avdraget. Rätta mig gärna om jag tänker fel.

  • Anonym (Löjligt)

    Hur snål får man bli? "Nu har jag minsann haft våra gemensamma barn x dagar mer per månad så jag vill betala några hundringar mindre" eller vadå? Du fattar väl att pengarna ändå går till barnen och att det är de som blir lidande som ni vuxna håller på.

  • Anonym (???)
    AnonymJS skrev 2018-11-25 10:53:29 följande:

    Jag är medveten om dygnen. Det kravet uppfylls utan problem.

    Enligt FK så behöver vi vara överens om avdraget för att det ska räknas som giltigt avdrag. Eftersom BF aldrig kommer gå med på detta så kommer ett avdrag aldrig vara på tal. Ställer mig frågande till att BF i detta fallet bestämmer villkoren istället för föräldrabalken. För enligt föräldrabalken har jag rätt att göra avdraget. Rätta mig gärna om jag tänker fel.


    Kolla med en jurist?

    Jag är ingen expert men det måste i så fall vara mängder med ärenden i landet där folk inte är överens. Låter helknasigt. Reglerna finns ju just för att slippa att folk tjafsar med varann. 
  • AnonymJS
    Anonym (Löjligt) skrev 2018-11-25 13:36:59 följande:

    Hur snål får man bli? "Nu har jag minsann haft våra gemensamma barn x dagar mer per månad så jag vill betala några hundringar mindre" eller vadå? Du fattar väl att pengarna ändå går till barnen och att det är de som blir lidande som ni vuxna håller på.


    Avdraget finns till för att säkerställa barnens standard hos BÅDA föräldrarna. Det är just barnen som blir lidande då BF inte vill se till barnens levnadsstandard hemma hos mig.
  • Anonym (Löjligt)
    AnonymJS skrev 2018-11-25 17:14:26 följande:
    Avdraget finns till för att säkerställa barnens standard hos BÅDA föräldrarna. Det är just barnen som blir lidande då BF inte vill se till barnens levnadsstandard hemma hos mig.
    Oftast är det just BF som brukar ha störst ekonomiskt behov då barnen de facto främst är boende där.
Svar på tråden Umgängesavdrag