• Anonym (Orolig pappa)

    Min dotters mamma misshandlad - vad gör jag?

    Min 16åriga dotter bor i veckorna hos sin mamma i en närliggande stad, och är hos mig på helgerna. Igår (när dottern var hos mig) blev mamman misshandlad av en dejt, ganska illa, hon är ordentligt skadad i ansiktet, och vi är alla skärrade så klart. Det har tydligen även hänt nåt "mildare" (att han slagit henne) för några veckor sen som hon inte berättat om förrän nu . Hon har nu polisanmält och han sitter tydligen häktad.

    Dottern ska alltså tillbaka till mamman nu imorgon bitti, och jag känner mig riktgt orolig, vet ju inte alls vad det här är för kille, om han kan tänkas dyka upp sen och vara hotfull, jag är alltså också/främst orolig för min dotters skull. Hon har aldrig träffat den här killen utan de har träffats på helgerna när dottern är hos mig. Vågar jag släppa dit henne? Någon som varit med om nåt liknande? Skolan börjar ju på måndag och det är en timmes pendling för henne om hon ska bo här hos mig. Hon har inga syskon hos sin mamma.

    Tacksam för råd, är rätt skärrad som sagt.

  • Svar på tråden Min dotters mamma misshandlad - vad gör jag?
  • Anonym (H)

    Usch vilken jobbig situation. Har du bra kontakt med din dotters mamma? I så fall tänker jag att du kanske kan prata med henne, eller till och med erbjuda dem båda att bo hos dig en vecka eller två tills det värsta lagt sig.

    Har en vän som blev allvarligt misshandlad av sin partner och vi vänner löste det genom att bo hos henne så hon inte behövde vara ensam. Har mamman någon som kan vara hos dem? Vad säger din dotter? Vill hon tillbaka till mamman? Tänker att det är jättetufft för din dotter som antagligen inte vill lämna henne ensam. Samtidigt kan det ju vara farligt för dem båda.

    Hoppas det löser sig och att kräket som slog henne inte blir frisläppt.

  • baralillatant

    Em timmes pendling är ju inte så farligt?

    Annars kan du ju erbjuda dig att bo hos dom några dagrar både för dotterns och mammans säkerhet.

  • Anonym (Orolig pappa)
    baralillatant skrev 2018-11-25 10:51:35 följande:

    Em timmes pendling är ju inte så farligt?

    Annars kan du ju erbjuda dig att bo hos dom några dagrar både för dotterns och mammans säkerhet.


    Ja det skulle jag kunna göra faktiskt. Min sambo klarar sig själv med våra barn i någon dag iaf. Jag och dotterns mamma har tyvärr en ganska stel relation pga att hon tidigare varit (aktiv) alkoholist med psykisk ohälsa osv vilket gjorde att vi hamnade i boendetvist, har varit många turer och dotterns har precis flyttat tillbaka till mamman för att börja gymnasiet efter att ha bott med mig på heltid i tre år. Hur som helst, det blir nog rätt stelt (och trångt) att bo där någon längre tid, men några dagar går väl bra. Ska fråga min dotters mamma om hon kan tänka sig det.

    Mitt första förslag vad att de kan bo hos min mamma (som bor i samma stad och har flera lediga rum hos sig) en tid, men det sa dotterns mamma starkt nej till. Hon tycker att det hela har blivit en för stor grej säger hon, och jag vacklar själv i hur pass orolig jag bör vara. Hon menar att allt ska fortsätta helt som vanligt. Och jag vill pga vår historia inte bråka mer än nödvändigt om du förstår. Dock självklart göra allt för att situationen ska bli bra.

    Tack för en bra idé !
  • Anonym (Orolig pappa)
    Anonym (H) skrev 2018-11-25 10:48:51 följande:

    Usch vilken jobbig situation. Har du bra kontakt med din dotters mamma? I så fall tänker jag att du kanske kan prata med henne, eller till och med erbjuda dem båda att bo hos dig en vecka eller två tills det värsta lagt sig.

    Har en vän som blev allvarligt misshandlad av sin partner och vi vänner löste det genom att bo hos henne så hon inte behövde vara ensam. Har mamman någon som kan vara hos dem? Vad säger din dotter? Vill hon tillbaka till mamman? Tänker att det är jättetufft för din dotter som antagligen inte vill lämna henne ensam. Samtidigt kan det ju vara farligt för dem båda.

    Hoppas det löser sig och att kräket som slog henne inte blir frisläppt.


    Tack för svar, ja jag hoppas att han sitter häktad till rättegång och sen blir redigt fälld. Undrar ju vad det är för slags människa som beter sig så.

    Mamman har inte så mycket nätverk, inga nära vänner osv, hon är i ganska dåligt psykiskt skick tidvis (men inte på sistone) Min dotter vill dit till vare pris ja, de är väldigt tighta. Mamman ljuder ibland för mig, tex nu i detta sa hon först att hon hade en kompis hos sig, senare när hennes bror ville prata med kompisen kom det fram att det aldrig varit någon där. Jag och dotterns mamma har tyvärr en ganska stel relation pga att hon tidigare varit (aktiv) alkoholist och varit dålig psykiskt som gått ut över vår dotter osv vilket gjorde att vi för några år sen hamnade i boendetvist, har varit många turer med det och dottern har precis flyttat tillbaka till mamman för att börja gymnasiet efter att ha bott med mig på heltid i tre år.

    Så jag har liksom en känsla av "nu börjar det här helvetet igen men oro och kaos" som jag inte vill ska ta över, så mycket tacksam för olika perspektiv för att liksom se klart.

    Dotterns mamma säger nu att hon tycker det har blivit för stor grej av det hela, och jag känner ju att det är en jättestor grej....
  • Anonym (Orolig pappa)
    Anonym (H) skrev 2018-11-25 10:48:51 följande:

    Usch vilken jobbig situation. Har du bra kontakt med din dotters mamma? I så fall tänker jag att du kanske kan prata med henne, eller till och med erbjuda dem båda att bo hos dig en vecka eller två tills det värsta lagt sig.

    Har en vän som blev allvarligt misshandlad av sin partner och vi vänner löste det genom att bo hos henne så hon inte behövde vara ensam. Har mamman någon som kan vara hos dem? Vad säger din dotter? Vill hon tillbaka till mamman? Tänker att det är jättetufft för din dotter som antagligen inte vill lämna henne ensam. Samtidigt kan det ju vara farligt för dem båda.

    Hoppas det löser sig och att kräket som slog henne inte blir frisläppt.


    Jag ska prata ihop mig med med hennes bror och hans sambo och se om vi kan göra nån slags schema för att åtminstone vara där hos dom på kvällarna (om dotterns mamma inte vill ha mig sovande där, de har inget extra rum så vet inte hur hon känner för att ha mig i vardagsrummet nån längre tid)

    Jag har också föreslagit att de ska bo hos min mamma, som bor i samma stad, men det är dotterns mamma helt emot. Vet inte om det är vanligt att "spela ner" betydelsen av en misshandel, eller om det blir så för henne/oss pga av vår tidigare historia (att jag varit mycket orolig och ifrågasättande, och hon slagit ifrån sig/skyddat sig från anklagelser från mig)

    Eller så är det jag som gör det till större än det är. Men jag tycker verkligen det är helt sjukt att nån gjort så mot henne, och går emot min pappa-känsla att bara släppa dit dottern som om ingenting. Och vill ju samtidigt inte oroa henne för mycket...
  • Anonym (eee)

    Om detta inte löser sig snabbt, dvs att den här killen försvinner ur hennes liv, men dottern ska bo där, så tycker jag du kan ringa soc och be om råd. 

  • Anonym (Orolig pappa)
    Anonym (eee) skrev 2018-11-25 15:46:19 följande:

    Om detta inte löser sig snabbt, dvs att den här killen försvinner ur hennes liv, men dottern ska bo där, så tycker jag du kan ringa soc och be om råd. 


    Ja, jag håller med. För mig är det oacceptabelt att hon fortsätter träffa honom, för hennes skull förstås men framförallt vår dotters. Problemet är tyvärr att hon ofta ljuger för mig, så jag är rädd att jag ska svårt (igen) att bedöma har situationen verkligen ser ut. Nu kom det tex fram att hon inte anmält honom och han är alltså inte heller häktad, som hon sa igår.

    Tack för stöd och råd ni som skrivit. Känner mig maktlös (igen) och undrar om det var ett väldigt dåligt beslut att låta dottern flytta tillbaka. (soc bedömde i en utredning att det var bäst att utifrån läget då låta dottern välja själv, och hon vill helst bo med sin mamma och gå ett gymnasium i den staden)
  • Anonym (Jill)
    Anonym (Orolig pappa) skrev 2018-11-25 16:20:28 följande:

    Ja, jag håller med. För mig är det oacceptabelt att hon fortsätter träffa honom, för hennes skull förstås men framförallt vår dotters. Problemet är tyvärr att hon ofta ljuger för mig, så jag är rädd att jag ska svårt (igen) att bedöma har situationen verkligen ser ut. Nu kom det tex fram att hon inte anmält honom och han är alltså inte heller häktad, som hon sa igår.

    Tack för stöd och råd ni som skrivit. Känner mig maktlös (igen) och undrar om det var ett väldigt dåligt beslut att låta dottern flytta tillbaka. (soc bedömde i en utredning att det var bäst att utifrån läget då låta dottern välja själv, och hon vill helst bo med sin mamma och gå ett gymnasium i den staden)


    Har hon inte anmält honom???

    Om hon fortsätter träffa den där mannen så måste du ta dottern därifrån!
  • Anonym (H)

    Låter som att ditt ex beter sig ganska klassiskt, skyddar gärningsmannen och tonar ner allvaret av misshandeln. Låt inte din dotter åka dit under några omständigheter! Tycker att du ska rådfråga någon som kan detta bättre, kanske polisen eller kvinnofridslinjen. De brukar ha bra och konkreta tips och man behöver inte själv vara offret för att ringa och rådfråga dem.

  • Anonym (Hn)
    Anonym (eee) skrev 2018-11-25 15:46:19 följande:

    Om detta inte löser sig snabbt, dvs att den här killen försvinner ur hennes liv, men dottern ska bo där, så tycker jag du kan ringa soc och be om råd. 


    Håller med
  • Anonym (Orolig pappa)
    Anonym (H) skrev 2018-11-25 16:28:10 följande:

    Låter som att ditt ex beter sig ganska klassiskt, skyddar gärningsmannen och tonar ner allvaret av misshandeln. Låt inte din dotter åka dit under några omständigheter! Tycker att du ska rådfråga någon som kan detta bättre, kanske polisen eller kvinnofridslinjen. De brukar ha bra och konkreta tips och man behöver inte själv vara offret för att ringa och rådfråga dem.


    Tack, det ska jag göra ! !
  • Anonym (Sansa er)

    Du skriver att han är häktad och då finns det ju ingen anledning i nuläget att ordna "vaktschema" hos henne. Häktad är man i 2 veckor och sedan omprövas det och leder ofta till fortsatt häktning om det finns risk för försvårande av utredning eller att gärningsmannen återfaller i brott. Det är enkelt att hålla koll på när han eventuellt släpps genom att ringa tingsrätten den dagen det är omhäktningsförhandling.

    Blir han släppt så är det för mig helt självklart att dottern får flytta tillbaka till dig på heltid så länge. Att hålla vakt kan ni inte göra dygnet runt i all evighet och att tro att det "ska lägga sig" på några dagar/veckor är bara naivt, det gör det inte.

  • Anonym (Orolig pappa)
    Anonym (Sansa er) skrev 2018-11-25 16:44:10 följande:

    Du skriver att han är häktad och då finns det ju ingen anledning i nuläget att ordna "vaktschema" hos henne. Häktad är man i 2 veckor och sedan omprövas det och leder ofta till fortsatt häktning om det finns risk för försvårande av utredning eller att gärningsmannen återfaller i brott. Det är enkelt att hålla koll på när han eventuellt släpps genom att ringa tingsrätten den dagen det är omhäktningsförhandling.

    Blir han släppt så är det för mig helt självklart att dottern får flytta tillbaka till dig på heltid så länge. Att hålla vakt kan ni inte göra dygnet runt i all evighet och att tro att det "ska lägga sig" på några dagar/veckor är bara naivt, det gör det inte.


    Ja tyvärr var det alltså inte sant att han var häktad. Inte heller att hon anmält. Det var en lögn, hon vet inte varför hon sa så säger hon. Det jag funderar på är precis det du skriver om, hur kan jag bedöma risken för att han tex dyker upp eller fortsätter förekomma i hennes liv, och hur mycket det kommer gå ut över min dotter.
  • Anonym (Orolig pappa)

    Ska ringa kvinnofridslinjen, det jag framförallt undrar över är hur "vanligt" det är att en sån här person fortsätter orsaka problem. Eller om han (som en normal person skulle göra) repeterar hennes vilja att han ska hålla sig borta. Om det ens stämmer att hon sagt det,... Dom har ju bara träffats i några veckor enligt dotterns mamma, dottern kände inte ens till att mamman träffar någon, vilket är ovanligt eftersom de är väldigt nära som sagt.

    Jag vet varken ut eller in faktiskt. Sån jävla röra hela tiden. Vill bara "tvinga" dottern att bo här igen, men tror det kan bli svårt.

  • Pope Joan II
    Anonym (Orolig pappa) skrev 2018-11-25 17:11:50 följande:

    Ska ringa kvinnofridslinjen, det jag framförallt undrar över är hur "vanligt" det är att en sån här person fortsätter orsaka problem. Eller om han (som en normal person skulle göra) repeterar hennes vilja att han ska hålla sig borta. Om det ens stämmer att hon sagt det,... Dom har ju bara träffats i några veckor enligt dotterns mamma, dottern kände inte ens till att mamman träffar någon, vilket är ovanligt eftersom de är väldigt nära som sagt.

    Jag vet varken ut eller in faktiskt. Sån jävla röra hela tiden. Vill bara "tvinga" dottern att bo här igen, men tror det kan bli svårt.


    Nej, sådana personer respekterar inte andras vilja att de ska hålla sig borta. Och risken är dessutom oerhört stor att ditt ex inte vill att han ska hålla sig borta någon längre stund heller. Jag hade inte låtit dottern bo där om jag varit du. Att mamman inte anmält honom tycker jag är skäl nog för att anmäla oro för er tonåring. 
  • Anonym (Sansa er)
    Anonym (Orolig pappa) skrev 2018-11-25 17:11:50 följande:

    Ska ringa kvinnofridslinjen, det jag framförallt undrar över är hur "vanligt" det är att en sån här person fortsätter orsaka problem. Eller om han (som en normal person skulle göra) repeterar hennes vilja att han ska hålla sig borta. Om det ens stämmer att hon sagt det,... Dom har ju bara träffats i några veckor enligt dotterns mamma, dottern kände inte ens till att mamman träffar någon, vilket är ovanligt eftersom de är väldigt nära som sagt.

    Jag vet varken ut eller in faktiskt. Sån jävla röra hela tiden. Vill bara "tvinga" dottern att bo här igen, men tror det kan bli svårt.


    Det är mycket vanligt att män som den här fortsätter att orsaka problem, och större problem dessutom. De har bara varit tillsammans i några veckor och ändå trots nyförälskelsen, har han misshandlat henne åtminstone 2 gånger. Detta är en sjuk människa som inte har normala spärrar. Självklart är din dotter i fara om hon bor med sin mamma. Detta är ingen man som man säger till att det är slut eller att man inte vill ses mer, det är inte hon som bestämmer det, det är slut när HAN säger att det är det.

    Jag som jobbat med våld i nära relationer råder dig att "tvinga" dottern att bo hos dig. Det är med stor sannolikhet rådet du skulle få om du kontaktade Soc också.
  • Anonym (Förälder)

    Han kommer inte att lägga av med detta.

    Har mamman ljugit om en så pass allvarlig sak hade jag inte släppt iväg dottern alls. Men sätt dig ner och prata med dottern varför, att det handlar om hennes säkerhet, att du är orolig.
    Inte bara förbjuda, det blir sällan väldigt bra.

  • TriC

    Jag hade i det här läget bestämt att dottern skulle stanna hos mig tills det lugnat ner sig. Och så länge hennes mamma inte bedrog dig när ni var tillsammans så hoppas jag att du ger henne ditt stöd. 

  • Anonym (Orolig pappa)

    Tack för alla råd, vi har situationen under kontroll i nuläget.

Svar på tråden Min dotters mamma misshandlad - vad gör jag?